Onlangs hebben we jou alles verteld over het maken van een lead magneet. Nu gaan we jou alles vertellen over de stappen die je moet doorlopen om een zeer effectieve lead magneet te krijgen.

Een lead magneet die werkt.

Een lead magneet die jouw klanten een idee geeft van jouw expertise.

We nemen jou mee in 6 stappen. Die ervoor gaan zorgen dat jij precies weet hoe je een effectieve lead magneet opzet.

1. Bepaal waarom jouw aanbod zo aantrekkelijk is.

Veel ondernemers beginnen gewoon. Ze houden van doen. Actie. Toch is het met het maken van een lead magneet belangrijk om eerst een aantal dingen goed in kaart te brengen. Je strategie te bepalen.

Als jij precies weet wat je jouw buyer persona wil leveren, waarom jouw aanbod zo aantrekkelijk is. Hoe je jouw aanbod gaat verkopen én welke content het moet hebben om waardevol te zijn. Dan is het toch veel makkelijker om te starten met jouw lead magneet? In plaats van dat je direct er vol gas voor gaat? Zonder plan, zonder een idee.

Met andere woorden: zorg ervoor dat je duidelijk maakt voor jezelf wat voor waarde je kan bieden met deze weggever en wat je er precies voor nodig hebt om de waarde werkelijk te bieden. Het is niet ingewikkeld, maar wel belangrijk om te beginnen met een plan.

Als je niet weet waar je moet beginnen, lees dan onze vorige blog. Deze 4 stappen kun je gebruiken als een checklist voor het maken van je eigen lead magneet.

 

2. Bouw jouw landingspagina en vraag feedback

Je weet wat je wil weggeven. Je weet wat voor waarde je gaat leveren. Nu moet het nog naar de klant toe. Maar hoe?

Protip: je hoeft niet perse je lead magneet helemaal te maken en klaar te zetten voordat je met deze stap bezig gaat. Doordat je gaat testen kun je zien of jouw buyer persona het echt interessant vindt, voordat jij er heel veel tijd in steekt.

Dit doe je door middel van een landingspagina. Een landingspagina is dé plek waar mensen in een oogopslag kunnen zien wat je biedt en waar ze zich kunnen aanmelden voor jouw weggever.

Bijvoorbeeld zoals hieronder. Je weet wat je krijgt, waar je je kan aanmelden en wat je gaat leren. Dat wil jij toch ook opzetten voor jouw buyer persona?

Funnel

 

3. Creëer jouw lead magneet

Yes! Het is tijd om jouw lead magneet op te bouwen.

Geloof het of niet, maar jouw lead magneet hoeft niet mega ingewikkeld te zijn of heel veel tijd te kosten.

Jouw lead magneet moet makkelijk te maken zijn en makkelijk te gebruiken zijn voor jouw buyer persona.

Protip: jouw lead magneet hoeft niet een bestand te zijn waar je nooit meer naar omkijkt. Als je toevoegingen hebt, of toch graag iets wil wijzigen. Doe dat! Houdt je lead magneet up-to-date en in leven.

Misschien maak je een PDF, een gratis cursus, een serie podcasts of een webinar. Het kan allemaal.

Er zijn drie elementen die elk soort lead magneet nodig heeft. Drie elementen die bepalen of jouw lead magneet succesvol wordt of niet.

  1. Een introductie over wat jouw buyer persona gaat leren.
  2. De kern, dus hetgeen wat jij gaat vertellen en wat waarde biedt aan jouw buyer persona.
  3. Een samenvatting of terugblik over wat ze hebben geleerd en welke stappen ze nu kunnen nemen. Dit kan ervoor zorgen dat ze het volgende product van jou aanschaffen. Of er volgen een aantal opeenvolgende mails.

Deze structuur is belangrijk voor alle online downloads en resources. Als jouw lead magneet iets is als een gratis proefversie, consult, of een e-commerce product dan is het belangrijk om te onthouden dat het doel van zo’n gratis versie is om jouw buyer persona naar het volgende product te leiden.

Als je een gratis proefversie hebt, stuur je buyer persona notificaties wanneer zijn/haar proeftijd ophoudt. Ben je een coach, bouw een relatie op met je buyer persona. Gaat het om een e-commerce product? Zorg ervoor dat jouw buyer persona de volgende stap van jouw aanbod ziet. Dus het product wat niet duur is, maar wel waardevol.

 

4. Bouw minimaal 3 plekken voor jouw lead magneet

Eigenlijk is dit heel logisch, maar veel ondernemers laten kansen liggen. Wist je wel hoeveel plekken er zijn waarop jij je lead magneet neer kan zetten?

Hoe meer plekken jij hebt waar je lead magneet staat, hoe meer kans dat jouw buyer persona de lead magneet werkelijk waar ziet. Het klinkt heel simpel én dat is het ook. Het maakt niet uit of jouw buyer persona op je blogpagina, over mij pagina of productpagina komt het is belangrijk dat ze jouw lead magneet zien.

Precies daarom is het belangrijk om minstens drie plekken te hebben waar je jouw lead magneet neerzet, zodat mensen meer waardevolle content van jou kunnen ontvangen.

Welke ik aanraad? Dat zijn deze:

  • Een call-to-action van jouw lead magneet in de bovenkant en onderkant van jouw website
  • Een pop-up (die makkelijk weg geklikt kan worden, maar niet te makkelijk)
  • In de zijkant van je website

Op deze manier is er niet alleen een landingspagina die voor jou leads naar binnen sleept, maar je hele website. Waardoor je écht kans hebt op meer leads, kans op meer waardevolle relaties.

 

5. Overweeg diverse lead magneten

Nu je precies weet hoe je 1 magneet moet aanzetten én ervoor kan zorgen dat hij wordt gezien, gaan we nog een stap verder.

Het is namelijk zo, dat het vrij normaal is om meerdere lead magneten te hebben. Sterker nog, hoe meer en diverse lead magneten je hebt, hoe groter de kans dat er een tussen zit die jouw buyer persona interessant vindt.

Uiteindelijk kan het zelfs zo zijn dat je op geven moment een bibliotheek hebt met waardevolle lead magneten die je kan inzetten waar nodig. Je kan er mee adverteren, anderen kun je onder een blog zetten, weer de ander in de zijkant van je website én ga zo maar door!

 

6. Test al jouw lead magneten

Wie bepaald of jouw lead magneet effectief is of niet? Juist ja, jouw data.

Zorg er dus voor dat je al jouw lead magneten makkelijk kan volgen. Als er veel geconverteerd wordt en de leads regelmatig klanten worden, dan is het je gelukt. Dan heb je diverse lead magneten gecreëerd die effectief zijn.

Mocht het tegenovergestelde gebeuren, dan is het belangrijk om wijzigingen door te brengen. Er is altijd ruimte voor verbetering, ook al voelt het soms niet zo.

De enige manier om erachter te komen of jouw verbeteringen hebben geholpen, is alweer via testen. Ja, we blijven het zeggen. Test jouw lead magneet.

Heb je nog niet genoeg van al onze vele tips om meer leads binnen te slepen? Dan is ons e-book over funnel marketing zeker wat voor jou. Wij leggen jou precies uit waarom funnel marketing de nieuwe vorm van marketing is én hoe jij deze in praktijk kan brengen. Download hem gauw.

E-Book

Published On: april 21st, 2021 / Categories: Convert /