Iedereen zit op social media. Jij, je moeder, misschien zelfs je oma. En om niet te vergeten, bijna elk bedrijf is op social media te vinden.

Social media is een ideale manier om op een laagdrempelige manier in contact te komen met jouw buyer persona.

Social media is tegenwoordig écht onderdeel van marketing.

Het is niet meer te missen in de strategie van jouw bedrijf.

Je moet..

Aanwezig zijn..

Interactie hebben met jouw buyer persona..

Maar hoe? Wij vertellen jou de do’s & don’ts voor jouw social media.

 

Wat is social media marketing nou eigenlijk?

De betekenis van social media marketing is als volgt: social media inzetten om jouw bedrijf te laten groeien, meer merkbekendheid te krijgen, meer sales te krijgen en meer verkeer naar jouw website, testen wat werkt en interessant is voor jouw buyer persona en interactie krijgen met je buyer persona.

Interactie met volgers, het analyseren van content en kijken wat de beste content is voor jouw buyer persona is belangrijk. Daarom hier 3 tips voor het opzetten van jouw social media strategie.

  1. Maak duidelijke social media doelen voor jouw bedrijf.
  2. Match je content aan jouw doelen en de behoeften van jouw buyer persona.
  3. Maak een social media plan én voer deze stap voor stap uit.

Social Media do

5 Social media do’s

Als eerst beginnen we met de do’s. Wat moet je wel doen op social media.

Wat moet je doen om zichtbaar te worden? Of leuke content te maken?

 

Ga strategisch om met jouw social media content

Door strategisch om te gaan kun jij met jouw social media content doelen behalen. Zo kun je bijvoorbeeld leads verzamelen, of meer interactie krijgen met jouw buyer persona.

Door eerst een goed plan op te zetten wat je precies wil bereiken, kan jij je social media strategisch inzetten.

Elke post die je plaatst moet gericht zijn op jouw buyer persona. Een van de eerste stappen is dus om jouw buyer persona in kaart te brengen. Wat voelen ze? Waar geloven ze in? Wat zijn hun uitdagingen?

 

Bedenk rubrieken voor jouw content

Door te werken met vaste rubrieken en thema’s voor jouw content, weet je precies wat je moet of kan posten. Het resultaat? Het schrijven gaat makkelijker en kost minder tijd.

Wat zijn rubrieken waar ik aan kan denken? Denk aan een kijkje achter de schermen, het posten van quotes of tips. De mogelijkheden zijn eindeloos en toepasbaar op jouw branche. Een andere tip: bepaal vaste momenten voor deze rubrieken. Bijvoorbeeld elke woensdag een kijkje achter de schermen. Zo hebben jouw volgers iets om naar uit te kijken.

 

Plan jouw content van te voren in met een marketingtool

Plannen. Misschien voor sommige van jullie een vervelend woord, maar het scheelt je zoveel tijd. Door jouw content te plannen met een marketingtool hoef je niet alles zelf te posten. Het enige wat je hoeft te doen is je content schrijven, kijken of er reacties komen en reageren op je volgers. Makkelijk toch?

 

Begin met adverteren

Nu je bent begonnen met een social media plan en deze aan het doorvoeren bent op jouw socials, is het tijd voor groei. Je merkbekendheid laten groeien kan met goede advertenties. En, natuurlijk weer met een goede strategie.

Op social media is het makkelijk om berichten te maken speciaal voor jouw buyer persona. Als je gaat adverteren kun je makkelijk je doelgroep instellen, waardoor je de juiste groepen bereikt. Op deze manier ga je momentum creëren en gezien worden online.

Ben je al vrij groot? Dan kun je er ook voor kiezen om een nieuwe buyer persona aan te trekken door middel van adverteren. Zo kun je jouw bedrijf nog verder laten groeien.

 

Analyseer jouw social media data

Laura, dit zeg je elke keer weer. Klopt. Het is zo belangrijk om je social media data te blijven analyseren. Hoe weet je anders of het aanslaat bij jouw buyer persona? Juist, gewoon niet.

Er zijn diverse manieren om jouw content te analyseren. Namelijk door:

  • Awareness: hoe wordt je content gezien en opgenomen door jouw buyer persona. Je kan hiervoor goed kijken naar je bereik, hoeveel mensen heb je bereikt met je post?
  • Engagement: doet jouw buyer persona iets met jouw content? Klikken ze de video aan, laten ze een reactie achter, hebben ze hem gedeeld? Goed! Dit is wat je wil bereiken, interactie met jouw buyer persona.
  • Verkeer: waar komen jouw bezoekers vandaan? Dit is meer een website tip. Ga is kijken, heb je meer organisch verkeer of komt jouw verkeer van social media af?

Door deze analyse te doen kun je zien wat jouw buyer persona interessant vindt, op welke manier ze reageren op jouw content én welk moment van de dag beter werkt voor jouw content. Zonde om te laten liggen dus!

Social Media Don'ts

Don’t

Naast de do’s zijn er ook een aantal dingen die je absoluut niet moet doen op social media. We zetten ze hieronder voor je op een rij.

 

Gebruik niet teveel hoofdletters en uitroeptekens

Je wil niet schreeuwen naar je buyer persona TOCH?!! Precies, dat wil je niet. Het komt niet lekker over en je buyer persona is sneller geneigd om jouw bericht te negeren of snel verder te scrollen. Probeer je enthousiasme zoveel mogelijk over te brengen in tekst, dat spreekt veel beter aan.

 

Veel tekst in een afbeelding

Je wil met afbeeldingen jouw volgers prikkelen. Ze kijken een seconde en moeten direct denken: dit is interessant!

Door veel tekst in jouw afbeelding te zetten gebeurt het tegenovergestelde en dat is mega zonde.

 

Deel en winacties

Like en deel acties zijn heel lang populair geweest. Ze geven veel reacties en je krijgt nieuwe volgers. Toch is dit geen goede manier om nieuwe volgers te krijgen. En dat heeft twee redenen.

  1. Deze volgers komen alleen voor je deel en winactie, leveren ze dan echt waarde voor jou als lead?
  2. Volgens de richtlijnen van Facebook mag je niet vragen om vrienden te taggen. Ook delen en liken mag geen voorwaarde zijn om te winnen. Dit heeft er alles mee te maken dat Facebook spam wil voorkomen.

 

Gebruik niet teveel hashtags

Heeft iemand tegen je gezegd dat je zoveel mogelijk hashtags moet gebruiken als je kan? Dat is echt niet zo. Misschien dat het vroeger werkte op social media, maar dit werkt niet meer. Het kan er voor zorgen dat posts minder oprecht overkomen. Dat wil je ten koste van alles voorkomen. Je wil je buyer persona bereiken, geen bots.

 

Zend niet alleen maar naar je volgers

Op social media ga je het gesprek aan met je doelgroep. Je helpt je buyer persona volgende stappen te bereiken. Ga dus niet alleen maar zenden en reclame maken voor je eigen product. Lever waarde aan je volgers, zorg ervoor dat er interactie ontstaat. Daar hebben je volgers het meest aan.

Whitepaper

Wil je naast deze social media tips ook je website aanpakken? Wij hebben voor jou de whitepaper om dit te gaan doen. Met 40 + 1 tips waarmee jij direct aan de slag gaat. Laat dit aanbod niet liggen, download hem gauw. 

Published On: april 2nd, 2021 / Categories: Attract /