Ondernemers die voor acquisitie afhankelijk zijn van hun website hebben allemaal 1 behoefte: zoveel mogelijk verkeer – traffic – van precies de goede potentiële klanten tegen zo laag mogelijke kosten. Adverteren is een kosten-intensieve (vriendelijk woord voor duur) manier om traffic te krijgen en vaker dan we willen niet zo effectief als gehoopt. Bovendien is adverteren slecht voor organische gevonden worden – wat adverteerders er liever niet bij vertellen – en soms zelf niet eens weten. Het is tijd voor … gratis en het goede websiteverkeer!
Oude tactiek in een nieuwe jas
In de steeds veranderende wereld van marketing en sales hebben strategieën die helpen in het leggen van goede (potentiële) klantrelaties altijd al in de belangstelling gestaan. Een dergelijke strategie is de “Dream 100” tactiek. Simpel gezegd komt het erop neer dat je je gaat richten op de 100 meest ideale prospects of partners die de grootste impact kunnen hebben op jouw bedrijf. In plaats van tijd en middelen in te zetten op een grote ‘doelgroep’, stelt deze methode voor om te focussen op diegenen die voor wie jij echt het verschil kan maken. Waar komt deze opmerkelijke strategie vandaan? De wortels ervan liggen bij Chet Holmes, de auteur van “The Ultimate Sales Machine”. Holmes introduceerde het
concept als een manier om de verkoopprestaties te optimaliseren door middel van gerichte en weloverwogen acties. Het is eigenlijk meer dan alleen een tactiek, het is een filosofie van kwaliteit boven kwantiteit. In dit blog gaan we deze tactiek in een nieuwe jas gieten!
Maak die lijsten
De ‘oude’ Dream 100-tactiek begint bij het maken van een lijst van die 100 bedrijven met wie je het liefste zakendoet. Vervolgens ga je contact maken door iets aan te bieden wat van grote waarde is zonder dat je iets wil verkopen. Dat is de hele kort-door-de-bocht beschrijving maar voor hier voldoende. Want we schakelen door naar de online vertaling van deze manier van het bereiken van de ideale klant. Het idee is dat je ideale klant al online is, al ergens aanwezig is in Facebook- of LinkedIn-groepen, bepaalde YouTube-kanalen volgt, specifieke influencers volgt. De vraag die je jezelf wil stellen is: waar is mijn ideale klant al online aanwezig? Van de plekken waar jouw ideale klant ga lijsten maken.
De sleutel is relatiebouw
Om effectief met je ‘Dream 100’ te connecten, volg je hen op sociale media en meld je aan in groepen, schrijf je je in voor nieuwsbrieven en luister je bijvoorbeeld naar de podcasts die zijn volgen. In eerste instantie doe je niks anders dan kijken. Leer inzicht te krijgen in wat er bijvoorbeeld in een groep allemaal gedeeld wordt, wat de deelnemers belangrijk vinden bijvoorbeeld. Wat je ook leert of de leden van de groep daadwerkelijk je ideale klanten zijn. Vervolgens like je af en toe een bericht, geef je wellicht korte antwoorden op vragen, allemaal low key. Amerikanen zullen je adviseren om vrij snel ‘all-in’ te gaan en super actief te worden. Dat vinden we in Nederland helemaal niet prettig dus doe dat alsjeblieft niet. Rustig aan, net als bij daten, daar vraag je tijdens de eerste date toch ook niet naar hoe jullie kind moet gaan heten? 😉
Opvallen
Wanneer je de groep een beetje kent en je low-key actief meedoet, dan kan je er een stapje bijzetten: de interactie opzoeken. Het is essentieel dat de interactie oprecht is: reageer actief op berichten van de leden, geef antwoord op vragen en stel zelf ook eens een vraag – zodat een natuurlijke en authentieke relatie ontstaat. Je zal zien dat je begint op te vallen en dat deelnemers nieuwsgierig worden naar die persoon die zo lekker meedoet, waarde biedt, en leuke reacties geeft. Wat zou jij doen als iemand je op die manier opvalt? Precies, dan klik je op zijn of haar profiel!
Wees ook zakelijk aantrekkelijk
Wanneer iemand op jouw profiel landt, wat ziet die persoon dan? Vakantiefoto’s, lekker eten, familie, mooie foto’s? Of is het duidelijk dat je een business runt? Wanneer je ondernemers bent dan zijn je socials je onlineuithangbord. Dat betekent niet dat je geen privé-gerelateerde berichten meer kan delen … je bent mens toch? Een ondernemer heeft ook een leven, althans, dat hoop ik 😉 Maar je mag laten zien wat je te bieden hebt op je profiel. Bijvoorbeeld met de banner-afbeelding, die helemaal bovenaan je profiel staat. Daar kan je bijvoorbeeld je een afbeelding van je leadmagneet in kwijt (en in het bijbehorende bericht zet je de link!). Zorg er dus voor dat wanneer je ‘bezoek’ krijgt in je socials, dat je bezoek iets aantrekkelijks aantreffen wat doorgaat naar jouw website/funnels. Oftewel, wees op je socials, al je socials, ook zakelijk aantrekkelijk! Want dat levert gratis verkeer naar je website op van … de leden van de groepen die je al hebt ‘voorgeselecteerd’ als mensen met wie jij graag zaken wil doen. Hoe gaaf is dat?
Voor gevorderden
De Dream 100-tactiek kan je ook inzetten voor affiliate marketing: door bijvoorbeeld in groepen veel waarde te geven zal je opvallen bij de groepsbeheerder. Je weet dat in groepen de meeste leden niet zo actief zijn als je hoopte. Dat gevoel heeft vrijwel iedere groepsbeheerder. Door waarde te bieden aan de deelnemers bied je ook waarde aan de groepsbeheerder. Je kan onderzoeken of er ruimte is voor een samenwerking waarbij de groepsbeheerder jouw (gratis) aanbod aanprijst in ruil voor een percentage van een eventuele aankoop die (later) volgt. Hiervoor heb je wel werkende funnels nodig waardoor automatisch wordt bijgehouden via wie de verkoop liep.
Masterclass Dream 100
Wanneer je vaste lezer bent, dan weet je … over bovenstaande is vast een masterclass geweest. Inderdaad! Afgelopen vrijdag had ik het over de Dream 100 en hoe de stappen precies gaan, hoe je zelf deze tactiek kan toepassen.
Hier kan je de masterclass vinden:
https://www.facebook.com/groups/winstgevendewebsitecommunity/posts/3686723034911533/
Ik wens je weer een mooie week – enne niet vergeten … You. Can. Do. It!
Tot de volgende keer, Laura