Lang leve Facebook!
Denk niet dat je iets mist, een “verjaardag” of ander event van Facebook.
Nee, dit is mijn manier om je aandacht te vragen voor een van de belangrijkste social media platforms die we hebben.

Wat je er ook van vindt, Facebook … rules!

Eigenlijk is dat helemaal niet direct aanleiding voor een feestje.
Maar wel iets om als ondernemer en marketeer bovenaan je lijst te zetten.

Bovenaan welke lijst?
Je .. actielijst!

Facebook gaat (nog) nergens heen

Facebook is belangrijk voor je.
Facebook blijft voorlopig nog wel even.
Facebook marketing is niet appeltje eitje maar wel een must-do.

Vrijwel IEDEREEN heeft een Facebook-account.
En mensen zijn veel actiever dan je soms denkt.
Wist je dat veel mensen vaak op Facebook kijken maar vrijwel niks liken?
Dan lijkt het alsof ze niet actief zijn .. maar dat zijn ze WEL!

Dus .. ook voor jouw business is Facebook belangrijk.
Tenzij jouw droomklant onder een steen leeft ..

Ik ga je aan aantal tips geven waar je zo mee aan de slag kan.
Is dit overzicht compleet?
Verre van ..

Dat komt omdat er ZOVEEL over Facebook te vertellen valt.
Ik er een mail van kan maken die nog meters – nee kilometers doorgaat.

Adverteren op Facebook

Vorige week hebben we de opleiding “Facebook en Instagram Adverteren” opgenomen.
Superleuk om te doen. En een beste berg werk.

Want GOED adverteren op Facebook (en Instagram) is een vak apart.
En daar een praktische opleiding voor maken was een uitdaging.
Hoe je dat doet is niet in een paar woorden uit te leggen.
Maar … we denken dat we daar heel prima in geslaagd zijn.

We hebben er een expert bijgehaald en .. nou ja, dat vertel ik je in een andere mail wel WANT … naast adverteren moet je op Facebook “je huiswerk” hebben gedaan. En daar gaat deze O! over.

3 tips voor een super Facebook profiel

Naast adverteren moeten er een aantal zaken echt in orde zijn op Facebook.
Hier beschrijf ik een drietal tips die door Facebook worden gezien als mega belangrijk en die vaak over het hoofd worden gezien.

Maak je profiel helemaal tip-top in orde

Als je ondernemer bent, dan heb je hopelijk naast je persoonlijke pagina, ook een bedrijfspagina op Facebook, de Facebook Business Page.
Zo niet, begin dan meteen er eentje te maken EN hou deze tips in erbij:

De meeste bedrijven zetten hun logo op de plek van de Profile Picture. Goed idee.
Als achtergrond – de cover photo – heb je de keuze uit het plaatsen van een foto, een carrousel van foto’s of een video.
Zie tip 3 voor wat je denkt dat de beste keuze is en .. experimenteer ook.

Wanneer mensen op je pagina komen, dan is die combi van Profile Picture en Cover Photo het eerste wat iemand ziet.
Zorg er dus voor dat wat men ziet, direct vertelt wie je bent en wat je betekent voor je klanten.

Het is ook belangrijk om echt even goed te gaan zitten voor je “About”, de page info.
Dat is een flinke lijst van zaken die je allemaal kan en moet invullen.

General
Het begint met je naam (die heb je al ingevuld bij het aanmaken van de page).
Je username. Niet zo spannend.
En dan de eerste beschrijving, “description”.
Daar spreek je je droomklanten aan en doe je je eerste korte pitch. Deze tekst moet kort en krachtig zijn, want hier laat je jezelf zien!

Categories
Hier kies je uit een lijst in welke categorie je bedrijf valt.
Je mag meerdere categorieën aangeven zodat gebruikers je nog beter kunnen vinden.

Contact
Al je contactgegevens zoals je telefoonnummer, je e-mailadres en je website.
Let op: je kan hier je homepage invullen MAAR … je kan ook een landingspagina gebruiken.
Bijvoorbeeld als onderdeel van een campagne!

Location
Alweer zo’n no-brainer: vul hier je adres in.
Maar doe het wel, want ieder vakje wat niet ingevuld staat wordt geregistreerd als “misser”.
En missers worden door het algoritme afgestraft.

Hours
Zet hier je openingsuren in.
Met name wanneer je ECHTE openingsuren hebt, zoals een winkel bijvoorbeeld, zet het er dan precies in.
Ben je verkoper van informatieproducten, of informatie-aanbieder, dan kan de uren ruimer nemen.
Of alles echte die-hard sales tijger gewoonweg “always open” te zijn!

More
Het begint hier met het opgeven van jouw privacy policy. Dat doe je simpel door een linkje te zetten naar de privacy policy-beschrijving op je website.
Heb je die niet? Oeps .. snel maken en hier de URL invullen.

Bij More krijg je ook de 2e mogelijkheid om over jezelf te schrijven bij het “Impressum”.
Hier kan je opnieuw vertellen wie je bent en wat je doet als bedrijf.

Let op, wanneer mensen deze tekst lezen is het natuurlijk een aanrader om hier iets geweldigs te schrijven.
En dan bedoel ik “geweldig voor je lezer”, hopelijk je droomklant.
Je mag hier dus lekker van de gelegenheid gebruik maken en er een landingspagina bij zetten.
Doe dat!

Iedere extra klik waarvoor je niet hoeft te betalen is meegenomen, toch!

Daarnaast vul je hier je “products” in. Dat is een optioneel veld maar laat ’t niet leeg.

Ook kan je je Wi-Fi netwerknaam opgeven, stel voor dat je dat hebt voor je bezoekers.
Vooral van toepassing voor ondernemingen die op een fysieke locatie hun klanten ontvangen.

De prijsrange van jouw producten en diensten kan je vervolgens aangeven.

En als laatste kan je hier andere social media-accounts opgeven zoals bijvoorbeeld Instagram, LinkedIn of YouTube.

Het is echt wel een werkje om alles in te vullen. Zeker die “open tekst”-velden waar je informatie over jezelf kwijt kan.
Ondanks dat het weer extra tijd kost in je toch al volle agenda, is dit er eentje om op je actielijst te zetten!

Facebook profiel

Post meer en vaker video’s

Mark Zuckerburg – de oprichter en CEO van Facebook – vertelt investeerders al jaren dat hij een video-first organisatie wil zijn.
Dat betekent dat hij “in stilte” de aanval op YouTube heeft geopend.

YouTube en Facebook zijn de meest gebruikte video-platforms.
Als video-platform doet Facebook het niet slecht:
YouTube en Facebook zijn de meest gebruikte platforms onder videomarketeers – respectievelijk 85% en 79% (bron: Hubspot).

Dus … video’s maken en posten op Facebook!

Gebruik als formaat horizontaal/16:9 voor je Facebook video’s.
Voor Stories gebruik je verticaal/9:16.

Nog even voor de zekerheid, voor mócht je toch nog twijfelen:
Video krijgt het beste organische bereik;
Video krijgt de beste betrokkenheid;
Video krijgt de beste conversie.

Moet je voor het maken van die video’s speciale apparatuur hebben?
Nou nee, in ieder geval geen dure camera.
Mag wel maar … je telefoon doet prima dienst van camera voor Facebook (en andere social) video’s.

De meest gebruikte videotypes zijn:
Uitleg video’s (72%)
Presentatie video’s (49%)
Referentie video’s (48%)
Verkoop video’s (42%)
Advertentie video’s (42%)
(Bron: Wyzowl.com)

En als je dan toch bezig bent met video … doe een wekelijkse LIVE!
Nu denk je misschien, Laura doe normaal.
Dat past niet bij mij / dat durf ik niet / ik heb niks te vertellen / mensen zitten niet op mijn informatie te wachten*.

*streep door wat niet van toepassing is voor je 😉

En dan zeg ik, DOE HET WEL!
Nog meer dan een “gewone” video vindt Facebook Live video’s ge-wel-dig!
Je zal ervoor beloond worden met extra organisch (gratis) bezoek naar jouw page.

En tipje van deze Live-vlogger: de 1e keer is het spannendste, daarna wordt het steeds makkelijker.
En nee, ik durfde dat aanvankelijk ook niet. Nu wel .. #gewoondoen

Facebook live

Het gebruik van hashtags

Op Facebook werd het hekje – # – de hashtag, in 2013 voor het eerst gelanceerd.
Maar … we deden er niet zo veel mee.
Het leek niet zo veel verschil te maken op Facebook, # of geen #.

Maar met de komst van Instagram is dat veranderd.
Op Instagram is # juist heel belangrijk.
En degenen die rechtstreeks hun posts van Instagram doorposten op Facebook, weten dat dat er niet lekker uitziet.

MAAR …
Daar is verandering in gekomen en het is een aanrader geworden!

Hoe kies je de goede hashtags?
Door in je bericht alvast de hashtag te typen en dan zie je vanzelf een zoekbalkje verschijnen.
Daarin staan de meest gebruikte hashtags.
Zie in het voorbeeld hoe dat werkt

Facebook hashtags

 

Wil jij meer ideeen om leads binnen te halen? Dan hebben wij het e-book voor jou. Download hier ons e-book en ga aan de slag met de nieuwste manier van marketing: Funnel Marketing.

E-Book

 

 

Published On: september 1st, 2021 / Categories: Attract /