Vorige week stuurden we je een hele rij video-tips.
Die zijn goed in de smaak gevallen lazen we!
Dan hoop ik dat je deze week de boeken-tips ook leuk vindt.
De tips komen uit mijn eigen collectie.
Ik hou niet alleen van lezen …
Lezen is een must voor iedere succesvolle ondernemer.
Of succesvol ondernemend persoon.
En ik kwam afgelopen weekend allerlei boeken tegen die ik allang niet meer had gezien.
Hoe dat kwam?
We zijn verhuisd!
En dan gaan al die boeken 2x door je handen, verhuisdoos in en verhuisdoos uit.
Ik kwam boeken tegen die ik al in geen jaren in mijn handen had gehad.
Ik heb er een stapeltje van 10 boeken uitgehaald die ik graag met je deel.
Het marketingplan in beeld.
Dit is het LEUKSTE marketingboek wat in mijn kast staat.
Waarom LEUKSTE?
Het is namelijk een stripboek.
De auteurs Malcolm Macdonald, Peter Morris en Ed van Eunen hebben hun hele boodschap omgezet in beelden.
Fantastisch!
Helaas is dit boek niet meer leverbaar.
En het is ook deels outdated omdat nieuwe marketing strategieën en tactieken ontbreken.
Niettemin is het nog steeds een top boek!
Mocht je ooit op ons nieuwe kantoor zijn, voor een 1:1 sessie of in een groep, vraag me ernaar!
Buzz
In Buzz gaat het om het antwoord op maar 1 vraag:
Waarom wordt het ene product/dienst/persoon een hit en vele anderen niet.
Ik heb het destijds – op vakantie aan de rand van een zwembad – in een keer uitgelezen.
De auteur, professor Jonah Berger, benadert “viral gaan” wetenschappelijk en probeert een rode lijn te ontdekken.
En dat lukt.
Het is daarmee helaas geen garantie dat jij of jouw vinding wereldberoemd wordt.
Je snapt alleen wel waarom het niet lukt.
En wat eraan te doen.
Eigenlijk vreemd dat het boek niet meer nieuw te koop is, alleen maar 2e hands.
Een aanrader.
Ook vanwege de vele creatieve voorbeelden van kleine ondernemers die iets “bijzonders” deden en daarmee bijvoorbeeld beroemd werden.
Living forward
Jaren geleden dacht ik mee te doen aan een marketing webinar.
Fout.
Ik was ziek, griep, maar wilde perse meedoen.
Er was vooraf al aangekondigd dat een reply niet beschikbaar zou zijn.
Dus ik grieperig en al voorzien van thee, dikke trui, sjaal (ja het zag er idd niet uit) achter mijn pc.
Bleek ik bij een webinar over het halen van je levensdoelen te zijn beland.
Haakte ik af?
Zeker niet, het was INSPIREREND TO THE MAX!
Wat ik daar geleerd heb staat in het boekje Living Forward van Michael Hyatt en Daniel Harkavy.
Het is deels verhalend, deels uitleg, deels praktische oefeningen.
Ik heb het boekje al vaak cadeau gedaan.
Beschrijving van de auteurs zelf:
Als je bent zoals de meeste mensen, dan wil je een leven leiden van vreugde, betekenis en voldoening. Maar er gebeuren dingen. Er zijn deadlines, familieverplichtingen en wellicht ervaar je dat constante gevoel van druk. Allemaal dingen die onze dagen vullen. Het is daardoor gemakkelijk om onze dromen uit het oog te verliezen. Michael Hyatt en Daniel Harkavy hebben het zelf meegemaakt, maar ze hebben hun leven herschreven. In hun boek Living Forward laten ze je precies zien hoe je hetzelfde kunt doen.
Al een paar jaar geef ik 1:1 workshops die de principes uit dit boekje volgen.
Wil je daaraan meedoen, stuur dan een reply voor meer informatie!
Een internetter leest niet
Eigenlijk is de titel al voldoende.
Wanneer we surfen, browsen, klikken of swipen, dan lezen we niet, we KIJKEN.
En dat is een belangrijke boodschap.
Het boekje is geschreven door Theo Stielstra en gaat over de verandering die we destijds doorgingen van papier naar het beeldscherm.
De belangrijkste boodschap zit al in de titel.
En dat is de reden waarom ik dit boekje opneem in deze lijst.
Want kijk naar de meeste websites.
Zijn die wel geschikt voor ons KIJK-gedrag?
Vergis je niet, teksten zijn nodig, maar ze worden 9 van de 10 keer niet gelezen.
In ieder geval niet door mensenogen.
Wel door Google- en andere zoekmachine-“ogen”.
Moet je dit boekje kopen?
Neh.
Het is een oud boekje met een actuele titel.
Leuk wel is bijvoorbeeld het jargon wat toen – 1999 – actueel was: banner, button, click-though-rate 🙂
The extraverted nerd
Dit boek gaat over jou.
De duizendpoot die van alle markten thuis moet zijn.
En “above all” ook nog “nerdy” ofwel zin hebben om je in “techniek” te verdiepen.
SEO, content marketing, social media marketing, website marketing, … (rijtje van de achterkant van het boek).
Dit is een van de weinige boeken waarin bijvoorbeeld inbound marketing wordt uitgelegd.
En dat was een van de redenen dat ik het boek destijds kocht.
Want .. de nieuwe(re) marketing strategieën worden vaak overgeslagen in boeken en in opleidingen.
Om nog maar te zwijgen over de hard- en softskills die je als ondernemer en marketeer nodig hebt.
En die gemakshalve veel onbenoemd blijven.
Om je vervolgens af te vragen waarom het zo vaak niet lekker gaat met marketing.
Afijn, dit boek is een aanrader.
Geen zin in lezen?
Check dan onze opleiding, komt de actuele inhoud van het boek allemaal in voorbij:
De ontdekking van de toekomst
Wil je weten wat er komen gaat in de wereld?
Lees dan dit boek.
De auteur, de Nederlandse prof Wim de Ridder, heeft aangetoond dat de geschiedenis steeds dezelfde patronen laat zien.
Hij volgt de ontwikkeling van nieuwe “technieken” als leidraad voor economische en andere ontwikkelingen.
De ondertitel “Wat we al weten, is niet te geloven” is een mooie samenvatting.
Want door de geschiedenis maar een beetje te kennen, weet je wat er komen gaat.
Ben jij verantwoordelijk voor de strategie van het bedrijf, dan wil je dit boek lezen.
Ook leuk in dit rijtje boeken, deze is nog steeds nieuw te koop 🙂
Creative personal branding
Dit is een heel tof boek voor iedereen die zelf wat meer bekendheid wil.
Of het nou binnen een bedrijf of (ver) daarbuiten is.
Het boek is niet alleen super praktisch, het is ook een mooi boek.
De auteur Jürgen Salenbacher nodigt je uit direct aan de slag te gaan.
De opmaak van het boek doet daar een schep bovenop.
Je wil meteen de oefeningen invullen.
Althans .. dat doet het boek met mij 😉
Salenbacher betoogt dat je niet alleen met branding aan de slag moet ..
Hij pleit voor creativiteit en dat IEDEREEN dat in zich heeft.
In dit boek legt hij uit hoe ook jij je creatieve spier sterker maakt.
Hegarty on creativity
En nog een boek over creativiteit.
Want?
Omdat je NIET zonder creativiteit kan.
Ik hoor veel mensen in onze klassen dat ze “niet zo creatief zijn”.
Ik begrijp precies wat er gezegd wordt MAAR …
Ben het er niet mee eens dat creativiteit iets is wat je niet kan leren.
Het zit in ons ALLEMAAL!
John Hegarty stelt dat creativiteit de kern is van ons bestaan.
Het is ook de kern van onze bedrijven.
En kan MEGA bepalend zijn in het slagen of falen van ondernemingen.
In onze klassen wordt er vaak gezegd, “Laura jij bent zo creatief”.
Serieus, ik zeg dit soort dingen over mezelf niet snel of graag.
Maar deze durf ik aan en wil ik hier vermelden OMDAT CREATIVITEIT ZO BELANGRIJK IS!
Wil je zelf eens “creatief” en strategisch brainstormen over jouw bizz, vraag dan een gratis strategiegesprek aan via deze link:
Branding typography
Dan een laatste boek wat ook weer gaat over een specifiek en heel zichtbaar deel van creativiteit:
Grafische vormgeving.
Dat gaat verder dan “lettertypes”, het gaat om huisstijlen.
En dit boek pak ik er nogal eens bij wanneer er voor een bedrijf een huisstijl bedacht moet worden.
Geleerd van grafisch vormgevers.
Ook trek ik dit boek uit de kast wanneer we gaan praten over de merkwaarde.
Over uitstraling.
Over wat iemand denkt dat zijn of haar droomklant mooi zal vinden.
Kijk, veel (alle?) vormgevers werken zo.
Iedereen laat zich inspireren.
En maakt er vervolgens weer iets nieuws van.
Dat is creatie.
Ok, dit was een lijstje van 9 boeken die ik geweldig vind.
Ja er zijn nog veel meer boeken maar die pak ik er al veel vaker bij.
Deze kwamen een “soort van boven water” door de verhuizing!
We pakken hier de dozen verder uit en bereiden ons voor op wat komen gaat.
In de zomervakantiemaand houden we het nog even rustig maar …
Daarna gaan we helemaal los!
Ik wens je weer een mooie week en graag tot de volgende O! Oh ja … en vergeet a.s. vrijdag de Facebook Friday Live niet 😉
Groet, Laura