Afgelopen week ben ik gestart met het luisteren naar een nieuw boek.
Wat ik je aanraad natuurlijk: Million Dollar Consulting.

Strekking van het boek: hoe kom je als ZZP’er of consultingbedrijf van het uurtje-factuurtje af.
Dus geen uren meer tellen maar een heel andere en hogere beloning voor wat je doet.

Het boek is geschreven door Alan Weiss.
Het is de 5e editie en “fully revised”.
Ofwel, helemaal bijgewerkt door de auteur naar de standaards van nu.

Laat die titel je niet afschrikken, want de adviezen in dit boek zijn goud waard.
Of misschien zit je nu al op Bol.com omdat je zelf achter die miljoen aanzit 😉

Voordat ik je vertel over die bedreigingen …
Even een paar van de adviezen die hij geeft:
(Voor iedereen die geen zin heeft in 304 pagina’s lezen of 6,5 uur luisteren)

Uurtje-factuurtje

Stop met uurtje-factuurtje.
Veel consultants, zeker ZZP’ers, werken veel te veel voor veel te weinig.
Wanneer jij waarde toevoegt aan een organisatie, dan mag je daarvoor beloond worden.
Moet je daarvoor beloond worden.

Probeer uit te rekenen wat jouw toegevoegde waarde is.
Wees daar duidelijk over naar je klant, wát dat is wat je toevoegt.
Dat jouw (hogere!) tarief daar slechts een fractie van is, ofwel een hele goede ROI.

Dit is wat kort door de bocht maar ik ben het helemaal eens met die Alan.
Want ik zie en spreek veel ondernemers die veel te veel leveren …
… In ieder geval in relatie tot wat er tegenover staat.

Er is niks mis met veel leveren.
In ons eigen marketing en sales framework wordt zelfs gesproken over overdeliver, meer leveren dan je beloofde.
Maar zorg er ook voor dat de beloning tiptop in orde is.

Boost je zelfvertrouwen

Nog zo’n mooi advies: boost je zelfvertrouwen.
Vertel jezelf iedere ochtend bij het wakker worden en ’s avonds bij het slapen gaan:
Dit is wat ik goed kan.
Ofwel, geef jezelf dagelijks complimenten.
Want jij weet waarin je goed bent en dat mag, nee MOET je aan jezelf vertellen.

Nog één:
Vlak voordat je naar binnen loopt bij de klant, ga je eerst even naar het toilet.
Je checkt je kleding, je make-up, je haar.
Zoals de schrijver het zegt: of al het haar nog wel op de goede plaats zit 🙂
En .. je geeft jezelf je Grootste Gemeende Glimlach!
Ook dat geeft je weer een boost in je zelfvertrouwen.

Terwijl ik ’s ochtend tijdens mijn vaste ochtendwandeling #routine hoorde ik hem vertellen over websites.
Meestal kijk ik lekker wat om me heen tijdens het luisteren en wandelen maar nu ..
Schoot ik aanvankelijk in de lach maar was meteen hyper geïnteresseerd.

Homepage

Alan had namelijk ook wat te melden over websites, over de homepage.
Volgens Alan is de homepage je belangrijkste pagina.
Hmmm… daar ben ik het niet mee eens.
Wel belangrijk, maar niet het belangrijkste.

Maar die Alan ging dus verder vertellen.
Dat hij bedreigingen krijgt.
Dat mensen hem schrijven bereid te zijn om te marcheren compleet met hooivorken en fakkels (heel vreemd .. maar ja, hij zegt het dus dan zal het wel zo zijn).
Anderen schrijven brieven naar zijn uitgever of sabelen hem neer op Amazon.

Waarom?

Hij stelt – naast dat die homepage dus het belangrijkste onderdeel is van je totale website ..
Een consultant eigenlijk geen baat heeft bij een website om zo klanten aan te trekken.

#stilte

Wat vind jij?
Ik moest er echt even over nadenken.
Mijn lach was een split second reactie op die optocht van boze lezers compleet met tuingereedschap en dat zie ik dan even voor me.
Maar het zette me direct aan het denken.
Interessante gedachte van een bestselling auteur, die zal toch niet zomaar zoiets zeggen?

En toen ben ik gaan terugluisteren.
Want heeft hij een punt of moet ik in plaats van deze blog me aansluiten bij die boze brievenschrijvers?

Corporate buyers

Hij heeft het over corporate buyers.
Ofwel de CEO’s en andere directieleden van grote organisaties.
Die kijken NOOIT op een website om iemand te vinden, aldus Weiss.

Hmmm …
Ik denk dat de auteur een super succesvol ondernemer wel een punt heeft.
Als ik terugdenk aan de directiegesprekken die ik gevoerd heb, dan klopt dat wel.
Surfen deze CEO’s en andere C level-leden van de grote corporates niet?
Beperkt, heel beperkt want ze zijn vaak bizar druk.

En als ze zichzelf al tijd toestaan om te ontspannen, dan zal het waarschijnlijk niet zijn omdat ze jouw (of mijn) whitepaper gaan downloaden.

Heeft het dus geen zin om een homepage en laat staan een hele website te hebben als dit je buyer persona is?
Jawel!
Want … die homepage wordt bezocht nadat de eerste kennismaking heeft plaatsgevonden.
Niet ervoor, wel erna.

Maar hey .. ik heb niet honderden directiegesprekken gevoerd.
En misschien heb jij wel een heel andere ervaring.
Wellicht BEN jij een (voormalig) CEO of directielid van een grote organisatie.
Deel je ervaring, ik ben er echt heel benieuwd naar!

Kort en goed aldus Weiss: maak een aantrekkelijke homepage en website, maar ben je ZZP’er, besteed er geen 10duizenden euro’s aan.
Vind ik sowieso een goed idee voor ondernemers, is vaak helemaal niet nodig (en gebeurt wel).
Keertje over doorpraten hoe je een website WEL voor je laat werken zonder zo’n mega-budget?
Maak een strategie-afspraak.

Kost je geen geld, levert je vast nieuwe leads en wellicht ook nieuwe klanten op!
https://funnel-guru.nl/30-minute-strategy-call/nl

Published On: januari 26th, 2022 / Categories: Attract, Convert /