Het gevolg van de macht van grote ondernemingen
Grote ondernemingen met hun diepe zakken hebben adverteren een soort van geperfectioneerd. Marketing-afdelingen en reclamebureaus helpen deze bedrijven met ‘opvallen’. Denk jij ook weleens bij het zien van sommige commercials, ‘wie bedenkt er nou zoiets?’ In mijn gezin krijg je dan commentaren als ‘daar heeft een heel team aan gewerkt en iedereen ergert zich kapot, hoe dan?’ Feit is dat die grote bedrijven zich suf adverteren en daarmee de illusie creëren dat dit de enige manier is om echt te slagen in de markt. Niet waar.
Hoe de tech-giganten marketing beïnvloeden
Kleinere ondernemers kijken vaak naar deze reuzen, denkend dat hun strategieën direct overgenomen kunnen worden voor succes. Dat zorgt ervoor dat een paar bekende bedrijven hier mega gebruik van maakt en dit denkt te stimuleren. De grote social media-platformen, zoals Facebook en Google, snappen het denken van de kleine ondernemer. Deze techreuzen hebben daarmee de advertentiemarkt (en daarmee marketing) getransformeerd. Ze presenteren online adverteren als de heilige graal voor bedrijfsgroei. Deze platformen pushen hun advertentietools als essentieel. Maar zijn ze dat ook?
Het misverstand en de realiteit van adverteren
Deze nadruk op – al dan niet – grootschalige advertentiecampagnes heeft geleid tot een algemeen misverstand. Veel ondernemers geloven dat frequent adverteren gelijk staat aan betere zichtbaarheid en dus meer verkopen, terwijl dit lang niet altijd het geval is. In werkelijkheid zijn het vaak de tech-giganten zelf die het meest profiteren van jouw advertentie-uitgaven. Ze genereren miljarden aan inkomsten, terwijl bedrijven worstelen om een echte ROI (return on investment) op hun advertentie-uitgaven te zien.
Verder kijken dan alleen promotie
Moderne marketing draait niet alleen om luidruchtige promoties. Juist niet zelfs. Succesvolle ondernemers begrijpen dat het bouwen van authentieke relaties, het leveren van waarde en het creëren van echte menselijke connecties nu centraal staan. Daarbij wordt één factor, een essentieel onderdeel, stelselmatig over het hoofd gezien. Kijk, ‘vroeger’ had je als ondernemer geen website, geen social media en betaalde promotie kwam meestal niet veel verder dan adverteren in de lokale krant. Het lijkt alsof de ondernemer het tegenwoordig veel makkelijker heeft met al die gratis en betaalde kanalen. Inderdaad, dat lijkt zo.
Het nieuwe marketingtijdperk
Die ondernemer van toen had weliswaar minder middelen tot zijn beschikking, maar had ook veel minder concurrentie. Tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen ondernemer is, iets aan het verkopen is. De ondernemer van nu heeft een veel grotere uitdaging. Hoe bereikt hij zijn diens ideale klant – de ‘doelgroep’? En hoe op te vallen in een bizar drukke marktplaats? Adverteren is daarin niet de heilige graal. Je kan wat mij betreft prima stellen dat er een nieuw marketingtijdperk is aangebroken. De ondernemer die dat niet weet, of erger nog ontkent of negeert, díe heeft pas een uitdaging.
De p van persoon
Heb jij marketing in je opleiding gehad? Dan heb je ongetwijfeld geleerd over de 4 p’s: product, prijs, plaats en promotie. Wat er mis is met dit rijtje? Er mist minimaal een p. De p van persoon. In het huidige tijdperk vindt jouw klant zichzelf veel belangrijker dan jou. Wanneer je daar niet op inspeelt met je marketing dan zapt of klikt iemand weg. Immers, er is tegenwoordig keuze genoeg. Kijk met die bril op eens naar websites, social media posts en andere marketing-uitingen: die gaan negen van de tien keer over … de ondernemer of de onderneming. En de promotie ervan. Precies wat de koper niet meer wil en wat niet meer werkt.
Toe-ge-voeg-de waar-de
Het is belangrijk om verschil te maken tussen branding en marketing. Branding is bedoeld om je brand, je merk, op te laten vallen. Wat tegenwoordig nog vaak marketing wordt genoemd is gewoonweg branding. Marketing is ooit gedefinieerd als ‘je aanbod op de markt brengen’. De wijze waarop is echter veranderd. Jouw potentiële klant is een persoon en die wil als zodanig benaderd worden. Die wil geholpen worden. Die wil stap voor stap met jou kennismaken zonder gebombardeerd te worden met promotionele bagger. Die wil best mails ontvangen, als het maar van toegevoegde waarde is. Lees dat laatste nog eens … toe-ge-voeg-de waar-de. In het huidige marketinglandschap moet waarde toevoegen aan de ideale klant centraal staan.
Focussen op relatieopbouw
Wanneer je je marketing-activiteiten start met je te verdiepen in je ideale klant – zodat je begrijpt waar hij of zij tegenaan loopt – dan heb je die ene hele belangrijke actie uitgevoerd wat bijna geen ondernemer of marketeer doet. Natuurlijk doen de meesten dit wel ‘in hun hoofd’, maar je begrijpt dat echt onderzoek verder gaat. Veel verder. Een behoorlijke inspanning, maar het levert ook meer op, veel meer. Met die klant-informatie kan je namelijk je focus richten op relatieopbouw. In plaats van te adverteren en hopen dat iemand klikt, maak je contact met iemand. Kies eerst voor organische groeistrategieën die op authenticiteit en waarde zijn gebaseerd. Wanneer dat eenmaal werkt, dan je dat gaan promoten.
Doe mee met de gratis masterclass
In een tijdperk waarin consumenten door advertenties worden overspoeld is het cruciaal dat bedrijven verder kijken dan de traditionele marketingmethoden. Authentieke connecties en echte waarde zullen altijd resoneren boven luidruchtige en irriterende advertenties. Jij als vaste lezer weet wat er nu komt … de wekelijkse masterclass! Afgelopen vrijdag had ik het over dat ene ding dat ontbreekt in vrijwel alle marketing-uitingen. Bekijk de masterclass hier.
Een mooie week weer – enne niet vergeten … You. Can. Do. It!