Bijna een half leven ben ik ondernemer. Op mijn 24e deed ik mijn eerste inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Een heel gedoe nog want in die tijd moest je vakdiploma’s hebben voor het soort onderneming wat je wilde runnen. Ik wilde wintersportreizen gaan verkopen en moest daarvoor een speciale opleiding doen. Een pittige opleiding ook, 2 superlastige examens die belangrijk waren: geen diploma, geen bedrijf.
Nu is dat allemaal heel wat makkelijker geworden en kan je je veel makkelijker inschrijven bij de KvK. Is ondernemen sinds die tijd in het algemeen makkelijker geworden?
NEE!
Nee echt niet. Ondernemen is nooit makkelijk geweest en zal ook nooit makkelijk worden. Er komt zo ontzettend veel bij kijken. Je moet veel weten, veel kunnen en bijvoorbeeld over een dikke huid beschikken.
Nadenkend hierover bracht me dat op de vraag, wat zijn nou de 10 dingen die ik graag had geweten VOORDAT ik begon met ondernemen? Ik heb onderstaande lijst gemaakt voor je.

1 Tegenvallers zijn onderdeel van de ondernemersreis

Ik kan me 2 dingen niet meer herinneren.
1) Wanneer ik de eerste tegenvaller te verwerken kreeg als ondernemer.
En ..
2) De hoeveelheid tegenvallers.
De eerste keren zal vast gevoeld hebben als “ik doe het helemaal verkeerd” en waarschijnlijk was dat ook zo.
Wat ik graag had willen weten is dat fouten maken niet erg is.
Je faalt en het enige wat dan erg is, is wanneer je er niks van leert.
Faal vaak, faal vooruit (ofwel, doe er je voordeel mee).

2 Financiële kennis

Economie was niet mijn favoriete vak op de middelbare school.
En dan bedoel ik de boekhoudkundige variant ervan.
Ik kom wel een balans en een resultatenrekening maken, maar daar was ook alles mee gezegd.
Ik had graag veel meer geweten dan omzet minus kosten is winst.
Een goede accountant of boekhouder inhuren is essentieel maar je MOET zelf weten waar het over gaat.
Alleen dan kan je degene die voor jou werkt goed aansturen en alleen zo heb jij de controle over je financiële administratie in plaats van andersom.

3 Klantkennis

Vandaag is de dag kan ik me niet meer voorstellen hoe ik ooit heb kunnen werken zonder buyer persona profielen. #hoedan
We hadden destijds een vaag vermoeden van wie onze klant was en wat hij en zij van ons wilden maar een echt beeld?
Nee.
Laat staan dat we dat gecheckt hadden.
Dat kon toen kennelijk wel want we verkochten het eerste jaar al direct helemaal uit, maar dat kan nu echt niet meer.
Veel ondernemers die bij ons aan boord komen hebben geen klantprofiel of echte grondige goed onderzochte klantkennis en dan is het vaak ook geen wonder dat de zaken niet zo lekker lopen.
We hadden destijds geen website he .. met het plaatsen van een paar simpele advertenties waren we er al.
Maar tegenwoordig moet je laser scherp richten en daar heb je die klantkennis absoluut bij nodig.

4 Marktkennis

Naast klantkennis moet je ook je markt kennen. Laatst nog sprak ik een ondernemer en die zei mij in volle overtuiging, “ik heb geen concurrenten”.
Ik snapte precies wat ze bedoelde want zo dacht ik “vroeger” ook.
Zij vertelde mij dat ze een unieke propositie heeft.
Die niemand anders heeft.
En dat klopt volgens mij ook wel (is een Amerikaanse client van FunnelGuru, de gehele markt daar ken ik ook weer niet).
Maar het gaat er helemaal niet om hoe zij en hoe wij onszelf zien, het gaat erom hoe onze klanten kijken.
Want deze übergoede Amerikaanse dame en coach voor vrouwen die in een vechtscheiding belandt zijn, heeft bizar veel concurrenten.
In de ogen van haar klanten tenminste.
En zo moet je kijken.
Bij marktonderzoek gaat het erom wie jij denkt dat je concurrenten zijn EN wie je klanten denken dat jouw concurrenten zijn.
En daar ga je onderzoek naar verrichten, zo bouw je je marktkennis op.
Had ik dat toen maar geweten – want we waren wel uniek in onze aanpak en aanbod, maar we waren niet de enige in onze markt.

5 Maak een planning

Een eye opener van jewelste maar … nu ff bloedje serieus. Eerlijk antwoorden.
Heb jij een masterplan, een plan EN planning voor zeg de komende 6 maanden?
En is dat plan afgepeld tot op maand-, week- en dagniveau?
Ja? Topper die je er bent!
Nee? Oeps …
Echt geloof me, sinds ik met een dergelijke planning werk, doe ik meer, werk ik effectiever, haal ik makkelijk(er) mijn doelen, stellen we (veel) makkelijk(er) bij waar nodig en heb ik gewoonweg een zorg minder.
Een goede planning schept ook orde in de eventuele chaos, bijvoorbeeld wanneer je veel nieuwe dingen leert of je werkwijze om moet gooien.
Ik werk met vaste schema’s en een weekplanning.
Die weekplanning maak ik iedere vrijdagmiddag.
En mijn taken voor de komende week komen van een grotere planning af.
Die grotere planning is bij ons een 3-weken planning.
En dat komt weer van een masterplan.
Klinkt ingewikkeld?
Is het niet.
Maar wel broodnodig.
Als ik dat had geweten voordat ik ging ondernemen dan weet ik zeker dat ik veel sneller klaar was geweest met alles waar ik toen mee bezig was.
Social media

6 Maak onderscheid tussen de mensen in je rechterhand- en linkerhandgreep

Iedereen noemt het weer een beetje anders, ik volg de rechterhand/linkerhand methode van Stacey Martino.
Het gaat zo:
Hou ja handen op of kijk naar je handen.
Je linkerhand is voor de mensen met wie je groeit.
Dit zijn de mensen waarvan je ondersteuning krijgt, met wie je groeit.
Van wie je zakelijk leert.
Met wie je deelt wat je is overkomen bijvoorbeeld in een persoonlijke ontwikkeling training.
Dat vinden zij superleuk om te horen.
En zullen zelf ook delen.
Wat jij weer leuk vindt.
Je rechterhand is voor je familie, vrienden (en) je geliefde(n).
De mensen aan wie je vooral geeft.
Het geven van onvoorwaardelijke liefde bijvoorbeeld.
Dat zijn ook de mensen met wie je niet continue praat over je laatste zakelijke ontdekking, hoe gaaf marketing automation is, hoe social media voor je werkt, etc.
Dat vinden zij waarschijnlijk #boring!
En gelijk hebben ze.
Ik weet zeker dat je het verschil direct voelt.
Je hebt ze beiden nodig, de mensen in je linker- en rechterhand.
Als ik dit eerder had geweten dan had ik een aantal mensen in mijn rechterhand op sommige momenten echt met rust gelaten 😉

7 Doe niet alles zelf

Wat ik ook graag eerder had willen weten is dat je zo snel als mogelijk een team moet bouwen.
Wanneer iemand me dat verteld zou hebben, zou ik wel gedacht hebben, waar betaal ik dat van?
Als dat dan een goed “linkerhand” adviseur was geweest, dan had zij of hij aan mij verteld dat je niet altijd iedereen duur hoeft in te huren.
Er zijn tal van oplossingen om samen te werken.
Bijvoorbeeld door met gesloten beurzen ook een wederdienst aan te bieden.
Of door werk via een platform als Fiverr uit te besteden (had ik dát eerder geweten zeg …).

8 Je vakanties krijgen een andere invulling

De eerste keer als ondernemer op vakantie, nou die weet ik nog wel.
Ik ging gewoon lekker kamperen (dat vond ik nog leuk toen haha).
Zaten we heerlijk relaxt voor onze tent in Italië ..
Ging opeens de telefoon.
Problemen.
Lang verhaal kort, ik moest aan het werk.
Een ondernemer heeft nooit echt vakantie.
In ieder geval de eerste jaren niet.
Stel je daarop in.
En … bereid je reisgenoten erop voor.
Het is namelijk voor je niet-ondernemende reisgenoot vaak ondenkbaar dat je doorwerkt.
In de vakantie!
Ondernemers zijn nogal gepassioneerde mensen die het niet (heel) erg vinden om nog even wat te doen.
Maar dat mag je echt niet van je reisgenoten verwachten.
Dus .. vooraf ff regelen en bijvoorbeeld vaste vakantie-toch-even-aan-het-werk-tijden afspreken.

9 Blijf lezen

Ondernemers lezen. De meesten althans.
Ja ik ken succesvolle ondernemers die niet zo gek zijn op lezen maar die hebben zo hun eigen manier om …
.. steeds weer nieuwe kennis op te doen!
Want daar gaat het om.
Lezen is leren.
En stilstand is achteruitgang.
Dat geldt in alles en dus ook in kennis opdoen.
Denk niet, zo nu weet ik het wel.
Want morgen schrijft een slimmerik iets wat jij nog niet weet.
En als je concurrent het wel leest en jij niet …
Je weet het wel.
Blijf lezen.

10 Verander je persoonlijke interne communicatie

Ik kan nog wel 20 andere dingen opschrijven maar deze is de belangrijkste die ik hier wil opschrijven.
Zoals je misschien wel weet is nadenken een gesprek met jezelf voeren.
Ook wel je persoonlijke interne communicatie genoemd.
Piekeren lijkt erg op jezelf steeds weer dezelfde vraag stellen met hetzelfde antwoord als uitkomst.
Nadenken is in gesprek zijn met jezelf.
Al je overtuigingen zitten opgeslagen in deze zelfgesprekjes.
En geloof me, je maakt jezelf daar soms helemaal gek mee.
De trigger is meestal emotie.
Angst.
Boosheid.
Onzekerheid.
Ga eens na wat je bij de meestal minder effectieve gevolgen van deze emoties tegen jezelf zegt.
Schrijf het desnoods op.
Je wilt van die angst af?
Buig het gesprek om.
Je wil van je onzekerheid af?
Buig het gesprek om.
Voorbeeld – ik gebruik dit wel vaker omdat het zo mooi weergeeft hoe dat bij mij ging.
Angst.
Had ik niet in de gaten.
Waar ging het om?
Video’s opnemen.
Voor de website, voor YouTube, voor social posts.
Wilde ik niet.
Neeee hebben wij niet nodig.
Past niet bij ons publiek.
Ik kom niet goed over.
Ik heb geen duidelijk verhaal.
Niemand zit op mij te wachten.
Stel je voor dat die of die het ziet.
Dat “interne” gesprek moest echt anders.
De trigger kwam toen mijn lieverd aankondigde “doe je haar goed, ik ga je zo filmen”.
Huh??
We waren op een marketingconferentie en hij ging nog even koffie en thee halen.
Hij kwam terug, pakte zijn telefoon en .. nam de eerste video op waarin ik vertel over wat we geleerd hadden die ochtend.
Die ochtend hadden ze tijdens diezelfde conferentie al verteld dat iedere vorm van “ik wil geen video opnemen” echt een fout is.
Dat had mijn denken al veranderd.
Maar ik vond nog steeds dat ik dat niet kon.
Gaandeweg tijdens die presentatie werden al die zogenaamde overtuigingen een voor een om zeep geholpen.
Gevolgd door “de man met koffie en thee” die zijn camera aanzette en zei, ga je gang.
Wil jij starten met het maken van een planning die JOU gaat helpen om WEL effectief te werken? Grijp je kans en download onze marketingmap nu.
Marketing map
Published On: augustus 11th, 2021 / Categories: Prepare /