Bloggen. We weten allemaal dat het belangrijk is. Meer bezoekers. Een grotere kans op conversie. And last but not least, nieuwe klanten. Waarom vinden je buyer persona’s blogs zo interessant? Omdat je ze helpt! Ze doen kennis op, door het lezen van jouw expertise. Je helpt jouw buyer persona met het behalen van hun doelen. Dat is dan ook precies dé reden van deze blog!

In onze klassen hoor ik iedere keer weer: “we willen graag bloggen, maar hoe doe je dat wekelijks? Hoe voorkom of tackle je een writers block?”. In deze blog leg ik je uit hoe het je wel lukt om wekelijks een blog te schrijven. In slechts 3 eenvoudige stappen! 

Stap 1: Jouw persoonlijke blogplanning

Elke week een blog publiceren, waar begin je mee? Plannen! Zelf heb ik op maandagochtend een schrijfblok in mijn agenda staan. En die “afspraak met mijzelf” behandel ik net als afspraken met anderen: die kom ik na.

Ga voor jezelf na wanneer je 2 uur kan vrijmaken voor het schrijven van je blog. Zorg er daarna voor dat je dit elke week vrij houdt in jouw agenda. Let op, het publicatie moment van jouw blog is niet afhankelijk van het moment dat jij je blog schrijft. In vrijwel alle blogtools is het mogelijk om de publicatie van berichten in te plannen. Maak hier zeker gebruik van.

Bedenk ook waar en hoe je wil schrijven.

Waar: op welke plek hou jij het makkelijkste je concentratie vast? Thuis, op je vaste werkplek of in een andere ruimte? Mocht je op kantoor een aparte ruimte moeten vastleggen, maak die reservering dan onderdeel van je persoonlijke planning. 

Hoe: ga er lekker voor zitten, kop thee of koffie erbij, flesje water, koekje, bammetje? Zet je telefoon en Whatsapp uit, sluit je mail en andere storende notificaties uit. En als het je helpt, zet een muziekje aan. In Spotify heb je allerlei afspeellijsten die kalmerend werken, die jou helpen met het bewaren van je focus.

De waar en hoe is onderdeel van jouw planning. Het gaat er namelijk om dat je een optimaal moment creëert zodat je in de schrijfflow komt.

Stap 2: Kies het onderwerp en ‘stick to the plan’

Waarover ga je schrijven? Onderdeel van jouw marketingstrategie is een blogplanning met daarin onderwerpen die jouw ideale klanten, jouw buyer personas, zullen aanspreken. Als je een blog gaat schrijven, is het belangrijk dat je weet voor wie je schrijft. Bepaal dus eerst jouw buyer persona samen met je team. 

Nu denk je misschien, wie leeft er in hemelsnaam in de ideale situatie?? Point taken 😉 Heb je nog geen blogplanning? Bedenk dan een onderwerp waarvan je zeker weet dat het je websitebezoekers zeker zal aanspreken. Kijk op websites in je branche: waarover wordt veel geschreven? Wat is in jouw vak actueel? Kijk desnoods waar de concurrentie over schrijft. 

Allerbelangrijkste is dat je bij het onderwerp blijft. Zowel beginnende als ervaren schrijvers komen al schrijvend op ideeën en halen er gaandeweg andere onderwerpen bij. Heel normaal maar … niet doen! Hou de focus op dat ene onderwerp waarover jij je blog schrijft. Wat je wel kan doen, schrijf de onderwerpen die je bedenkt op een notitieblaadje die naast je legt. Zo onthoud je ze én kan je volledig focus houden op je huidige onderwerp.

Bloggen

Stap 3:  Blijf schrijven

Al vaker begonnen aan een blog? Ben je in het bezit van halve blogs die je moedeloos maken? Heb je ervaring met een writers block? Heel herkenbaar en de oorzaak is waarschijnlijk het volgende:

Je hebt al schrijvend steeds je best gedaan op de mooist lopende zinnen. Je bent niet alleen aan het schrijven, maar ook aan het corrigeren. Je leest terug, herschrijft zinnen en schrapt dingen. Je hebt vaak op de delete-knop gedrukt. Ik wil je vragen dat niet meer te doen. 

Start met schrijven en blijf schrijven. Ook al weet je dat sommige zinnen net niet lekker lopen. Dat is een zorg voor later. Ik snap dat je het gevoel hebt dat sommige paragrafen net even anders moeten. Ga daar pas mee bezig als de hele blog geschreven is. Pas dan is het moment daar om terug te gaan naar het begin en je blog bij te stellen. 

De kans is namelijk heel erg groot dat je gaandeweg in een schrijfflow terecht komt. Dat merk je vanzelf en dat zie je terug in het bijstellen. De meeste verbeteringen zal je aan het begin van je blog maken. 

Marketing map

Wil jij aan de slag met het plannen van jouw blogs? Gebruik onze marketing map om direct te beginnen! Download hem hier. Veel succes!!  

Published On: februari 2nd, 2021 / Categories: Attract, Marketing /