Het schrijven van goede content kan voor veel mensen een flinke uitdaging zijn. Velen van ons weten hoe belangrijk een blog of een whitepaper is voor jouw bedrijf. Toch stellen veel ondernemers het schrijven hiervan uit. Dit herken je vast. 

Wat kan je doen als het onderstaande je overkomt?

  • Geen onderwerp.
  • Geen lekkere titel.
  • Geen inspiratie.
  • Geen vlotte pen.
  • Het idee niet iets zinnigs te vertellen te hebben
  • Dat gevoel van “Waaah puubliceren is best eng”
  • Een ouderwets writersblock.

Vervolgens hebben we dan een oneindige lijst van redenen om vooral iets anders te gaan doen. “Wat ook belangrijk is”. Noem alle argumenten maar op die er zijn om vooral niet te schrijven. Mijn favoriet: ik moet ook nog mijn mail bijwerken … 🙂 

Het schrijven van je eerste blog of whitepaper is hard werken. Keihard werken. A tough job. Tegen de tijd dat je klaar bent heb je het gevoel een marathon gelopen te hebben. Achteruit. Met een stapel boeken op je rug. En tegelijkertijd typend. 

Hier zijn mijn persoonlijke tips die mij hebben geholpen:

  1. Op gang te komen.
  2. Aan het schrijven te blijven.
  3. Daarmee meerdere boeken, whitepapers en vele blogs te produceren.

1 Neem een besluit

Het begint allemaal met het besluit: ik ga publiceren. Niet, ik ga schrijven, want dat doen er velen in notitie- en dagboeken. Publiceren is iets anders. Publiceren is je schrijfsels toevertrouwen aan anderen, in veel gevallen aan het wereldwijde web, al dan niet via social media. Eng? Tuurlijk! Want of je nou een beginnende of gevierde auteur bent, je weet van te voren nooit of je schrijfsel zal aanslaan. En niemand houdt van kritiek. Ook beroemde schrijvers niet. En ook zij vinden het nog steeds rete spannend. Dus, neem het besluit, je hebt waarschijnlijk nog geen miljoenenpubliek en ga … PUBLICEREN.  

2 Organiseer voordat je begint

Voordat je ook maar een letter aan Word of Google Docs toevertrouwd, organiseer. Voor wie ga je schrijven? Heb je persona’s, bedenk dan waarom je voor welke persona schrijft en waarmee je hem of haar helpt. Schrijf altijd alsof je in het echte leven tegen hem of haar aanpraat. Niet perse spreektaal, maar juist datgene waarvan je denkt dat het zo belangrijk is, … voor je buyer persona! 
Als je veel te schrijven hebt, bijvoorbeeld bij een whitepaper, gebruik dan online en offline tools die het je makkelijker maken. Dat kunnen post-it memo plakbriefjes zijn waarop je de hoofdstukindeling zet. Of online tools zoals Evernote of Trello (die laatste is mijn favoriet) waarin je de structuur en allerlei achtergrondartikelen bij elkaar kan organiseren.

Organiseren

3 Maak een schrijfschema

Begin met het einde voor ogen. Wanneer wil of moet je publiceren? Je einddatum is de start van je planning. Hoeveel tijd – bij voorkeur dagen – heb je nog? Op welke dag moet wat klaar zijn?

Een schrijfschema werkt niet alleen voor het schrijven van boeken, maar ook voor blogs. Ik bedenk eerst: wanneer moet het klaar zijn en hoeveel dagen heb ik daarvoor? Dan hak ik het werk in stukken en verdeel dat over de resterende dagen. Je schrijfschema is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid woorden die je te schrijven hebt (een blog is hopelijk korter dan een whitepaper). 

Plan ook zodanig dat je ruimte hebt voor een moment dat het niet wil. Dat je vast zit. Dat je kind ziek is. Dat je dat writersblock hebt. Dat soort “ik wil wel schrijven maar het lukt niet”-momenten ga je geheid krijgen. 

Kies ook in eerste instantie voor een onderwerp waar je veel vanaf weet en waarover je lekker kan schrijven.

4 Kies een prettige plek om te schrijven

Wat een prettige plek is, is voor iedereen anders. Voor mij is dat een plek in een ruimte waar de deur dicht kan, ik daglicht heb maar ook ’s avonds prettig licht heb en waar ik niet onder een tl-balk zit. Er is ruimte aan weerszijden van mijn laptop, de ene kant voor boeken (naslag) en de andere kant voor mijn aantekeningen (yep, gewoon nog ouderwets op papier). Er blijft dan ook nog ruimte over voor een kop thee én een bakje M&M’s. Het moet jouw préttige plek zijn!

5 Schrijf!

Ga aan het schrijven. Doe het. Het maakt niet uit of de eerste zinnen volstrekte onzin zijn, maar schrijf. Blijf je twijfelen, blijf je jezelf voorhouden “ik kan dit niet”, dan krijg je gelijk. Dan lukt het waarschijnlijk niet. Ga je aan de slag en zeg je tegen jezelf, “ik kan dit hoe dan ook, het gaat me lukken”, dan krijg je ook gelijk. Succes is voor doeners! Schrijvers stellen schrijven ook niet uit. Lekker schrijven en denken tegelijk, dat lukt uiteindelijk echt. Ik heb talloze mensen mogen helpen met boeken en blogs schrijven, en dit is wat er steeds weer gebeurt. Leg jezelf deze druk op, de druk van het daadwerkelijk schrijven. 

6 Ga ervan uit dat het langer duurt dan je dacht

Wees een beetje (of heel erg als dat nodig is) streng voor jezelf en hou je aan je eigen schema. Maar bouw in dat schema ook ruimte in voor ‘de waan van de dag’. Hou er rekening mee dat het soms gewoon net even anders loopt dan je dacht. 

7 Schrijven is lezen 

Als je gaat schrijven – zeker bij langere stukken – dan zal je zien dat je meer wil vertellen dan dat je zo uit je mouw schudt. Weet dan dat Google jouw grote vriend is. Je loopt vanzelf tegen vragen aan en die zal je vast willen uitzoeken. Je gaat Googelen over je onderwerp, komt op andere artikelen uit, je gaat veel lezen. En zo kan je tot nieuwe inzichten komen en nieuwe dingen leren (dat is ook zo’n leuk voordeel van schrijven, dat je door te schrijven weer gaat lezen – je research – en je weer nieuwe dingen leert).

8 Schrijven is schrappen

Daarnaast is schrijven ook schrappen. Maak daar geen probleem van! nadat je het skelet van de tekst hebt geschreven, zeg maar de eerste lap tekst, dan pas ga je nalezen. Eerst gewoon doorschrijven en tot de kern komen. Na het schrijven lees je je stuk terug. Je verbetert alvast de eerste punten en komma’s en je denkt …  dit kan er wel uit, het slaat nergens op. Top! Dat hoort erbij. Laat het je niet brengen tot “zie je wel ik kan er niks van”. Dat schrappen, dat is prima, dat hoort ook bij schrijven.

9 Maak gebruik van de 80-20 en regel een meelezer

Ken je de 80-20 regel? In 20% van de tijd doe je 80% van het werk en vice versa. Hoe prettig is het wanneer jij 80% van je schrijfwerk ik die 20% van je tijd doet, en je vervolgens iemand die je vertrouwt je bijna klaar versie laat lezen. Wedden dat diegene de foutjes en onduidelijkheden er veel sneller uithaalt dan jij? Omdat hij of zij ook weer in 20% van de tijd … Precies! 

Met bovenstaande tips moet het je absoluut lukken om lekker te schrijven. Veel plezier en mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met ons op. Wil je alvast een handvat om te gaan starten? Bekijk onze masterclass!

Masterclass

Published On: januari 20th, 2021 / Categories: Attract /