Het is juli, begin van de vakantie. Tijd om uit te blazen van de eerste helft van het jaar. Lekker met de beentjes omhoog op een strandbedje of stevig aan de slag omdat je meer een bergwandelaar bent. Of misschien ga je helemaal (nog) niet met vakantie. Het is voor mij hoe dan ook tijd om het eerste half jaar te evalueren.
Als ondernemer weet ik dat wanneer je je cijfers niet op orde hebt, je een soort van vliegt met een blinddoek voor. Hoe bizar dit ook klinkt, dit is wat de meeste ondernemers doen. In dit blog neem ik je mee in doelen wel of niet halen. En hoe je dat doet, je doelen wél halen.
De piloot die paniek zaait
Laten we beginnen met die doelen. Heb je aan het begin van het jaar doelen gesteld? Ja? Top! Niet? Huh? Hoezo niet? Ok, ik denk dat ik antwoord al weet. Nou ja, denk te weten. Veel mensen, met name ondernemers, die geen concrete doelen stellen, verzuimen dat uit angst. Want stel dat je die doelen niet haalt … Brrrr, ze moeten er niet aan denken en stellen de doelen dan maar niet.
Ik vergelijk ondernemen vaak met vliegen. Stel je voor – we blijven nog even in de vakantiemodus – je stapt aan boord van een vliegtuig. Iedereen zit en de piloot heet je welkom en zegt vervolgens: “Onze vliegtijd vandaag is … nou ja, we weten het niet helemaal, maar zal zo tussen de 6 en 10 uur zijn, zoveel brandstof hebben we aan boord. Waar we landen is niet helemaal duidelijk, maar het komt allemaal goed. Sit back and relax, we gaan zo taxiën. Denk ik.”
Ik vermoed dat er paniek uitbreekt en dat iedereen het liefst tegelijk het toestel wil verlaten.
Simpel rekenwerk
Hoe stel je doelen? Dat lijkt misschien een makkie, maar het is vaak toch best een ingewikkeld proces. Hiervoor kom ik zo toch even terug bij de cijfers. Wat heb jij nodig om te leven? Wat is er nodig ‘in privé’ (zoals accountants dat zo mooi zeggen) om rustig te kunnen leven en ook nog te kunnen sparen. Want echte rust komt in financiële zin van genoeg leefgeld én van voldoende buffers om eventuele tegenvallers op te vangen. Als jouw inkomsten hierin belangrijk zijn, dan is cijferen echt een must.
Als stelregel neem ik altijd: de must-earn in privé keer twee. Dat wat je moet verdienen om privé financieel lekker te kunnen leven is de must-earn. Dat bedrag doe je keer twee en dan zit je veilig zakelijk. Snel voorbeeld: je hebt per maand in privé € 2.500 nodig en wilt € 500 sparen, dan is dat op jaarbasis 12 x € 3.000 = € 36.000. Zakelijk betekent dat € 72.000. Tel daar nog je zakelijke kosten bij op – je vaste kosten en bijvoorbeeld dat opleidingstraject dat je wil doen – en dan heb je je jaardoel uitgerekend. Voor het gemak ga ik er in dit voorbeeld vanuit dat je kosten op jaarbasis € 28.000 zijn en daarmee kom je tot je jaardoel: je moet minimaal € 100.000 omzet genereren.
Potentieel rampzalig
Met dit stukje rekenwerk vertel ik je al een deel van de sleutel hoe je je doelen wel haalt. Door die doelen knettertje concreet te maken. Zo’n omzetdoel is zeg maar de heilige graal van doelen halen. Net zoals met dat vlliegen: je moet de eindbestemming weten. Op basis daarvan wordt het totale vliegplan gemaakt. En nu denk je misschien: ja luister eens, die vergelijking met dat vliegen, die geldt hier gewoon niet. Want als een piloot een fout maakt, dan zijn de gevolgen potentieel rampzalig. Maar wat nou als jij je ondernemerschap ook zo gaat benaderen? Dat jij als ‘de piloot’ van je onderneming maar beter geen fouten kan maken. Je verkeert hopelijk in de gelukkige omstandigheid dat een fout niet direct fataal is. Maar wat nou als je dat wel als zodanig gaat ‘framen’? Wat denk je, zal je dan meer of minder presteren? Die succesvolle ondernemers, die lui die hun doelen halen, groeien, bekend worden, en maar doorgroeien … die nemen álles wat ze doen hartstikke serieus. Ze nemen zichzelf namelijk super serieus. En alles wat ze doen. En dát lieve lezer is wat de meesten van ons veel te weinig doen.
De betekenis van hekjes
Neem het besluit om vanaf nu jezelf enorm serieus te nemen. Want als jij dat niet doet, dan doet iemand anders dat wel voor je. Wat ik daarmee bedoel? Wanneer jij bijvoorbeeld onvoldoende je grenzen bewaakt, dan gaan anderen daar – bewust of onbewust – met het grootste gemak overheen. Wanneer jij jezelf niet belangrijk maakt, dan voelt die ander dat er ruimte bij je is. En neemt vervolgens die ruimte in. Nogmaals, dat gaat vaak heel onbewust. Helaas kom je soms ook mensen tegen die wat minder recht op de graad zijn, die hebben helemaal een antenne voor ruimte bij anderen en nemen dat met het grootste gemak in. Dat is een van de grootste gevaren voor het bereiken van je doelen. Want het zijn jouw doelen! Niemand mag daaraan komen.
Het zetten van grenzen, van hekjes, om wat jij te doen hebt om die doelen te halen, is super belangrijk. Maak die grenzen ook heel helder voor de mensen die mogelijk in de buurt komen van die ‘hekjes’. Ik heb dat zelf destijds bijvoorbeeld in relatie tot mijn kinderen gedaan. Wanneer ik heel geconcentreerd moest werken, dan ging de deur van mijn werkkamer dicht en stond het door hen geknutselde stoplicht op rood (met een wasknijper).
Meer over doelen halen
Het halen van doelen is echt niet een appeltje-eitje proces. Je moet heel wat randvoorwaarden creëren en dan moeten de acties die erbij horen ook nog eens goed zijn. Beschouw jezelf als een piloot die een vliegtuig vol mensen van A naar B moet brengen.
Meer over doelen stellen kan je vinden in de masterclass via deze link.
Kom je dit blog wat later tegen en is de video niet meer beschikbaar? Bekijk de masterclass dan in de Entrepreneurs Club via www.entrepreneursclub.nl en je weet het … You. Can. Do. It!