Als jij druk bent met marketing, dan weet je als geen ander dat er duizenden tools zijn om jouw marketing makkelijker te maken. Maar welke werkt voor jouw onderneming? Wat werkt wel en wat is puur een mooi praatje? Waar werken de succesvolle bedrijven mee?

Marketing tools kunnen je goed helpen maar … Wat is hot? En wat ‘not’? Welke tools zijn een must use voor ons marketeers en ondernemers en helpen je aan nieuwe leads, nieuwe klanten en zorgen ervoor dat je werkdag binnen de perken blijft?

We hebben onze favorieten voor je opgesomd, inclusief:

hoeveel tijd ben je kwijt – kan je snel met het tool starten?

hoe makkelijk is het in gebruik?

hoe goedkoop is gratis – voldoet de gratis versie?

Technologie is bedoeld om ons te helpen. En toch kan je het gevoel bekruipen dat juist al die software ons meer tijd kost dan het oplevert. Bij FunnelGuru proberen we allerlei software uit en zien we met regelmaat dat belofte en realiteit net niet “in sync” lopen. Precies daarom heb ik deze blog geschreven. Wij maken al jaren gebruik van allerlei tools die ons helpen veel te bereiken als marketingafdeling. Zonder dat de kosten de pan uit rijzen. 

Dé social media tool: Buffer

De top tool om jouw social media onder controle te houden? Buffer! Als je veel en vaak op social media wil posten zonder hiervoor iedere minuut van de dag bezig te zijn, dan is Buffer de oplossing. Schakel makkelijk tussen jouw Twitter, Facebook, LinkedIn of Instagram account. Een ander pluspunt? De superhandige contentstreams. Per social media account stel je 15 verschillende ‘feeds’ in waaruit jij graag wil posten. Dit stopt het eindeloze zoeken naar content en biedt leuke en zinvol deelbare berichten op een presenteerblaadje. Buffer heeft een gratis versie, dit is echter wel zonder contentstream en voor 1 account per kanaal. Het “Awesome Plan” kost je € 10,- per maand en is een prima investering.       

Koppel Buffer met social media en je bent ‘in business’. Buffer is makkelijk, alles wijst voor zich. Toch hulp nodig? De help functie van Buffer werkt heel goed. 

Hotjar: hoe ervaren jouw bezoekers jouw website? 

Weten hoe je bezoekers je website zien en ervaren is erg belangrijk. Het is cruciaal om de online beleving te optimaliseren. Met Hotjar weet jij precies waar je bezoekers naar kijken. Dit gebeurt aan de hand van heatmaps (hitte kaarten). Je kan zien waar jouw bezoekers heen navigeren, waar ze op klikken en hoe ze scrollen. Ook is het mogelijk om feedback polls te houden om zo nog een beter inzicht te krijgen in het gedrag van jouw website bezoekers.

Starten met Hotjar gaat snel, maar je moet wel tracking codes op je website plaatsen. Als dit geregeld is, is Hotjar snel en eenvoudig in gebruik te nemen. De basisversie is (voor altijd) gratis en daar kan je goed mee aan de slag. 

Manage jouw projecten met Trello

Al je projecten én taken georganiseerd houden en delen met anderen, zakelijk of privé, kan heel makkelijk met Trello. Binnen een paar muisklikken maak je een prikbord met al je to do’s. Door het gebruik van diverse lijstjes en kaarten is Trello zeer overzichtelijk. Er is goed nagedacht over wat wij als gebruikers nodig hebben en hoe we onze projecten zo makkelijk mogelijk kunnen organiseren. Trello is niet alleen geschikt voor je marketing project, maar ook voor je nieuwe keuken of volgende vakantie.

Na het aanmelden bij Trello kun je direct beginnen met plannen. De gratis versie is geweldig, zo geweldig dat de betaalde versie eigenlijk niet nodig is. Zeker als je een kleiner team hebt, is de gratis versie van Trello ideaal voor alle projecten.  

Marketingtools voor ondernemers en marketeers

Vormgeven met Canva

Je begrijpt als geen ander dat alleen een website niet volstaat. Je wil ook whitepapers, checklists en andere content assets aanbieden. Want.. Dat bevordert jouw conversie. De content maken is voor jou geen probleem, het budget voor een vormgever.. dat wel. Daar komt Canva om de hoek kijken. Canva is op dit moment dé vormgeving tool voor vele ondernemers. Jouw content mooi en professioneel vormgeven kan met deze tool. Met de diverse designs die je met een paar tweaks kan veranderen naar jouw perfecte plaatje, heb je binnen no-time jouw social media post, whitepaper of infographic vormgegeven!  

De gratis versie van Canva biedt vele designs die je volledig kan aanpassen zodat ze passen bij jouw huisstijl. Mocht je toch meer foto’s en designs tot beschikking willen, dan kan je kiezen voor Canva Pro. Dit kost een vast bedrag per maand. Maar om eerlijk te zijn, ik denk dat jij hele toffe ontwerpen kan maken met de gratis versie. 😉

Monitor jouw resultaat met Google Analytics

Je schrijft blogs, maakt allerlei social media posts… Maar.. gebeurt er ook wat mee? Lezen mensen je blogs? Op welke pagina verlaten ze jouw website? Hoe vinden ze je website? Google Analytics is de tool die het antwoord heeft op al deze vragen. Door een klein stukje code in je website te verwerken, kan jij precies zien wat er allemaal gebeurt op jouw website. De resultaten worden overzichtelijk weergeven in diverse dashboards, waardoor je in een oogopslag jouw belangrijkste resultaten kan bekijken. 

Google Analytics is een gratis tool, die beheert wordt door je raad het wel: Google. Het enige wat je nodig hebt is een gmail account en je kan aan de slag! 

Kies jouw zoekwoorden zorgvuldig: Ubersuggest

Je wil gevonden worden… Je schrijft niks voor niks elke week een blog! Maar.. Wist jij dat een groot onderdeel van bloggen, het op orde maken van je SEO is? Het zorgen voor goede zoekwoorden en interessante en scanbare koppen? Laten we beginnen met de zoekwoorden. Wat typ jij in de zoekbalk als je op zoek bent ‘naar dat ene product’. Precies. Je maakt een beschrijving. Dit noemen we long-tail zoekwoorden, ze bestaan uit een of meer woorden en zijn de manier om te scoren. Wil jij kijken welke zoekwoorden passen bij jouw blog? Ga dan aan de slag met Ubersuggest. Je voert een zoekwoord in en krijgt precies te zien: wat de SEO-moeilijkheid is, hoe vaak erop gezocht wordt en hoeveel het zoekwoord kost als je ermee wil adverteren. 

Ubersuggest is een tool gemaakt door Neil Patel. Er is een gratis versie waarbij je toegang krijgt tot een paar zoekwoorden suggesties en de getallen. De betaalde versies van deze tool geven je meer inzichten en mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak iemand het zoekwoord gebruikt op mobiel of op de computer. Maar, om te beginnen is de gratis tool prima!

Jouw content tool: Social Bakers

Wil jij jouw social media analytics vergelijken met jouw concurrentie? Zoek je inspiratie voor nieuwe content? Of ben je op zoek naar een tool om al jouw content mee te beheren? Social Bakers heeft het. Zelf heb ik Social Bakers leren kennen als kennisbank over social mediagebruik, wie de grootste en belangrijkste accounts hebben per branche, persoon, land etc. Ondertussen zijn ze zoveel meer! Ze hebben diverse gratis tools, zo kun je makkelijk je eigen persona maken, of bekijken hoeveel het kost voor jou om te adverteren met Facebook Ads. Daarnaast is Social Bakers een goede website om te raadplegen als databron, doordat ze een schat aan informatie hebben op hun website.

Social Bakers is een openbare bron. Kijk welke informatie je nodig hebt, klik door naar informatie die je interessant lijkt. Het is allemaal makkelijk en geeft je veel informatie. De betaalde versie is zeker niet nodig, doordat de gratis versie al voldoende informatie geeft.

Vind jouw software: G2

Hoe leuk vind jij het om de juiste software te vinden voor jouw bedrijf? Zelf ben ik er niet zo gek op, maar ik vind het wel fijn om de beste leverancier boven water te toveren. Daarom raad ik G2 aan. Ondertussen hebben mensen zoals jij en ik meer dan 145.000 reviews geschreven over software, dus ook over marketing software. G2 bundelt deze reviews in overzichten en grids. Zo kun jij in een oogopslag zien wie de marktleider is en hoe tevreden de gebruikers zijn. Dit gebeurt niet alleen aan de hand van de échte software, maar ook aan de hand van de leverancier. Een echte aanrader dus! 

G2 kun je direct gebruiken, je hebt geen eens inloggegevens nodig! De website is zeer overzichtelijk, doordat ze gebruik maken van diverse categorieën. Binnen een paar klikken weet jij welke software geschikt is voor jou! 

Als marketeers zijn we er maar druk mee. Ik hoop dat je met bovenstaand overzicht één of meerdere bruikbare tools hebt gevonden om je werk makkelijker te maken. Zonder meteen door je budget heen te zijn! Wil jij je een plan maken voor jouw online marketing? Bekijk onze masterclass!

Masterclass

Published On: februari 10th, 2021 / Categories: Learn /