Jij als ondernemer bent altijd op zoek naar nieuwe klanten. Klanten die je kan helpen, door middel van jouw product of dienst. Klanten die je waarde kan brengen. Maar, hoe trek je juist deze klanten aan?

Wij gaan jou vertellen wat een lead magneet is.. Dit is namelijk dé manier in 2021 om klanten aan te trekken.

We gaan jou ook voorbeelden laten zien van diverse lead magneten. En jou vertellen welke eigenschappen een goede lead magneet heeft.

Zo kun jij na het lezen van deze blog..

Jouw eigen lead magneet opbouwen..

En niet zomaar een..

Jij kan een effectieve lead magneet maken.

Een die écht werkt.

Wat is een lead magneet eigenlijk?

Een lead magneet, zorgt voor leads. Maar.. dat is niet alles wat een lead magneet is. Het is een gratis product of service, die zeer waardevol is voor jouw buyer persona.

Waarom dit ONTZETTEND waardevol is? Voordat ze bijvoorbeeld het gratis product kunnen ontvangen, laat de buyer persona gegevens achter. Denk aan een e-mailadres, of misschien zelfs meer. Het hangt er vanaf wat jij verplicht stelt en of jouw weggever het waard is om gegevens achter te laten.

Werkt dit ook in mijn branche? Jazeker. In bijna elke branche is een lead magneet waardevol.

Software bedrijven gebruiken een bepaald aantal dagen een proefversie, Freelancers en coaches gebruiken gratis consulten én opleidingsbedrijven kiezen voor gratis e-books. Zo is er voor elke branche, voor elk bedrijf, wel een geschikte lead magneet.

Een goede lead magneet

Je weet nu precies wat een lead magneet is, maar wat bepaald de kwaliteit van zo’n magneet? Wat is nou écht hetgeen wat je moet doen om te zorgen dat deze magneet interessant is voor jouw buyer persona? 

  1. Geschikt voor jouw buyer persona

Een lead magneet werkt alleen als het ervoor zorgt dat JOUW buyer persona bereikt wordt. Dus.. wie is jouw ideale klant, wie wil jij helpen met jouw aanbod? Je wil alleen de mensen bereiken die voor jouw product geschikt zijn.

Stel dat je gaat adverteren met jouw lead magneet. Dan wil je wel adverteren in de juiste groep, voordat je marketingbudget naar de verkeerde buyer persona gaat. Dat is zonde!

Jij als ondernemer, jij wil graag meer leads. Anders lees je deze blog ook niet. En wat wil jij meer dan een website die nieuwe leads binnen haalt?

Precies. Speel in op wat jouw buyer persona het liefst wil hebben. Dat is dé manier om ze op jouw e-maillijst te krijgen.

  1. Jouw gratis weggever lost een probleem op van jouw buyer persona

Stel. Je wil al jaren je website onder handen nemen, om op die manier leads binnen te krijgen. Of.. Je weet niet wat je aan moet met je social media. Jouw klant heeft dit soort problemen ook. Bijvoorbeeld: je bent diëtiste en je klant wil gezonder eten. Ze komen een advertentie van jou tegen waarin het volgende staat: subscribe to 100 days of real food.

Voorbeeld lead magneet

Zou het jou aanspreken? Een grote kans dat het antwoord JA is. Een grote kans dat jij jouw e-mail zou invullen en de kans niet laat liggen. Zorg ervoor dat jij voor jouw buyer persona zo’n kans maakt. Een kans die ze niet willen laten liggen. En.. die jou leads oplevert.

  1. Makkelijk om in je op te nemen en makkelijk om te maken

Dat jouw lead magneet jouw buyer persona één oplossing geeft voor hun problemen én dat je dat gratis doet. Betekent niet dat je alles weg moet geven!

Jouw lead magneet heeft een paar doelen:

  • Je buyer persona naar jouw bedrijf toe trekken
  • Je buyer persona helpen met een probleem
  • Om een opstapje te maken naar jouw échte aanbod

Jouw weggever is het eerste product waarmee jouw buyer persona in aanmerking gaat komen. Ze moeten het makkelijk in zich op kunnen nemen en voor jou moet de weggever makkelijk te maken zijn. Ja, je mag er tijd in stoppen, maar pas op dat je niet AL jouw kennis weggeeft. Dat is ontzettend zonde en zorgt ervoor dat de kans kleiner is dat ze jouw product aanschaffen.

Denk goed na over wat jij kan maken, wat voor jou makkelijk is en voor jouw buyer persona waardevol is.

  1. Een onderdeel van jouw volledige strategie

Stel. Je lead magneet werkt goed en je haalt de een na de andere lead binnen. Zorgt het er ook voor dat mensen later jouw producten aanschaffen? Vertrouwen ze jouw merk na het ontvangen van de weggever?

Dit soort dingen zijn belangrijk. We noemen dit de waardeladder. Dit heeft alles te maken met hoe je jouw buyer persona diverse producten van jou aan kan laten schaffen. In de afbeelding hieronder zie je hoe de waardeladder werkt.

De Waardeladder

Je lead magneet is in dit verhaal jouw aas. Jouw manier om je buyer persona binnen te halen. Zo’n magneet is de eerste stap in jouw strategie. Het moet jouw buyer persona aantrekken, het moet jouw buyer persona helpen en ervoor zorgen dat jouw buyer persona jouw producten gaat kopen.

Je weet nu precies wat een lead magneet is en wat de vier onderdelen zijn van een goede lead magneet. Ga aan de slag. Met welk probleem loopt jouw buyer persona? Wat hebben ze van jou echt nodig en hoe kan jij ze helpen? Bouw een band op met jouw buyer persona.

Naast jouw lead magneet wil je jouw website en bedrijf natuurlijk ook volledig gericht hebben op jouw buyer persona. Met ons FunnelGuru Framework, wordt dit werkelijkheid. Lees ons ebook om alles te leren over hoe jij zonder te veel tijd te investeren, zonder te veel geld uit te geven… Leads kan genereren en nieuwe klanten kan binnenhalen. Simpelweg, door te beginnen bij een funnel website.

E-Book

 

Published On: maart 10th, 2021 / Categories: Convert /