Afgelopen vrijdag zag ik een post op Facebook in een ondernemersgroep en die ging over korting VRAGEN.
De vraag ging over in welke branches het normaal is dat er om korting gevraagd wordt.

Een vraag die veel mensen al had getriggerd en de reacties stroomden binnen.
Dit is mijn reactie.

In het heel kort: korting vragen is niet OK voor jou!
Ik zal zo nog een heel makkelijk vergelijk maken waardoor je minstens aan het denken wordt gezet ..
Maar eerst dit.

Om korting vragen

Om korting vragen of afdingen is nooit mijn ding geweest.
Een combi van “hoe doe je dat” en “is dat wel ok om te doen”?
Menig keer heb ik op een marktje in het buitenland gestaan.
Zag en hoorde mensen met succes afdingen.
En dan was ik aan de beurt en zei, “ik wil dit graag”.
Om vervolgens de volle mep te betalen.
Nou ja, de ‘volle mep’?
Gewoon datgene wat er gevraagd werd.

Ik voelde me aan de ene kant een beetje klunzig maar ..
Aan de andere kant vond ik het ook gênant om om die korting te vragen.
Want degene die mij dit verkocht had toch niet voor niks de prijs erop gezet.
En moet toch ook boodschappen doen?

Ik kwam ooit dit tegen in een boek.
Denk ik.
Hoe dan ook, dat heeft mijn denken over korting verder bevestigd.

Waarom?

Wanneer je denkt in overvloed, gelooft in dat er genoeg is voor iedereen, voor jezelf en voor anderen, waarom zou je dan om korting vragen?
Je gunt die ander toch dat hij of zij de prijs krijgt die hij/zij vraagt?
Net als jij er vanuit gaat dat iemand jou betaalt wat jij vraagt.

En heb je het geld er niet voor, dan moet je het misschien nu niet kopen.
Er zijn vast tig-miljoen-miljard uitzonderingen.
Maar ik heb toen al besloten om in dat overvloeddenken te blijven.
En dus niet om korting te vragen.

Jaren geleden zat ik in een onderhandeling met de directie van een bedrijf die iets wilden met hun marketing.
We gaven een presentatie.
Ik was één van de 2 (toen nog) ZZP’ers die na die presentatie ook nog het tarief moesten afspreken.
In ‘onderhandeling’ met een van de directeuren.
Zo op het eerste oog een beetje een “grumpy” en kritische man.

De ‘collega expert’ was als eerste aan de beurt.
Hij vertelde zijn tarief en zei “omdat ik dit zo’n leuke opdracht vind geef ik jullie een korting van x”.
De directeur zei “dank je wel”, hij mocht gaan beginnen.
Vervolgens waren de ogen op mij gericht.

Durven

Ik vertelde mijn tarief.
Echt wel wat hoger dan van de collega expert.
Ik zei erbij, “ik geef nooit korting”.

Op het gezicht van de directeur verscheen een vage glimlach.
Zijn ogen glommen een beetje.
Hij zei, “ik ook niet” en keek naar de collega expert.
En ook ik mocht beginnen aan de opdracht.

Op de terugweg – de collega expert reed met mij mee – was het een beetje stil in de auto.
Hij had onnodig geld weggeven.
Hij was wat verontwaardigd.
Hij vroeg zelf ook altijd om korting.

Ik vraag nooit om korting.
En ik voel me ook geen dief van mijn portemonnee.

Blijkt een prijs te hoog voor wat er geleverd is?
Dan meld ik me – afhankelijk van de situatie want het moet wel echt heel ernstig zijn.
In de enkele andere gevallen koop ik dan niks meer.
Maar meestal is het allemaal dik in orde en heeft iemand gewoon betaald gekregen voor wat hij of zij mij leverde.
Top!

En dan het beloofde voorbeeld “makkelijk vergelijk”.
Stel jezelf even voor in je/een date.
En opeens zegt die leukerd: “Is het ok dat ik wat minder geef dan wat jij mij geeft?”.
Of iets van die strekking.
Je zou keihard gaan lachen/vriendelijk bedanken voor de eer/iets met een glas water ..
Toch?

Vraag niet om korting.
Denk in overvloed.
Geef zelf ook geen korting.
Als iemand iets heel graag wil .. dan heeft hij of zij er toch (bijna) alles voor over?
Je bent te waardevol om korting te vragen of te geven.
Vind ik dan.

Wil je meer tips & tricks van Laura? Kies er dan voor om direct aan de slag met onze marketing map.

Marketingmap

Published On: januari 5th, 2022 / Categories: Learn /