Wanneer wij communiceren met ondernemers is er één probleem die bij iedereen terug blijft komen. Namelijk: “wij hebben een moderne, strakke website, maar het lukt ons niet om hier klanten uit te halen”.

Tja.. Dat is natuurlijk hartstikke vervelend. Jij wil die klanten, die leads. Dat is dé manier om je bedrijf te laten groeien.

De bron, waarvan jij denkt dat het jou meer klanten op gaat leveren. Zit daar maar. Niks te doen.

Wij gaan jou precies uitleggen waarom jouw website geen leads aantrekt.

Waarom jouw website alleen maar aan het niksen is.

Ik geef je alvast een hint. Het heeft alles te maken met het verschil tussen een brochure website en een funnel website.

Waarom brochure websites NIET werken

Vaak als wij de klacht horen: “ik heb een prachtige website, maar er komen geen leads uit” snappen wij al wat er aan de hand is.

Deze klant heeft een brochure website. Maar Laura, waarom is dat ineffectief?

De informatie op een brochure website, gaat volledig over het bedrijf. Er staat geen woord in over wat het bedrijf doet voor de toekomstige klant.

Doordat je niet direct laat zien welke waarde jij kan leveren voor jouw klant, raak je klanten kwijt. Jij hebt vast en zeker een product of dienst die waarde kan opleveren. Richt je website dan ook zo in. Wat doet jouw product of dienst waardoor jouw klant zich of geen zorgen meer hoeft te maken over een bepaald onderwerp, of zijn ondernemersleven makkelijker wordt gemaakt?

Het niet richten op de waarde van jouw product of dienst, zorgt ervoor dat je klanten misloopt. Je verkoopt jouw bedrijf, althans.. Dat probeer je, met jouw brochure website. Vanwaar de naam? Het is feitelijk een online brochure. Een mooi plaatje over wat jouw bedrijf is. Wie is deel van jouw team? Wat voor prijzen staan er in je trofeekast?

Het belangrijkste mist alleen..

Website

Funnelwebsite: een website met waarde

Binnenkort heeft iedereen een funnelwebsite. En daar zijn goede redenen voor. Een brochure website is oud. Het werkt niet.

Brochure websites leveren geen of zeer weinig leads op. Je loopt klanten mis. Je loopt verkopen mis.

Bij een funnelwebsite is elke pagina onderdeel van een logische route. Er is goed over deze route nagedacht. Deze route zorgt ervoor dat jouw potentiële klanten in een oogopslag zien wat voor waarde jij levert als organisatie. Je bouwt vertrouwen met je klanten op, ze zien jouw autoriteit in het vakgebied.

Een funnelwebsite is eigenlijk een set van slim op de webbezoeker afgestemde pagina’s om hem of haar écht te helpen. Nee, dit betekent niet dat we allerlei valse trucjes gebruiken. We zorgen er alleen voor dat elke pagina waarde bevat en dat er een logisch pad is voor de bezoeker. Door elke pagina een bepaalde waarde te geven, gaat jouw bezoeker inzien wat jouw product/dienst voor hun kan betekenen.

De focus verschuift

Bij een funnelwebsite verschuift de focus. De focus die eerst volledig op jouw bedrijf lag, verschuift naar jouw klanten. Naar wat ze nodig hebben, naar hetgeen wat je eigenlijk altijd al wil bieden maar minder goed uit de verf komt op een brochure website. Of zeg maar gerust, slecht uit de verf komt.

Geef jouw klanten veel informatie. Begin een blog, schrijf een whitepaper. En bovenal: wees niet bang om iets weg te geven. Het weggeven van een whitepaper kan zorgen voor vele voordelen. De klant ziet jou als een betrouwbare partij, je kunt de klant vaker benaderen én jouw potentiële klanten zien in dat jij ze misschien de oplossing kan bieden voor hun grootste probleem.

Bij een funnelwebsite komen nieuwe bezoekers via verschillende stromen jouw website binnen. Denk aan je blog, je weggever of simpelweg je home-pagina. En op elk van deze pagina’s kunnen ze door naar de volgende logische stap. Dat kan van alles zijn. Het inschrijven voor een nieuwsbrief, het downloaden van de weggever en ga zo maar door!

Het logische pad

Eerder hadden we het er al over. Een brochure website heeft geen logisch pad die jouw bezoekers kunnen bewandelen. Een funnelwebsite wel. Welk pad is dit dan?

Dat pad gaat ruwweg zo: je krijgt webverkeer op je pagina’s. Waar komt dit webverkeer dan vandaan? Vaak komt dit webverkeer van Google, social media en later van advertenties. Een deel hiervan schrijft zich in voor jouw nieuwsbrief of download jouw weggever. Dit is mooi meegenomen, want nu heb je hun gegevens. Dit proces noemen we conversie.

Als een klant heeft geconverteerd gaan we verder aan de slag. We proberen ze zo goed mogelijk te helpen. We bieden ze waardevolle informatie en we laten zien wat we verder nog in huis hebben. Zo weet jouw klant steeds beter of ze een match zijn met jouw bedrijf. Of.. juist niet. Want, van alle leads wordt maar een deel werkelijk klant.

Als je dit proces echt goed doet, dan keren je klanten terug en doen ze herhalingsaankopen. En.. dat is natuurlijk waar je naar streeft.

Funnel Sales Proces

Wil jij meer weten over funnel marketing. Hoe je een funnel op moet bouwen én waar je het beste kan starten? Wij hebben een e-book vol informatie over dit onderwerp. Zo kun jij DIRECT aan de slag. Tover jouw brochure website gauw om en krijg leads!

E-Book

Published On: maart 24th, 2021 / Categories: Prepare /