Laten we eerlijk zijn met elkaar. Je bent een bedrijf begonnen én daarvoor moet er ook geld binnenkomen.

Dat betekent dat jij (meer) moet gaan verkopen. En wellicht een manier moet vinden waardoor jij meer kan verkopen dan je nu doet. Klopt? Ja he …

Maar, beginnen met meer verkopen? Hoe doe je dat eigenlijk?

Het is mega belangrijk dat je ‘out of the box’ gaat denken. Wat maakt jou echt uniek? Welke waarde lever jij?

Wij vertellen jou onze geheimen om meer conversie te krijgen..

Manier 1: Begin met cross-selling.

Je kent waarschijnlijk de term upselling. Top! Cross-selling is net een tikkeltje anders. Ik ga jou beide betekenissen vertellen. En.. ook waarom cross-selling zo belangrijk is.

Upselling in de echte wereld, dus in een restaurant gaat vaak als volgt. Je bestelt koffie en de ober vraagt: “wilt u daar ook iets lekkers bij?”. Het is iets extra’s en je maakt de beslissing snel op basis van emotie.

In de digitale wereld gaat upselling net een tikkeltje anders. De aankoop is al voltooid, waarna je op de thank you page de optie krijgt om wat extra’s aan te schaffen. Dus.. de thank you page kan gezien worden als een upsell page. Het is het volgende ding wat je klant nodig heeft en wat aansluit op zowel de aankoop als de verlangens van jouw klant.

Dan heb je nog iets anders. Namelijk een order bump. Dit is de upsell in de echte wereld, maar dan digitaal. Stel je bent op zoek naar nieuwe IPhone. Je hebt alle specificaties gekozen en dan krijg je de optie om Apple Care+ toe te voegen aan je bestelling. Dit is order bump. Het is iets extra’s en weer een snelle beslissing op basis van emotie.

Dan gaan we nu door naar hetgeen waar het om draait. Namelijk: cross selling. Wat is dat precies? Op het moment dat iemand een aankoop doet of heeft gedaan, ga je er iets bij verkopen. Als iemand de aankoop uitvoert kan het zijn: bescherm je IPhone met onze collectie aan hoesjes. Is het na de aankoop? Dan kun je denken aan een e-mail een week later: speciaal voor jou… met een korting op een IPhone-hoesje. Bij cross selling geldt: hetgeen wat je wil verkopen moet goedkoper zijn dan de originele aanschaf.

Dus.. Nu weet je wat cross-selling is, maar hoe ga je het inzetten?

Als eerst moet je inventariseren welke van jouw producten goed bij elkaar passen. Bijvoorbeeld de klant zet een boek over funnel marketing in zijn winkelwagentje en daarna krijgt de klant een boek te zien over social media marketing.

Wanneer je dit hebt gedaan is het heel belangrijk dat je meer opties hebt voor je klant. Stel ze willen deze twee boeken kopen, blijf ze dan opties geven.

Het kan even duren voordat je het precies goed hebt ingesteld. Maar, na een tijdje weet jij wat jouw buyer persona belangrijk vindt. En… is de kans groter dat ze producten van jou blijven aanschaffen.

Manier 2: Stop met gratis versies van jouw product

Er zijn een tal van gratis versies van producten. Of het nu een proefversie is of een volledig gratis versie. Heb jij er een? En.. Is dat de opstap naar een betaalde versie? Gebruik jij de: “2 weken gratis en daarna € ..” methode? Of.. is het een kennismaking met jouw product om mensen je te leren vertrouwen om daarna door te stappen naar de betaalde versie.

Er zijn een hele berg mogelijkheden en opties. Maar, een ding is bij elke optie belangrijk. Wat je gratis product ook is, zorg dat het altijd, ALTIJD, wordt opgevolgd door iets waarvoor je klanten moeten betalen. De schoorsteen moet toch roken he? 😉

Gratis versie

Manier 3: Experimenteer met diverse prijsklassen

Jouw buyer persona beslist of jouw product het waard is. Ben je bang of je prijs te hoog is, te “duur”? Weet je wat te duur is? Wanneer de prijs hoger is dan de waarde die er geleverd wordt. DAT is duur.

Er is geen “duur” zolang iets voldoet aan de waarde. Of beter nog, overtreft. Over onze opleidingen wordt altijd met verbazing op de prijs gereageerd. Huh, krijgen we zoveel voor dit bedrag? Ja. En dan zorgen we ook nog voor over-deliver. Je krijgt altijd meer dan je verwacht. Daar maak je blije klanten van (die bij je blijven, positief over je praten en mogelijk nog een keer iets bij je kopen).

Dus.. experimenteer met de waardeladder en geef jouw buyer persona de optie voor diverse prijsklassen.

Nu denk je waarschijnlijk: een waardeladder?? Wat is dat?

Hier zie je bijvoorbeeld een waardeladder van Apple (ze hebben er meerdere). Je ziet dat de waarde steeds hoger wordt en de prijs ook. Dit kan met grote en kleine dingen. Dus.. Een iPhone 12, dan een uitbreiding van het aantal GB’s aan opslag en dan een nog duurdere iPhone 12.

Verkoop jij geen producten maar diensten? Denk dan aan het geven van een webinar.. een goedkopere en een steeds meer waarde toevoegende training. Zo kun je steeds verder gaan tot jouw product met de hoogste waarde.

Kijk naar wat jouw buyer persona waardevol vindt, maak jouw waardeladder en kijk welke prijzen passen bij jouw producten.

Manier 4: Experimenteer met diverse prijsklassen

Het hebben van prijsklassen kan er mogelijk voor zorgen dat het moeilijker is om te kiezen, maar meestal werkt het juist ontzettend goed.

Door te werken met bijvoorbeeld een starterspakket, mediumpakket en een premiumpakket kun je meer waarde bieden per pakket en is de drempel lager voor jouw buyer persona om een van jouw pakketten aan te schaffen.

Het is mogelijk dat jouw buyer persona het middelste pakket een onlogische aanschaf vindt, maar dat is helemaal niet erg. Het zorgt ervoor dat jouw prijs/kwaliteitsverhouding goed zichtbaar is voor de buyer persona.

Zorg er wel écht voor dat je de waarde per pakket goed opbouwt en mensen meer krijgen bij het duurdere pakket.

Manier 5: Zorg voor een Affiliate programma

Je hebt een product of dienst. Misschien is het een sportlegging, misschien is het een training. Het maakt voor deze manier niet uit wat voor soort product of dienst je hebt. Je wil natuurlijk het liefst dat mensen over jouw producten/diensten praten. Mond-tot-mond reclame is immers ontzettend goed voor je, voor je naamsbekendheid maar ook voor het verder opstuwen van je verkopen.

Hoe kan je er nou zelf voor zorgen dat er meer mond-tot-mond reclame komt over jouw producten/diensten? Dat kan bijvoorbeeld met een affiliate programma. Misschien heb je de term eerder gehoord, misschien ook niet, we leggen het uit.

Een affiliate programma zorgt ervoor dat mensen jouw product of dienst gaan verkopen. En zodoende over jouw product gaan praten. Door een commissie te geven wanneer ze een van jouw producten of diensten weten te verkopen, blijven mensen over jouw producten praten.

Om dit goed te laten werken is het ontzettend belangrijk dat jij jouw affiliates een goede deal geeft. Hoe meer commissie jij jouw affiliates geeft, hoe meer ze hun best gaan doen.

Een affiliate prorgamma opzetten is geen moeilijke studie en er is hele toffe software die je daarin 100% ondersteunt, bijvoorbeeld Clickfunnels (dit is een affiliate link): https://www.clickfunnels.com/?cf_affiliate_id=1882605&affiliate_id=1882605

Affiliates

Met deze vijf manieren kan jij gegarandeerd verder.

En, ik heb nog een laatste tip voor je. Veel mensen zeggen: doe wat op dit moment al werkt. Toch is het belangrijk om innovatief te blijven. Probeer nieuwe dingen om jouw bedrijf te laten groeien, om meer te verkopen. En je weet, alleen MEGA actie zorgt voor MEER resultaat. Vallen de verkopen tegen? Dat kan aan van alles liggen. Kom je er niet uit, bel of mail ons dan en we gaan met je meekijken en helpen je verder.

Weet je niet waar je moet beginnen? Begin dan hier! Wij hebben een e-book geschreven om jou DIRECT op weg te helpen om meer te verkopen met behulp van je website. Werkt voor IEDERE branche, altijd. Het e-book is te koop op Bol, maar wij bieden heb jou GRATIS aan. Download NU!

E-Book

Published On: augustus 4th, 2021 / Categories: Convert /