We duiken er meteen in ..
Je doel is om NIET te verkopen.
Huh? Sorry, Laura ben je GEK geworden?
Nee – althans ik denk het niet .. š
Ik las deze zin vanmorgen in een boek over verhalen vertellen.
Storytelling
Waarvan we allemaal onderhand wel weten dat het belangrijk is.
Ook in het zakelijk leven.
We vertellen elkaar continue verhalen.
Maar wat is nou een GOED zakelijk verhaal?
En waar slaat dat āniet verkopenā op?
Ik ga je dat vertellen.
En dan in het speciaal, het āGROTE ONTDEKKINGā verhaal.
Die hebben we allemaal, jij ook #echtwaar
En DAT verhaal willen mensen horen.
Dat verhaal MOET je vertellen.
Bereiken van je doelen
Waarom?
Omdat DAT verhaal je enorm helpt in het BEREIKEN VAN JE DOELEN.
Met regelmaat kijk ik naar teksten.
Teksten op websites.
Teksten van video-scripts.
Teksten voor e-mails.
En bij vrijwel alle teksten wordt er overtuigend geschreven.
Overtuigend om iemand iets te laten kopen.
En daar gaat het dus vaak mis.
Want vrijwel niemand staat in die koop-stand.
En bij verkoopteksten gaat bij je potentiĆ«le koper de āer wordt mij iets verkocht-radarā aan.
Precies de verkeerde stand want ga na bij jezelf.
Wat gebeurt er bij je wanneer je dat gevoel krijgt, dat iemand je iets wil verkopen?
Yep, je wordt mega alert en zet je scherpste bril op, wordt misschien zelfs wel argwanend.
Wat moet je dan wel doen?
Ik vertel al jaren, STOP MET VERKOPEN, HELP MENSEN MET AANKOPEN.
Een heel subtiel verschil in de woorden.
Maar een wereld van verschil in denken en doen.
Stop met verkopen, help met aankopen
Als je wil dat iemand ergens van overtuigd raakt, dan moet je ze helpen.
Helpen om ZELF je product, je dienst, je nieuwe concept te gaan begrijpen.
Je moet het hen niet geven.
Kies ervoor om je potentiĆ«le klanten hierin āslechtsā te faciliteren!
Het moet hun keuze zijn.
En daarbij helpen verhalen.
En 99 van de 100 keer zijn dat verhalen die te maken hebben met een ontdekking.
De ontdekking die veelal door JOU is gedaan.
Of door de bedenker van het product of dienst wat jij geacht wordt te āverkopenā of de ondersteuning ervan.
Wat is een GROTE ONTDEKKING verhaal?
Eigenlijk heel simpel.
Het is een kort verhaal waarin iemand wordt meegenomen in de emotionele beleving van ā¦ jou.
Kijk, meestal is het zo dat ondernemers een bedrijf beginnen omdat ze zelf tegen een probleem of uitdaging aanliepen.
Of een grote droom hadden.
De wijze waarop zij dat bereikt/opgelost hebben, is hun product of dienst geworden.
Simpelweg omdat ze het een ander ook gunnen.
Omdat ze weten, ik ben niet de enige die hier tegenaan loopt, ik ken meer mensen met dit probleem of deze droom.
Hoe vertel je nou zelf dat verhaal?
Eerst ga je op zoek naar jouw AHA-moment.
Er gebeurde iets waarop je op een heel andere manier ging kijken naar iets.
Je deed een ā¦ GROTE ONTDEKKING!
Probeer je te herinneren wat er toen gebeurde, en vooral, hoe dat voelde!
En wat was het resultaat ervan?
Wat bereikte je toen wel wat daarvoor niet lukte?
Kijk, zo structureer je een GROTE ONTDEKKING verhaal.
Als er een markt is voor jouw aanbod, dan zijn er veel meer mensen die op zoek zijn naar de oplossing die JIJ gevonden hebt.
Die zijn op zoek naar dezelfde droom, doen misschien nu nog wel dezelfde dingen die jij ook deed, VĆĆR je GROTE ONTDEKKING.
En als je DAT verhaal vertelt, dan voelen ze zich gehoord, erkend.
Wat denk je, wordt iemand daar nieuwsgierig van?
UITERAARD!
Want dan wil jouw ā¦ buyer persona (!) weten HOE jij dat gedaan hebt.
Je voelt ām aankomen he ..
Dan ben je dus niet aan het verkopen.
Je bent niet aan het overtuigen.
Je bent iemand aan het ā¦ helpen.
Nog een tip wanneer je een dergelijk verhaal vertelt.
Hou het simpel!
Vermijd techno-talk – jij bent de expert, maar je buyer persona (nog) niet.
Hou in gedachten dat zij nog āaan de andere kantā staan van wat jij al ontdekt hebt.
Wil jij starten met helpen en stoppen met verkopen? Check dan nu ons marketingplan. Download hem nu.