Wij stellen onze doelgroep – jou dus – continue vragen. Vragen over wat je wil bereiken. Wat je lastig vindt. Wat je uitdagingen zijn. Waar je meer over wil weten.
En afgelopen week kregen we deze vraag:
“Hoe kan ik mijn naamsbekendheid vergroten om zo meer producten te verkopen?”
Ge-wel-dige vraag! 😀
Eén van de stappen in het maken van het klantprofiel is stap nr 2:
Waar vindt jouw ideale klant zijn of haar informatie?
En daar waar jouw ideale klant zijn informatie zoekt, daar kan jij informatie geven!
Je voelt ‘m aankomen, dáár moet je zijn om JEZELF TE LATEN ZIEN!
Naamsbekendheid betekent jezelf laten zien.
En het gaat echt niet alleen maar werken met een mega budget.
Ja, een mega budget maakt het makkelijker MAAR …
Het is in het begin nog echt niet nodig ondanks dat advertentieverkopers je graag anders doen geloven. 😳
Hieronder beschrijven we 3 manieren die geweldig goed werken voor je naamsbekendheid.
1 Trek 1 lijn in ALLES
Wanneer ik bijvoorbeeld een ondernemer help met dat opvallen in de markt, dan check ik alles, álle uitingen.
Email, mailings, alle social mediakanalen, white papers, templates, brochures, advertenties, website, landingspagina’s, ALLES!
Soms is alles helemaal in 1 lijn met elkaar, maar vaker is het een beetje een rommeltje, en heel soms een chaos.
Meerdere stijlen .. die gaan op in de veelheid van info die iemand iedere minuut van de dag voorgeschoteld krijgt.
Dat valt niet op. En erger nog, daar snapt je klant ook helemaal niks meer van.
Herkenbaarheid heeft te maken met die split second waarin je ideale klant jou ziet.
Ja maar, denk je nu misschien, dan moet diegene mij überhaupt ZIEN! En hoe doe ik dat?
Dat leg ik je in de volgende stappen uit.
LET OP!
Je klant ziet jou vaker dan jij denkt.
Hij of zij heeft dat alleen nog niet door.
Helemaal wanneer niet alles in 1 lijn is.
Die ene lijn heeft te maken met vormgeving en tekst, met bijvoorbeeld kleurgebruik, lettertype EN je boodschap.
ALLES moet in 1 lijn zijn.
Hoe je dat doet?
Focus. Er is maar 1 hoofdboodschap die je hebt. Dat ene ding en de bijbehorende boodschap waar jij voor staat. En heb je 1 kleurenpallet en 1 hoofdstijl.
Mag je dan niet meer afwijken?
Tuurlijk wel, experimenteer met wat werkt, zeker als je website nog niet voldoende leads of klanten oplevert.
Maar net als we niet wekelijks veranderen van logo (klinkt logisch toch) veranderen we ook niet continue van stijl (klinkt nu hopelijk ook logisch).
2 Magnetisch zijn op social media
Ik ga er vanuit dat je weet waar je ideale klant uithangt op social media, in welke groepen, op welke pagina’s.
Dan kan je in die groepen gaan meelezen.
Wat wordt er gepost? Welke vragen worden er gesteld?
In de eerste periode (dag of 10) ‘like’ je berichten (als je die ook echt leuk vindt).
Vervolgens kan je overwegen om antwoord te geven op vragen die gesteld worden.
Is dat alles?
Nee, je moet nog 1 ding doen.
Wat doe jij als een “wild vreemde” opeens een antwoord op jouw vraag geeft?
Precies, je klikt op zijn of haar profiel.
Dus je moet ervoor zorgen dat je profiel goed én aantrekkelijk is.
Goed betekent dat je je profielinformatie helemaal hebt ingevuld, goede foto’s, duidelijk wie je bent en wat je doet.
Aantrekkelijk betekent dat je iets opvallends op je profiel hebt wat die kijker mogelijkerwijs WIL hebben.
Een link naar een whitepaper, naar een e-book, naar een gratis consult met jou, …
Naar datgene wat jouw ideale klant super aantrekkelijk vindt!
Reken maar dat er wat gebeurt op je social media!
Je valt niet alleen op, je biedt ook toegevoegde waarde. #belangrijk 💪🏻
3 Vragen om “tags”
Vorige week was ik bezig voor een ondernemer die een hagelnieuw product in de markt wil zetten.
Hij had een funnel gemaakt maar ja … waar bleef de “traffic”, de bezoekers? En waar bleven de leads?
We hebben in totaal 2 (twee) social media berichten gemaakt.
En gepost op 3 verschillende kanalen.
En binnen 48 uur had hij leads. Hele serieuze leads die om een afspraak vragen.
Hoe hebben we dat gedaan?
Door o.a. in het tweede bericht te vragen of mensen zijn ideale klant willen taggen.
Kijk, op social media heb je veel mensen die jou wat gunnen.
Die mensen kennen … andere mensen.
Daar zit geheid jouw ideale klant bij.
Vertel aan je “friends” en volgers wie jij zoekt, en waarom.
Vraag ze of zij jouw ideale klant kennen.
Zo ja, vraag hen hun ideale-klant-bekenden te taggen in jouw bericht.
Zorg voor waardering (dat kan van alles zijn, in dit geval was het een taart voor de tags die leiden tot een echte afspraak).
En onze klant, die is helemaal blij en is afspraken aan het inplannen met zijn ideale klant!
Hopelijk ben je weer wijzer geworden van bovenstaande tips, je weet nu hoe je zonder hoog budget toch makkelijk aan je naamsbekendheid kan werken. Als je het goed doet, kost het je hooguit wat taarten!
Meer leren over Funnel Marketing? Lees ons e-book. Download hem nu.