Weet je wat een van de beste manier is om zelf geweldige teksten te schrijven is? Het maken van een swipe file lijst.

Een wat??
Ik leg het je allemaal uit!

Hoe start jij jouw schrijfproces?

Met regelmaat moet er “iets” geschreven worden.
Een tekst voor een nieuwe pagina op de website.
Advertentie-teksten.
Social media-berichten.
Video-scripts.
Mails.
Van alles!

Als je ondernemer bent, ben je marketeer, ben je content producent.
En de meesten van ons .. zitten er niet op te wachten iedere dag er eens lekker voor te gaan zitten en in alle rust een KNETTERS GOEDE TEKST te schrijven.

(Heb jij dat wel, mail me dan!)

Voor mij geldt dat ik mezelf he-le-maal gek kon (KON) maken met het maken voor een tekst.

Funnel Marketing

Afleiding

Enthousiast ging ik zitten bijvoorbeeld voor het schrijven van de teksten voor mijn homepage (nadat ik dat eerst een paar keer heb uitgesteld).
Meestal begon ik gewoon soort van in het wilde weg te schrijven.
Kop thee erbij, en typen maar.
Nog een kop thee.
Koekje.
Even mail checken.
Oh nee … schrijven! Laura je moet schrijven.

En dan las ik even na wat ik geschreven had en dan was ik niet echt heel erg blij ofzo.
Een understatement hoor want ik kon er echt heel erg uit humeur van raken.
Onzeker zelfs.
Zie je wel, ik kan dat niet.

En je weet – hoe vaker je jezelf vertelt wat de stand van zaken is, hoe meer je erin gaat geloven.
Zeg jezelf 10x dat je geen goede schrijver bent, en het wordt alleen maar ergens want je gaat erin geloven.

Dat moest echt anders.
Toen kwam ik het principe van swipe files tegen en alles veranderde.
Letterlijk!

Het gebruik van swipe files

Laat ik eerst beginnen met je te vertellen wat een swipe file lijst is:
Het is een lijst op je computer waarin je alles wat je tegenkomt waarvan je denkt “WOW dat is goed!!” bewaart.

Ik heb ondertussen een gigantische lijst aangelegd van websites, mails, social media berichten en advertenties waarvan ik denk, zo dat is goede content!

En iedere keer wanneer ik iets moet schrijven, dan begin ik daar te kijken en te lezen.
Want schrijven is niet alleen schrappen, schrijven is lezen.

Schrijver is eerst inspiratie opdoen en DAT doe je met een SWIPE FILE lijst.

Ik weet zeker dat ook jij af en toe – of misschien wel vaker – wordt verrast door iets wat je ziet.
Dat je denkt, dit is goed. Dit is mooi. Dit spreekt mij aan.
Of misschien zelfs een vette WOW!

Iedere keer wanneer je dat ziet, voelt en denkt, dan denk je er voortaan bij: voor mijn swipe file lijst.

Stel je ziet een webpagina waarvan je denkt, dat leest lekker weg.
Een goed blog.
Een aansprekend social media bericht.

Dan maak je daar vanaf nu een afbeelding van en die bewaar je.

Swipe files

Maak een map vol met swipe files

Je maakt een speciale map aan en die kan je noemen zoals je wil. Bij mij heet het ook gewoon “Swipe Files”.
En ik heb voor alles een speciale submap.
Social media. Advertenties. Webpagina’s. Etc.

Misschien wel een beetje nerdy, maar in die subfolders heb ik weer nieuwe mapjes aangemaakt met bijvoorbeeld Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube.

Alles, ALLES, wat ik gaaf vind of waarvan ik weet, dit slaat aan, bewaar ik.

De eerstvolgende keer dat ik iets moet schrijven, dan ga ik naar die lijst, naar het specifieke mapje, en daar ga ik eerst inspiratie opdoen.
Kopieer je wel eens Laura?
Nee, nooit. Niet doen, is niet ethisch, moet je niet willen.
Maar … inspiratie is prima. Een tekst kan je prima inspireren.

Neem nou een blog

In mijn team moest destijds iedereen een blog schrijven.
Ik raadde al mijn teamleden aan, zoek een blog uit van iemand anders, en herschrijf het.
Kopieëren is verboden maar maak je niet druk, de uitkomst zal heel anders zijn, vertrouw me maar.
En het resultaat?
Een heel nieuw verhaal – een nieuw blog – met als enige inspiratie het onderwerp en verder een persoonlijk verhaal er omheen.
Dit vertel ik ook als je bij mij in de klas komt en over bloggen leert.
Doe het en je zal zien dat je het blog niet kopieert maar dat het een soort van onzichtbare basis is om jouw eigen verhaal te vertellen. Precies wat je klanten fijn vinden om te lezen.

Want content MOET authentiek zijn.
En weet je wat nou zo leuk is?

Sinds ik deze tactiek gebruik, me eerst verdiep in de specifieke swipe files, schrijf ik veel sneller al mijn content.
En niet alleen ik, honderden mensen schrijven op deze manier.
Klein geheimpje: zelfs professionele copywriters zoals Jim Edwards werken precies op deze manier.

Ehhh zo simpel?
Yep.
Ga zo’n lijst aanlegen en ik beloof je, daar word je heel blij van!
(sorry ik klink misschien een beetje dwingend, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten).

Wil jij ook een plan maken voor jouw bedrijf. Een plan waardoor je precies weet wat je te doen staat én je niet afgeleid raakt?

Download dan nu onze marketingmap! Of wil je meer lezen van FunnelGuru? Dat kan: wij vertellen jou wat de nummer 1 marketingvalkuil is.

Marketing map

Published On: juli 7th, 2021 / Categories: Prepare /