Pluk je ook al de zoete vruchten van funnel marketing? Of twijfel je aan deze tactiek omdat iemand zei, “funnel marketing is achterhaald”? Maak je je misschien zorgen of het wel klopt wat ze allemaal zeggen? Is het too good to be true? Wat de reden ook is, ik ben blij dat je deze blog nu leest. Ik had ook twijfels, nogal flinke ook. Ik geloofde niet dat één tactiek zo succesvol kan zijn. Totdat..

Ik leg jou nu deze 6 + 1 redenen uit waarom funnel marketing voor vrijwel iedere organisatie een hele goede keuze is. Ben je een kleine zelfstandige, of een internationaal concern, of ergens er tussenin? De grootte van jouw bedrijf maakt in dit geval écht niet uit. 

Nog even in het kort, funnel marketing vs. traditionele marketing.

Funnel marketing is een pull-marketingtechniek waarbij je website werkt als een magneet voor leads en klanten. Hoe dan? Er wordt gebruik gemaakt van contentmarketing, social media, bloggen en SEO. Je kan funnel marketing kort samenvatten als “helpen met aankopen”. 

Traditionele marketing is de verzamelnaam voor push-tactieken zoals adverteren, cold callen, folderen en flyeren, radio- en televisiecommercials. Kort samen te vatten als “onderbrekend en dwingend”. 

Hieronder staan 5 redenen om over te stappen naar funnel marketing, na het lezen van deze redenen weet jij precies wat funnel marketing kan betekenen voor jouw organisatie.

Reden nr 1: Mensen balen van reclames en andere onderbrekingen

Beantwoord deze vragen voor jezelf:

  • Lees je al het drukwerk die in je brievenbus wordt gedeponeerd?
  • Blijf je met plezier reclames kijken tussen de films door?
  • Vind je gebeld worden tijdens het eten cool?

Ik durf te gokken dat je vooral nee hebt geantwoord. Raar eigenlijk dat bedrijven toch maar door blijven gaan met reclame maken voor hun producten of diensten terwijl het merendeel van de mensen er écht niet op zit te wachten. Erger nog, we proberen zoveel mogelijk reclames te omzeilen. Zappen, met behulp van pop-up blockers en door ongelezen het drukwerk in de oud papierbak te mikken. 

Wat doet funnel marketing hierin anders? Door aan te sluiten op de informatiebehoefte van potentiële en bestaande klanten, bied jij jouw klanten waarde. In deze tactiek worden adverteren en cold callen bijvoorbeeld vermeden. 

Reden nr 2: Mensen surfen eerst zelf, doen 60% van het aankoopproces online, want dat vertrouwen ze wél

Ik ben een marketeer, vaak worden we niet heel erg vertrouwd. Dat vind ik vervelend. Maar .. mensen kijken met argusogen naar marketingacties, ze hebben slechte ervaringen met marketinguitingen en denken continue “word ik niet bedonderd?”. 

Funnel marketing gaat uit van helpen. Helpen bij aankopen in plaats van iemand een product aanpraten. Er wordt geen reclame gemaakt voor het product, maar een whitepaper aangeboden waarmee de buyer persona écht geholpen is. Bouw een vertrouwensrelatie op met jouw doelgroep.

Ik hoorde laatst iemand zeggen: “dat werkt niet hoor, zo’n whitepaper, ik kreeg er echt geen leads/downloads van, laat staan klanten”. Dat is vervelend om te horen, maar toen ik vroeg waar het whitepaper over ging, kwam de aap uit de bekende mouw: bleek het whitepaper over de dienstverlening van het betreffende bedrijf te gaan. Tja .. dat is geen whitepaper, dat is een reclamefolder, vermomd als interessante informatie. Daar trappen we dus niet meer in. Folders zijn prima, maar niet als “goodie content download”. 

Bedenk waar je potentiële klanten echt behoefte aan hebben, welke informatie helpt hen echt verder, maakt het werk makkelijker, helpt in uitdagingen te slechten, om doelen te bereiken?  

Reden nr 3: Cold callen is uit, warm bellen is in

Kunnen we met elkaar afspreken dat we niet meer aan cold calling doen? Dat kan echt niet meer anno 2021. Niemand vindt het fijn om dergelijke calls te ontvangen. Sommige cold callers zijn echt aardig en bedoelen het echt goed, maar cold is cold. De succesratio is overigens lager dan 1%. Ofwel, van alle 100 telefoontjes heb je een slagingskans van minder dan 1 nieuwe klant. Wie wil dat?

Nog een ding wat je niet moet doen: ga niet direct bellen wanneer de eerste whitepaper is gedownload. Vorige week hoorde ik iemand in onze masterclass nog zeggen, “Download ik de opleidingsbrochure bij XXXXXXXXX, word ik binnen een kwartier gebeld! Ik had niet eens mijn telefoonnummer achtergelaten, dat hadden ze via via gevonden, en dat vond ik zo irritant!! Ik heb het aan de telefoon netjes gehouden maar me meteen uitgeschreven, wil niks met hen te maken hebben.” Geloof me, ik hoor dit soort verhalen dagelijks. En wie wil nou XXXXXXX zijn? Dus gooi die oude tactiek weg, net zoals je de oude telefoons lang geleden al hebt weggedaan. 

Warm bellen is bellen wanneer je erom gevraagd wordt of toestemming hebt. Stel je schrijft een echt leuke en persoonlijke mail naar iemand die iets bij je gedownload heeft. En je biedt naast allerlei hele bruikbare ook een kwartiertje free consultancy aan. Als iemand dat wil, dán bel je. En hier kan je ’tig’ varianten bedenken. Dat 1) houdt het contact respectvol, 2) vindt de ander prettig en 3) bouwt vertrouwen. Met warm bellen gaat je succes-ratio van die lage 1% naar 30% en hoger.

Funnel marketing zorgt voor leads die naar jóu toe komen. Deze leads respectvol nurturen met zinvolle mail, helpt je lead om te begrijpen of jij met jouw product of dienst daadwerkelijk bijdraagt aan zijn of haar uitdaging. Dat is pure funnel marketing en worden mensen blij van!  

Reden nr 4: Traditionele marketing is duurder, bij funnel marketing zijn de kosten (veel) lager

Hoeveel besteed jij en/of jouw organisatie aan (online) adverteren? Levert dat websiteverkeer – visits – op, zo ja hoeveel? Heb je genoeg leads? Krijg je voldoende klanten? Ik ga niet beweren dat adverteren niet werkt, dat doet het namelijk wel. Maar… uit advertenties verkregen visits en leads zijn wel veel kostbaarder dan hun funnel marketing zusjes en broertjes. 

Wist je dat Hubspot, uiteindelijk gewoon een softwareleverancier, de wereldwijde nummer 1 is geworden zonder ook maar 1 dollar uit te geven aan adverteren? Content maken kost ook tijd en geld, maar minder dan adverteren en levert meer en betere leads op. Win win dus. En als je mooie content hebt, adverteer daar dan mee, niet met je product of dienst.

Wanneer je adverteert via Google, is ook je bounce-rate hoger: niet goed voor je organische zoekresultaten want de bounce-rate is een erg belangrijk onderdeel van de Google-formule. 

Als je overstapt naar funnel marketing, dan schieten je aantallen website visits snel omhoog. Heb je nu gemiddeld 1.000 visits, dan ga je in 6 maanden naar gemiddeld 2.500 visits. Heb je nu ongeveer 1 lead per maand via je website, dan ga je in 6 maanden naar 18 leads, en na een jaar naar 35 leads per maand. Dit zijn gemiddelden, mijn ervaringen is dat het aantal leads vaak nog harder groeit.

Bereken zelf jouw potentieel aantal leads uit via de ROI-calculator van Hubspot – klik op onderstaande afbeelding of volg deze link: https://www.hubspot.com/roi-calculator.

Reden nr 5: De concurrent gebruikt ook funnel marketing

“Ik heb deze aanpak omdat het voor de concurrent werkt” er wordt vaak gezegd dat dit een slechte reden is om voor een tactiek te kiezen. Toch maak ik daar in het geval van funnel marketing een uitzondering op. Wanneer jouw concurrent is overgestapt op funnel marketing, dan heb je geen tijd meer te verliezen. 

Want, jouw concurrent plukt de leads en klanten voor je neus weg. Doordat ze content aanbieden die aansluit bij de vraag van jouw leads, hen helpt beslissen, respectvol met jouw potentiële klant omgaan en geheid scoren. Dat wil jij ook!

Hoe herken je of je concurrent met funnel marketing aan de slag is? Kijk naar de homepage, staan er CTA’s – knoppen – uit de uitnodiging om iets te downloaden of aan te vragen? Klik er eens op. Kom je dan op een pagina met een formulier waarop je het whitepaper, de checklist, etc. kan opvragen? Dan is de kans groot dat voor funnel marketing als (de leidende) tactiek is gekozen.  

Let op, niet voor ieder bedrijf is funnel marketing de beste keuze. Ook niet als de concurrentie het wel doet. Daarvoor hebben we de funnel marketing test gemaakt, binnen 5 minuten heb jij nieuwe inzichten hoe je funnel marketing kan inzetten voor jouw organisatie. Download ons e-book om toegang te krijgen tot deze inzichten.

Reden nr 6: Funnel marketing is ook leuker voor jou!

Funnel marketing is niet alleen leuker voor jouw klanten, maar ook voor jou als marketeer en ondernemer. Ik ervaar dat persoonlijk, maar nog veel belangrijker, ik hoor het continue van mensen om mij heen. De reden daarvan? Echte funnel tactieken zijn gebaseerd op het helpen van jouw buyer persona. Dit doen we graag en we krijgen er een goed gevoel van. Mensen die zich goed geholpen voelen, zullen hierop positief reageren. Zo heb jij meer interactie met jouw buyer persona.

Nog 1 dan, misschien wel de beste reden!

Ik kan je nog een heel aantal redenen geven om funnel marketing als de leidende marketingtactiek te gebruiken. Afhankelijk van je rol en je voorkeur vind je de ene reden belangrijker dan de andere. Ik weet zeker dat je de volgende reden in je top drie zet: bedrijven die funnel marketing kiezen zijn beduidend succesvoller in hun marketing: meer leads, minder kosten, meer klanten, meer retainer-sales.   

Stop met verkopen, help met aankopen. Zo simpel is het eigenlijk. Funnel marketing vergt wel tijd, tijd om het vak te leren en in de praktijk te brengen. Verwacht geen wonderen; ik bedoel, de eerste paar weken is het echt hard werken. Maar dan zal je ook de resultaten zien. Ik beloof je, daar word je 100% blij van. Dat is nog eens een ratio 😉

Masterclass

Wil je meer informatie over funnel marketing? Bekijk onze masterclass en leer de 3 essentials!

Published On: januari 13th, 2021 / Categories: Prepare /