Ken je dat.
Je denkt een GEWELDIGE DEAL te hebben.
Advertentie.
Aanbieding.
Erop klikken.
En dan …
Blijken er kleine lettertjes te zijn.
Komen er “nog wat kosten” bij.
En nog meer kosten.
En NOG meer kosten …
Je blijkt helemaal geen goede deal te hebben.
ZO DROEF!
Een old school marketing truc die ik je kan afraden.
Ik neem je even mee.
Ik heb tijdelijk opslag nodig. Ff een klein stukje ruimte om spullen op te kunnen slaan.
Voor 1 maand.
De belofte via de website:
1e maand 1 euro, daarna 30 euro.
Ok, ik vind dat een mooi aanbod en ga ervoor.
Voor 1 maand betaal ik 1 euro.
Dan blijkt – terwijl ik alle gegevens al heb ingevuld – dat er nog …
Verplichte verzekeringskosten bij komen.
Verplicht?
Mag ik dat misschien zelf bepalen?
Vraag mij gewoon of ik dat wil en dat bij calamiteiten ik mijn spullen kwijt ben wanneer ik niet verzekerd ben.
Verplicht dus ..
Vanaf 15 euro per maand.
Ik lees ook nog dat de afmetingen van de box kunnen afwijken.
Het advies is, ga vooraf eerst even kijken.
Ik ga dan maar bellen want ik heb die box morgen nodig.
Super vriendelijke kerel aan de telefoon.
Die afmetingen, goede vraag mevrouw Hamer!
(Via mijn telefoonnummer hadden ze mijn reservering al in het systeem gevonden, prima)
Ja die afmeting van 1 x 1,5 meter zou wel eens lastig kunnen worden want … er is geen rolluik maar een deur.
Die naar binnen opengaat.
Ok dan, effectieve 1,5m2 is een stuk kleiner.
Maar he, niet zeuren voor die 1 euro.
Na wat opties doorgenomen te hebben besluit ik toch maar die box te huren.
Ik slik een keer mijn trots weg over die verplichte verzekering en zeg, “boek maar”.
“Zal ik het contract in orde maken?” vraagt de vriendelijke meneer.
Ja doe maar hoor … pffff.
Wat is uw voornaam?
Sorry … je had mijn reservering al in je systeem gevonden toch?
En wat is uw huidige adres?
Ook al opgegeven…
Minpuntje maar … vooruit.
En dan komt ie …
U moet ook eenmalige opstartkosten betalen van 15 euro.
Huh? Oh .. ok.
En u moet verplicht een SLOTJE kopen, van 14,90 euro.
(Je vraagt je niet eens meer af waarom opeens dat dubbeltje niet wordt afgerond …)
Ik schiet in de lach. En vraag of hij serieus is.
Jazeker, bloedje serieus.
Dus die 1 euro .. die bestaat niet.
Nee mevrouw, daarom staat er een sterretje bij dat bedrag.
Maar het kost ondertussen 1 + 15 + 15 + 14,90 = 45,90 euro!!
Dan er blijkt nog goed nieuws: IK MAG HET SLOTJE HOUDEN!!
U mag het slotje houden mevrouw wanneer de huurperiode beëindigd is.
Ik mag het slotje houden vraag ik met een grote glimlach?
Jazeker mevrouw.
Echt, zowel de medewerker aan de telefoon als de medewerker achter de balie de dag later zijn erg aardig.
Navraag leert dat er meer mensen zijn zoals ik die dit “een beetje” misleidend vinden.
Daar heb je dan als medewerker flink last van.
Ik barst dan in lachen uit maar er zijn helaas “klanten” die minder vrolijk reageren.
Ronduit negatief zelfs.
Staat zo’n bedrijf er dan niet bij stil dat dit ellende oplevert voor hun medewerkers?
Dat klanten dit misleidend vinden?
Of is dat “ach dan vinden ze dat maar” en interesseert het ze niet zo ..
Wat de reden achter een actie als deze ook is, niet alleen de (potentiële) klant baalt.
Ook medewerkers balen want die zitten met een verplichte word-boos-poster in hun kantoor waarop die 1€ staat.
En.. Wil je weten hoe het wel moet? Hoe je wel effectief aanbiedingen in kan zetten en klanten binnen kan halen? Check dan ons e-book over funnel marketing. Vol met tips die jij direct kan toepassen.