Veel websites doen niet wat ze moeten doen: klanten opleveren. Dat heeft een reden. Meerdere redenen meestal. We hebben in Nederland een tweetal hardnekkige website-misverstanden die ondernemers niet helpen om hun bedrijf te laten groeien. Zonde. Daarnaast is een goede website maken iets anders dan een mooie website maken. Een goede website maken is niet makkelijk. Als je eenmaal weet welke elementen je nodig hebt en vooral waarom, dan is het opeens logisch.

Klantenmachine?
“Pfff dat klink wel heel cheesy mam” deelt mijn zoon me mee. Hij is net gestart met ondernemen en zit tot over zijn oren in het onderzoeken van zijn ideale klanten, social media opnieuw inrichten en … zijn website maken. “Een klantenmachine, dat kan toch niet? En het klink ook zo, machine.” Aangezet door die opmerking zoek ik het op in de Dikke Van Dale. Machine: uit tal van Onderdelen geconstrueerd Werktuig dat Arbeid verricht. Bingo. Werktuig = website. Arbeid = verkoopbevordering. Onderdelen = al die verschillende elementen waaruit je website bestaat. Klantenmachine it is, klantenmachine it stays.

Een mooie website
Man man wat was ik trots op onze eerste website. Ik schrok toen de offertes binnenkwamen van de webbureaus die ik had gevraagd om een offerte uit te brengen. Toch heb ik me over de budget-stress heengezet en aan de slag. Ik wilde een website die professioneel ontworpen en gebouwd werd. Ok, dan kostte het maar een bom duiten. Maar dan hadden we ook wat. Ik was apetrots op die prachtige website van toen. Het hele team had meegewerkt, want het maken van alle content was nog een heel hoofdstuk apart waar we ons qua planning nogal op hadden verkeken. Uiteindelijk ging de website live, eindelijk. Een echt mooie website. Alleen het bleek dat het geen goede website was. Er ontbrak van alles, maar dat wisten we toen nog niet.

Misverstand 1
Toen de website eindelijk live was, maakte ik een post op LinkedIn. De grootste aankondiging van ons geweldige uithangbord. We kregen reacties vooral op LinkedIn zelf, de gebruikelijke likes en hier en daar een ‘wat mooi’ en ‘wat ziet het er gaaf uit zeg’. Had ik al gezegd dat we trots waren? Aan dat geluksgevoel kwam snel een einde toen bleek dat die website helemaal niks opleverde. Een mooie website is gaaf, cool, geweldig, trots-makend, etc. Maar een mooie website is niet persé een goede website. Een goede website is jouw ‘werktuig’ die jou ondersteunt of er rechtstreeks voor zorgt dat je klanten krijgt. Een klantenmachine dus. Er zijn nog heel veel traditionele websites die zich meer gedragen als een brochure. Wij hadden een mooie brochure-website. Terwijl we als ondernemers die klantenmachine nodig hebben.

Wat is het goede instapmoment?
Ken je dat gevoel, van ‘had ik maar’? Met regelmaat heb ik verzucht dat ik wel eerder aandelen Apple had willen hebben. Dat ik op veel jongere leeftijd had moeten beginnen met indexsparen. Diverse van die ‘had ik maar’-momenten. Het is met funnelwebsites net zo. Dit is zo’n moment. Wanneer je nog geen funnelwebsite hebt dan heb je nu een grote kans, want je bent een van de eersten. Meer en meer websites worden salesfunnelwebsites, ondernemers ontdekken de kracht en willen niet anders meer. Degenen die overgaan op funnelen zeggen dus iets in die trant: “had ik dat maar eerder geweten” en “het is zo logisch”. De reden? Omdat die funnelwebsite wel klanten oplevert.

Misverstand 2
In Nederland is het hip om je website helemaal vol te zetten met foto’s van jezelf als ondernemer. Terwijl de meeste potentiële klanten op zoek zijn naar antwoorden op hún vragen en dus vooral die antwoorden willen vinden. De homepage van je bedrijf laat je over je klant gaan. Voor de ondernemer zelf maken we een speciale website, een persoonlijke pagina, en daar laat je jezelf en je achtergrond zien. De homepage van jouw bedrijf is een heel ander soort pagina met een heel andere strategie. Beide pagina’s maken deel uit van je klantenmachine, maar zijn fundamenteel anders.

Bouw de brug van vertrouwen
Misschien is het wel het makkelijkste om het uit te leggen aan dat heerlijke voorbeeld van daten. Wat doe of deed je op een eerste date? Toch niet alleen maar over jezelf praten? Ok, het gebeurt wel, maar leidt meestal niet tot het gewenste resultaat. Ja natuurlijk wil je weten hoe iemand eruit ziet, maar tijdens die date meteen met een stapeltje foto’s aankomen blijft toch een beetje gek. In contact komen met je potentiële klant is net als daten: iemand wil je leren kennen en leren vertrouwen. Laat jezelf wel zien, maar laat het vooral over die ander en zijn of haar uitdagingen gaan. Geef hem of haar de elementen én de tijd om vertrouwen in je te krijgen.

Cruijff zou zeggen: “Da’s logisch”
Het is ondanks de zomerperiode druk. Dat belooft wat voor de periode die nog gaat volgen. Dagelijks heb ik gesprekken met ondernemers over tegenvallende omzetten, niet goed functioneren websites – “ik krijg er geen enkele klant van” en andere marketinguitdagingen. Richard – ondernemer met een fantastisch product – vroeg me onlangs: “Laura, wat is nou de gouden sleutel?” Fijne vraag. Ik legde hem het proces van de brug van vertrouwen uit en hoe zich dat vertaalt in marketingmiddelen zoals een website en social media-kanalen. Hij was blij en reageerde als volgt: “Nou, Cruijff zou zeggen, da’s logisch” – compleet met accent en geslis.

Masterclass zonder aanmelden
Als je vaker deze blogs leest dan weet je dat ik wekelijks een gratis masterclass geef waarvoor je je niet hoeft aan te melden. De masterclass van deze week gaat over de 10 belangrijke elementen op je website en kan je direct bekijken door op de afbeelding te klikken.

Maak van je website zo snel mogelijk een funnelwebsite en ervaar ook net als anderen hoe blij je daarvan wordt.
Published On: september 2nd, 2022 / Categories: Geen categorie /