Wil je meer websitebezoekers? Is je website toe aan een make-over? Ben jij toe aan meer leads? Dat begrijpen wij. Je wil je buyer persona aanspreken én meer leads genereren. Daarom hebben wij 8 tips op een rij gezet. Met deze tips maak jij in een handomdraai van jouw website een lead magneet! 

1 Ontwerp, structureer en schrijf alles voor je buyer persona(‘s)

Je wil je website gaan bedenken, ontwerpen of bijwerken. Dan heb jij een buyer persona beslist nodig. Dit is jouw meest ideale klant, degene die jij op jouw website wil ontvangen en informeren. 

Vraag je bij alles wat je doet en plaatst op jouw website het volgende af: beantwoordt dit aan de behoefte van mijn buyer persona? Wij raden altijd aan om in de naam van jouw buyer persona ook de functie op te nemen. Bijvoorbeeld Dick Directeur of Simon Schilder. De eerste letters zijn hetzelfde, dus je onthoudt het makkelijker. Die functienamen neem je ook mee in al je teksten. Bijvoorbeeld in je titels en koppen: “de als beste gekozen verf voor de kwaliteitsschilder van nu”. Of “het time management boek voor de drukbezette directeur die geen tijd heeft om alles te lezen”. 

2 Optimaliseer je pagina laadsnelheid

Wat vind jij het irritantste wanneer je een website bezoekt? Deze vraag heb ik regelmatig aan mijn buyer persona’s gesteld. Ze gaven aan dat traag laden van een website, als zeer vervelend wordt ervaren. Het is voor de meeste mensen dé reden om weg te gaan bij jouw website en verder te zoeken. Daarnaast gebruiken steeds meer mensen websites op mobiele apparaten. Of maken mensen gebruik van openbare netwerken in publieke ruimtes of werkplekken zoals Starbucks of SeatsToMeet. Waar iemand ook browst, via welk apparaat dan ook, mensen verwachten snelheid.

Trage websites zijn een onderbreking van je web-ervaring. De ‘user experience’ wordt steeds belangrijker. Bij 2 seconden vertraging haken de meeste mensen al af dus het is zaak om te checken hoe het ervoor staat op jouw pagina’s. Hoe doe je dat? Google heeft hiervoor een prima tool. Vul je URL in en zie welke score jouw website behaalt. Google laat in kleuren zien of je laadsnelheid goed is (groen), kritisch (oranje) of niet goed is (rood). Google doet per onderwerp ook suggesties om zaken te verbeteren. Die kan je zelf oplossen of doorsturen aan je webbouwer.

3 Maak een leuke 404-pagina

Het kan zijn dat een gebruiker een adres intypt, of een spelfout maakt en terechtkomt op een niet bestaande pagina van jouw website. Dan krijg je een 404-melding: de pagina bestaat niet. Dit is de uitgelezen kans om iets geweldigs toe te voegen aan jouw 404-pagina. Zodat jouw bezoeker geïnteresseerd blijft in jouw pagina, ondanks dat ze een doodlopende straat zijn ingelopen. 

Vaak vinden we het vervelend, als we op een 404-pagina terechtkomen. Door een strakke, leuke pagina neer te zetten wordt de irritatie van jouw gebruiker veranderd in een lach. Steeds meer bedrijven maken geweldige 404-pages en jij kan dat natuurlijk ook. Het maakt niet uit hoe groot of klein je website is, iedereen kan er iets moois van maken. Hieronder zie je een voorbeeld van de LEGO-404!

 4 Maak gebruik van verschillende CTA’s

Geen enkele website bezoeker zal meer opkijken van knoppen op je website. CTA’s – calls to actions – zijn hiervoor de uitgelezen instrumenten. Wij onderscheiden 3 verschillende soorten CTA’s:

  • Knop: de meest rudimentaire vorm van een CTA. Een knop, die zo vormgegeven is dat je erop kan klikken. Deze lijken vaak op een echte drukknop.
  • Banner: een paginabrede (vaak) gekleurde balk met een afbeelding, korte tekst met uitleg én een CTA-knop. De gehele banner is klikbaar, waardoor je makkelijk een whitepaper of andere freebie kan aanprijzen. 
  • New call-to-action advertentie: een vierkante of langwerpige afbeelding, met daarin tekst. Deze CTA lijkt sterk op de afmetingen van een advertentie. De gehele CTA-advertentie* is dan ook klikbaar. *de kans is groot dat iemand op de knop zelf zal proberen te klikken; knoppen in deze CTA’s zijn meestal wat kleiner en het geheel klikbaar maken vergroot de klik-slagingskans.

Bij het ontwerpen en maken van de CTA’s is het belangrijk om rekening te houden met de huisstijlkleuren en de psychologie achter kleuren. De beste manier om dit te onderzoeken is door te testen. Bij welke kleur krijg je de meeste clicks?

Daarnaast heeft de tekst op de button aandacht nodig. Wat de tekst ook is, gebruik werkwoorden. Die lokken actie uit. Het gaat erom dat de gebruiker uitgenodigd wordt om IETS TE DOEN. Bedenk zelf op welke website je graag komt en waar je makkelijk hebt doorgeklikt op buttons. Een goed voorbeeld is de website van Hotjar. Het wordt meteen duidelijk wat Hotjar graag wil wat je doet.

5 Verzamel zoveel mogelijk inkomende links 

Bijna niemand weet precies hoe de formules van Google en andere zoekmachines echt werken. Maar over een ding is iedereen het eens: inkomende links worden hoog gewaardeerd.

Een inkomende link is een verwijzing naar jouw website vanaf een andere website. En hoe hoger de waardering van de website waar die verwijzing staat, hoe meer “punten” je krijgt van zoekmachines. Het wordt gezien als een aanbeveling, jouw website moet wel goed en waardevol zijn als iemand er naar verwijst toch?

Als voorbeeld: een verwijzing vanaf Nu.nl doet het beter dan een verwijzing vanaf HetLocaleNieuws.nl. Maar onderschat aantallen niet: iedere inkomende link telt. Dus ook die vanaf een kleine website. But don’t overdo it: koop geen rijen URL’s in waarvandaan je linkt naar je eigen pagina want je weet, Google ziet alles. En zien ze het niet vandaag, dan zien ze het geheid morgen.

6 Zet social media niet té prominent op je website

Nodig mensen op je website uit om ook een bezoek te brengen aan je social media kanalen. Maar doe dit niet té prominent. Wij raden je af om je social icons (de wijzers naar je kanalen zoals Facebook zelf, niet de share buttons) bovenaan je pagina te zetten. Zet ze onderaan je pagina, op een duidelijke plek in de footer.

Je kan natuurlijk ook werken met het openen van een nieuwe pagina wanneer je toch je social buttons bovenaan je pagina wilt zetten. Een klik op zo’n knop betekent dan dat er een nieuwe tab of venster opent waardoor jouw website op de achtergrond aanwezig blijft. Maar ja .. dit is wel op de achtergrond. 

Social media moet ervoor zorgen dat bezoekers op je website komen, niet andersom. Daarom is het ook belangrijk om op je blogs en thank you pagina’s social sharing buttons te plaatsen. Laat mensen hun gehele fanbase uitnodigen je website te bezoeken.

7 Overweeg marketing automation

Loopt de conversie als een dolle? Krijg je continue nieuwe contacten als gevolg van je goede content? Dan wil je dat graag opvolgen zodat je ontdekt wie je potentiële klanten zijn, vóórdat ze naar de concurrent gaan omdat ze van jou nooit meer iets terug hoorden. Marketing automation kan hierin uitstekend uitkomst bieden.

Zoals de term al zegt, je automatiseert een groot deel van je marketingactiviteiten die je normaal gesproken met de hand zou doen. Bijvoorbeeld het automatisch opvolgen van iemand die een whitepaper opvraagt door na een week een uitnodiging te doen voor een webinar. Let op, doe deze opvolging altijd met respect. Als je je “spam-achtig” gaat gedragen, wordt je ook als zodanig behandeld door je lead. Het is ook af te raden om de eerste de beste conversie agressief op te volgen door meteen te bellen. Denk maar eens aan hoe je dat zelf vindt.

Er is in de loop van de afgelopen jaren veel software voor marketing automation ontstaan. Hubspot, Pardot (onderdeel van SalesForce), MailChimp, Marketo en Act-on zijn volgens G2Crowd.com de best presterende marktleiders.

8 Schrijf wekelijks minstens één blog

Bloggen is belangrijk voor je website. Blogs hebben meerdere functies:

  • Google en andere zoekmachines herkennen nieuwe content en zien hierdoor dat de website actief is. Dat zorgt voor een hogere plek in de zoekresultaten. 
  • Blogs zijn de plek om je bezoekers over allerlei onderwerpen, waarin jij expert bent, informatie te geven. Zo help je de sitebezoeker om nog meer te weten te komen over onderwerpen die voor hen interessant zijn.Het schrijven van een blog kost tijd, maar.. het scherpt je eigen geest ook. Geloof ons, hoe vaker je schrijft, hoe makkelijker het je af gaat.
  • Publiceer minstens een keer per week een blog; je ziet direct resultaat in meer websitebezoekers én leads!

Whitepaper

Wil je nog meer tips en tricks? Download onze populaire whitepaper 40 +1 website tips!

Published On: februari 17th, 2021 / Categories: Attract, Convert /