Wow wow wow .. gaan we het alweer hebben over adverteren?
Yes!

Want?
Omdat HEEL VEEL ONDERNEMERS en MARKETEERS mega budgetten stoppen in adverteren.

En …
Omdat het HEEL VAAK FOUT GAAT.

Advertenties die niks opleveren

Wat is fout?
Heel simpel:
Advertenties die niet doen wat ze moeten doen.

Daar kan ik al een hele dag over schrijven maar dat gaan we hier niet doen.

Ik ga je vertellen wat ik recent hoorde tijdens een geweldige presentatie over Facebook en Instagram adverteren.

ER ZIJN MAAR 2 SOORTEN ADVERTENTIES.

Ehhh 2???

Yep, 2.

Van wie heb ik deze wijsheid?
Van John Parkes.
Zijn presentatie is voor menig Nederlander “way over the top” en veel te Amerikaans ..
Maar onderstaande slide .. die MOET ik gewoon met je delen.

Die 2 advertenties dus zijn …

De 1) Prospecting en de 2) Retargeting advertentie.
Meer dan deze 2 soorten heb je niet nodig.

Ok, als je ook maar iets weet van adverteren dan wist je dit waarschijnlijk al.
Maar weet je ook dat je die advertenties echt heel anders opzet?

De ene is als een KAT, de andere als een HOND.

Huh? Kat en hond? Vertel, hoe zit dat?

Ok, hier gaan we.

Prospecting

Eerst de kat.
Dat is een nieuwsgierig dier met veel dezelfde gewoontes.
Springt overal op.
Gaat zelf op pad.
En ook .. is snel verveeld.

De kat is je hulpmiddel om in de gaten te houden bij het maken van de advertenties die ervoor moeten zorgen dat je nieuwe leads aantrekt.
Zorg ervoor dat je echt opvalt!
(Je hebt concurrentie van echte kattenvideo’s en andere hoge attentie content!)

Omdat die kat net als de gemiddelde Facebook of Instagram gebruiker is, moet je sleur en verveling voorkomen.
Want de kat is makkelijk te verleiden maar ook snel verveeld.
Je “kijker” ook.
Gebruik dus niet steeds dezelfde advertenties, breng variatie aan!

Dan heb je ook nog te maken met “congruency” ofwel ..
Het met elkaar in overeenstemming zijn van je advertentie en dat wat er achteraan komt (bijvoorbeeld de copy op je landingspagina).

Dus gebruik geen foto van een man op vakantie met een zonnetje in je ad ..
Wanneer je op de landingspagina een foto gebruikt van een vrouw op kantoor terwijl de regen tegen de ramen slaat.

Op een rijtje, zorg voor:
Curiosity – nieuwsgierig makend
Variety – variatie, verschillend
Congruency – in overeenstemming

Misschien nog een manier om die kat te onthouden: die staat in een jaag-stand.
Jij ook.
Op “jacht” naar leads!

En dan die andere advertentie, de retargeting advertentie.
Die wordt vergeleken met een hond.

Retargeting

Eerst over retargeting.
Nee je bent niet gek of wat dan ook als je niet weet wat dat is, ik leg het uit.
Heel erg in het kort: bezoekers die al eerder op je website waren, die bied je opnieuw een advertentie aan.

Met onderstaande voorbeeld herken je retargeting direct.

Dat kan vreselijk IRRITANT (en) verkeerd gaan.
Bijvoorbeeld wanneer jij net iets leuks hebt gekocht op een website (voor een aanstaande jarige bijvoorbeeld).
En binnen no-time ontvang je een advertentie op bv Nu.nl of social media met die producten.
Alsof je die advertentie nog nodig hebt, je hebt het net gekocht!
En erger nog, de aanstaande jarige kijkt net even op je laptop mee en weet … ik krijg iets leuks. #wegverrassing

Echt, deze manier van adverteren zorgt ervoor dat mensen een GIGA HEKEL aan advertenties hebben.

“Ja maar Laura, retargeting werkt echt hoor” hoor ik dan.
Tuurlijk. Het werkt … op de zenuwen van je klanten!
Dit is retargeting met de verkeerde instellingen want een klant schotel je natuurlijk iets anders voor dan een prospect.

De slimme manier om retargeting in te zetten is dit:
Je hebt gezien – nou ja je software – dat iemand wel op je landingspagina is geweest, maar niet de gewenste actie heeft ondernomen, iets niet heeft gedownload.
Dan kan je bijvoorbeeld dat whitepaper gewoon nog een keertje aanbieden via een advertentie.
Dat is goede retargeting.

Terug naar de hond want wat heeft dat dier hiermee te maken?
Een hond is – anders dan de kat – super loyaal.
Aanhoudend.
En efficient.
Die spreker heeft het ook over snelheid.

Je zou zeggen, een kat is toch sneller dan de hond.
Wel in rennen maar … niet in het aanleren van (nieuw) gedrag.
Dat kan een hond veel sneller maar je moet er wel tijd in steken.

Dat doe je dus ‘soort van’ ook met die retargeting.
Je gaat behoorlijk snel na het bezoek van de eerste advertentie, een retargeting advertentie inzetten.
Lang wachten heeft GEEN zin.
Is zonde van je geld.

Gebruik – afhankelijk van het soort interactie wat er al is geweest – 3 tot 10 dagen.
Ofwel, bied de advertentie opnieuw aan binnen 3 tot 10 dagen.

Ik vond dit een leuke vergelijking – die kat en hond – en daarom deel ik ‘m met jou.

Over adverteren is verschrikkelijk veel te schrijven.
Maar onthou de allerbelangrijkste regel bij adverteren.
In het heel kort:

Eerst converteren.
Dan adverteren.

Wil je een stappenplan om jouw bedrijf te laten groeien? Ga ervoor. Met ons marketing plan. Download hem hier.

Marketingmap

Published On: januari 19th, 2022 / Categories: Convert /