In de voorbereiding voor een blog zocht ik naar de actuele cijfers over falende bedrijven.
Ik was benieuwd of de stelling “binnen 10 jaar stoppen 95% van alle ondernemingen ermee” wel klopt.
Ik vind dat namelijk wel heel erg veel ..
Voordat ik die cijfers vond, zag ik bij de Kamer van Koophandel iets heel anders:
De 5 redenen WAAROM een ondernemer het niet redt.
Altijd interessant want je wil toch weten of je zelf op het pad van “falen” zit …
Hier komen ze en ik reageer erop vanuit mijn eigen ondernemersperspectief.
Ik ben er namelijk iets genuanceerder over dan wat er wordt gesteld door de KvK.
Met name nummer 2 zal je bijzonder vinden …
Reden nummer 1: Gebrek aan voorbereiding
Eens!
En wat hier zonder al te veel uitleg gesteld wordt, bereid je voor, is natuurlijk hartstikke waar.
Het geldt niet alleen voor vergunningen (het gegeven voorbeeld) maar VOORAL voor je marketing en sales in het bijzonder.
Tuurlijk moet je de basics op orde hebben (bank, KvK, BTW, vergunningen, etc.) maar een ongelooflijk belangrijke stap wordt HEEL VAAK overgeslagen:
Het maken van een strategisch klant profiel.
Ik noem dat ook wel een buyer persona.
(onderin deze O! heb ik een toptip voor je maar lees eerst even door)
Buyer persona’s zijn de vertegenwoordigers van je doelgroep.
Als je hen in deze tijd niet door en door kent, dan wordt je marketing gis-werk.
Echt.
Want hoe kan je een product bedenken, een website maken, funnels bedenken, blogs schrijven, etc.
WANNEER JE JE KLANT NIET KENT!
Dit is marketingvalkuil nummer 1.
Dus, eens, voorbereiding is key!
Komt nog meer bij kijken, check maar eens op.
Reden nummer 2: Geen financiering kunnen vinden
Eens en oneens.
Natuurlijk, als je bijvoorbeeld ingewikkelde machines nodig hebt voor het maken van je producten, dan heb je waarschijnlijk financiering nodig.
Van een bank (veel gedoe maar de veilige optie);
Via crowdfunding (mooi , maar kost meer tijd);
Van je rijke tante (meestal makkelijker maar potentieel weer veel gedoe);
Of je eigen bankrekening (dat is in veel gevallen het mooiste).
MAAR …
Stel, je hebt geen ingewikkelde machines nodig, je hebt aandacht nodig!
Ik dacht zelf altijd dat ik een behoorlijk startkapitaal nodig had om te kunnen ondernemen.
Want ik had toch immers van alles nodig, waaronder “dure” advertenties ..
NIET WAAR.
Ja, uiteindelijk wil je gaan adverteren, en nee, je hebt geen bakken met geld nodig.
Stel je bent nog ergens in dienst.
Of je hebt een opdracht als ZZP’er.
Dan heb je hopelijk voldoende geld om van te leven.
DAARNAAST heb je je ondernemersdroom.
Droom groot, start met de eerste stap.
En dat is meestal niet het huren van een groot kantoor of doen van diepte-investeringen.
Je gaat als een haas aan de slag met die goede voorbereiding (stel bv ook doelen, ook zo belangrijk in je voorbereiding).
Je maakt een fantastische leadmagneet want je wil leads.
En dan .. ga je adverteren.
Slim leads verzamelen betekent dat je kosten neutraal aan de slag gaat.
In het kort:
Je maakt een funnel voor je leadmagneet (een landingspagina en een dank je wel-pagina).
En nu komt het, in die funnel zet je tussen de 1e en 2e pagina een extra pagina waarop je iets groots aanbiedt tegen een lage prijs.
Een no-brainer product of dienst.
Niet iedereen zal het kopen maar … gemiddeld 5 – 9 % koopt wel.
En als jouw prijs-strategie (ook voorbereiding 😉 goed is, dan hef je daarmee je advertentiekosten op.
Kortom, met een andere creatieve aanpak voorkom je mogelijk dat een (gebrek aan) financiering je ondernemersplannen tegenhoudt. Je hebt de kennis en de tijd nodig om dit van de grond te trekken, niet altijd en alleen maar geld.
Reden nummer 3: Te weinig administratieve vaardigheden en financieel inzicht
Tja, eens.
En ik schrijf “tja” want dit zie ik te vaak gebeuren.
DIrecte oplossing: een maatje zoeken (zie reden nummer 5) die wel administratief en financieel inzicht heeft en die je kan vertrouwen.
LEER van hem of van haar.
Inzicht is echt belangrijk maar je kan slagen zonder NU die kennis te hebben.
Je MOET minstens enige basiskennis hebben van deze termen:
Jaarrekening
Balans
Winst- en verliesrekening
Debiteuren en crediteuren
Cash flow
Eigen vermogen
Afschrijvingen
Kosten en investeringen
Belastingen – over je omzet en winst
Netto winst
Scheiden van je privé en je zakelijke financiën
Ik zal voor een blog zorgen door onze financieel-man waarin al deze termen worden uitgelegd!
Reden 4: Ontbreken van een goed netwerk
Eens. Maar niet op deze plek.
Ik vind het niet reden nummer 4 dat ondernemers falen.
Er zijn diverse redenen waarom een goed netwerk belangrijk is.
Veel mensen netwerken om daar aandacht te krijgen voor hun producten en diensten.
Aandacht kan je echter ook grotendeels “kopen” met slim adverteren – dat heb je net al gelezen.
Een goed netwerk kan je helpen wanneer mensen bereid zijn om elkaar verder te helpen.
En toch ik ken ook genoeg rete-succesvolle ondernemers die nauwelijks een netwerk hadden.
Je hebt een PAAR MENSEN om je heen nodig die je verder helpen, met wie je kan sparren en bij wie je kan uithuilen indien nodig.
Wees voorzichtig tijdens het “netwerken” met wie je je ideeën deelt. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je mensen om je heen hebt die net zo ambitieus zijn als jij.
En de rest van je netwerk? Die laat je met rust.
Ik hoorde iemand praten over de linkerhand en de rechterhand.
Ambitieuze ondernemers zijn vol van wat ze doen, van wat je willen bereiken.
Maar … niet iedereen is zo enthousiast als jij en sommige mensen zullen je misschien wel afremmen.
Luisteren is altijd goed maar BEDENK ZELF wat je ermee doet.
Vanuit liefde voor jou remmen mensen je misschien wel af!
Precies wat je niet nodig hebt.
Die mensen zitten vaak in je rechterhand.
In je rechterhand zijn je vrienden en familie.
Je gaat alleen naar je rechterhand om te GEVEN! Geef liefde en mededogen aan elk van hen.
In je linkerhand zijn de mensen met wie je groeit, van wie je kan leren. Zij houden je scherp. Van hen krijg je ondersteuning, validatie, groei en persoonlijke ontwikkeling.
Je gaat naar je linkerhand om ook te KRIJGEN.
Linkerhand = je gaat naar GROEI
Rechterhand = je gaat naar GEVEN
Dus, steek ook energie in je netwerk.
Maar verwissel een goed netwerk niet met “netwerken”.
Reden 5: Alles alleen doen
Helemaal eens!
Alleen bereik je het niet.
Deze reden is nauw verbonden met reden 4.
Je hebt mensen in je “linkerhand” nodig.
Maar hoe doe je dat, niet alles alleen doen?
Een paar tips:
Zoek een maatje
Zoek iemand met wie je kan sparren, praten, kletsen, vragen stellen, je onzekerheden delen. Zorg er wel voor dat dit maatje snapt wat ondernemen inhoudt. Het duurt voor IEDERE ondernemer langer om zijn of haar doel te bereiken dan gehoopt, en een maatje moet je steunen. Hij of zij moet je niet uit zijn/haar eigen angst, uit liefde voor jou of andere eigen belemmeringen jou van je pad halen. Het gaat erom dat je gesteund wordt.
Huur iemand in
Ga niet zelf zitten prutsen als je dingen kan uitbesteden. Op Fiverr of Upwork bijvoorbeeld kan je tegen hele lage tarieven allerlei diensten inkopen. Ik besteed graag uit in Nederland, maar soms is dat gewoon niet haalbaar of prijzen sommige professionals zichzelf compleet uit de markt met te hoge tarieven. Inhuur vanuit het buitenland is veelal een prima optie!
Goede inhuur betaalt zichzelf ALTIJD terug!
Doe een barter-deal
Jij doet iets voor iemand anders met expertise X, en hij/zij doet iets voor jou in ruil voor expertise Y. Als jij Y nodig hebt en X kan bieden, dan kan je met gesloten beurzen elkaar prima helpen. Dat heet barteren, ruilen met wederzijds voordeel.
Zo bouw je uiteindelijk een dreamteam. Zorg wel dat bij ALLES wat je uitbesteed, dat je heel goed weet wat jij wil en bij voorkeur heb je (minstens een globaal) idee van wat je inhuurt. Daarom vertellen wij je in onze opleidingen voorbeeld precies hoe iets werkt inclusief hoe je een dreamteam bouwt en voorkomt dat inhuur of barter-deals mis gaan.
Met alles wat ik heb geleerd in de afgelopen 25 jaar waarin ik talloze ondernemers heb begeleid, zou mijn waarom falen ondernemers-top 5 zijn:
1 Zwak of geen plan (inclusief concrete doelen en een planning)
2 Onvoldoende kennis van de droomklant en markt
3 Onvoldoende financiële kennis
4 “Investeren” in de verkeerde tactieken en instrumenten
5 Niet de “all in” mentaliteit hebben
Oh ja, dat getal – of inderdaad 95% van de ondernemingen weer stoppen binnen 10 jaar – heb ik niet kunnen achterhalen. Ik heb wel wat gezocht maar bedacht me, WHO CARES? Ik “care” om jou te helpen dit te voorkomen.
Er zijn veel belangrijkere getallen om te kennen, zoals “standaard conversie”. En wat te denken van dit getal: in ondernemerschap is 20% tactiek (zoals marketing, sales, administratie, etc.) en 80% psychologie! DAT zijn de getallen die je moeten bezighouden.
Wil jij je ook bezig houden met getallen? De getallen van jouw bedrijf. Je leads, je klanten.. En wil je op basis hiervan een plan maken? Dat kan met onze marketing map. Download hem nu.