Weet jij wat een van de grootste ondernemersfouten is die continue gemaakt wordt?

De vergeten aanbod-verkenning …

Wat?
De vergeten aanbod-verkenning!

Waar heb ik het over?

Iedere ondernemer biedt iets aan in de markt, een product of dienst.
Dat noem ik hier voor het gemak “aanbod”.

Diezelfde ondernemer heeft een grote onzichtbare valkuil: verliefd worden op zijn/haar eigen product of dienst.
En dit gebeurt HEEL ERG VAAK.

Hartstikke logisch want meestal zijn ondernemers hele passionele mensen en waar passie is, is liefde.
Is het dan verkeerd om liefde te hebben voor je aanbod?
Nee zeker niet.
Maar verliefd zijn … dat is op z’n best … onhandig.

Want wat gebeurt er wanneer je verliefd bent?

Yes, de roze bril, de roze wolk.
Je zweeft een beetje.
Kijkt net niet helemaal helder.
De scherpte is er een beetje af.

Bedenk maar wanneer je verliefd bent.
ALLES is mooi. En leuk. En gezellig. En fijn. En .. jemig dat het allemaal zo leuk kan zijn.
Het moment dat de verliefdheid wat zakt komt geheid.
Misschien val je wel van de roze wolk af omdat je opeens geconfronteerd wordt met een iets minder aangename kant van je lover.

Zo gaat dat in het ondernemen vaak ook.
Hoe gaat dat?

Je bedenkt “het gat in de markt”.Of een aanbod waarvan jij zeker weet, dit is zoveel beter dan wat de markt nu heeft.
Ik kijk anders, doe het beter, dit aanbod is leuker, uitgebreider, … vul maar in.
Je gaat ondernemen want je weet – hier zit men op te wachten.

Je maakt de website.
Maakt social media kanalen aan.
Post leuke berichten.

Het binnenkrijgen van nieuwe klanten

HEY!! Leads!
Super!!
Je leads bied je een gesprekje aan.
Dat zijn leuke gesprekken.
Je krijgt er echt een blij gevoel van want hier deed je het allemaal voor!
En vervolgens … kopen ze niet.

HUH? Hoe kan dat??

Vrijwel altijd is dit te herleiden naar de vergeten aanbod-verkenning.
Een aanbod-verkenning is een uitgebreid soort marktonderzoek.

In een marktonderzoek hoort thuis wie je concurrentie is.
Wat zij aanbieden en als het even kan, hoe gretig hun klanten erop afkomen.
Maar evenzo belangrijk, zo niet belangrijker is …

Het onderzoek of jouw potentiële klant wel heel erg blij wordt van jouw aanbod!
Staat daar “heel erg blij”?
Yep .. want dat moet het zijn.
Niet zomaar tevreden, maar heel erg blij!

Waarom?
Omdat je waarschijnlijk niet de enige in je markt bent.
En je tussen je concurrenten wil opvallen.
Je wil het beter doen (dat wilde je toch al).
Dan moet je met iets komen waar je markt echt op zit te wachten.

Klanten

Marktonderzoek is essentieel

Dat onderzoek is essentieel!

Kijk, je kan je prijs verlagen en zo het verschil willen maken in je markt.
Maar dat is zonde. Want waarom zou je?
Als jouw aanbod goed is, dan is de prijs niet meer datgene waar mensen als eerst naar kijken.
Prijs is sowieso een veel te groot “ding” in de hoofden van ondernemers.
Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Het gaat om onderzoek.
Een van de manieren om dat te onderzoeken is om een testgroep te vinden.
Die testgroep gaat jouw aanbod gratis uitproberen in ruil voor echte feedback.
Dat moet je vooraf wel goed uitleggen want feedback geven kost hen tijd.

En met die feedback ga jij je aanbod verder tunen naar het optimale punt.
Optimaal voor je klant dus he!
Krijg je maar weinig feedback en heb je een schot in de roos?
Vraag dan meteen om een referentie 🙂

Feedback is geweldig

En feedback kan best een beetje spannend zijn.
Want je krijgt ook te horen wat men eventueel niet zo tof aan je aanbod vindt.
Vertaal het niet als persoonlijke kritiek. Het is natuurlijk een vorm van kritiek, misschien moet je wel even slikken … maar zie het niet als probleem. Juist niet.
Zie die feedback als KANS.
De kans om te excelleren.

Overigens is het ook weer niet zo dat je alle feedback direct moet overnemen.
Beoordeel de feedback.
Stel er vragen over.
Maak je keuzes in het verbeteren van je product of dienst.

Daarmee sta jij veel sterker in de markt.
Want jij hebt je aanbod afgestemd op de markt.
En dat je liefde hebt voor je aanbod, daar is niks mis mee.
Integendeel!

Wanneer jij de aanbod-verkenning goed hebt uitgevoerd, dan stromen de klanten binnen.
Ehhh nee … zo makkelijk is het dan ook weer niet maar dat wist je al 😉
Wat er wel gebeurt is dat de leads die interesse hebben, veel makkelijker overgaan tot kopen.

Word verliefd op je klanten, dat is eigenlijk waar het allemaal op neer komt!

En als we het dan toch over liefde hebben ..
Hoe zit het met de liefde voor je website?
Sinds enige weken doen we op de woensdagen de Website Check #websitewoensdag.
Daarin kijken we naar je website, wat gaat er goed en wat kan er wellicht beter?

Wil jij ook een GRATIS websitecheck: klik dan hier:https://www.funnelguru.nl/meld-je-nu-aan-voor-de-gratis-website-check
Let op, vol is vol dus wees er snel bij!

En… We hebben NOG meer extra’s. Heb je ons e-book al gelezen? Te koop op bol.com maar voor jou helemaal gratis. Download hem nu!

E-Book

 

Published On: september 22nd, 2021 / Categories: Prepare /