Over marketing is zo ontzettend veel geschreven. Maar als ik je nu zou vragen, wat is marketing eigenlijk, wat antwoord je dan? Waar denk je als eerste aan? Aan je website? Aan social media? Aan een folder? Aan reclame? Om marketing goed te doen, moet je weten wat marketing eigenlijk is. En daar gaat dit blog over.
Marketing is veranderd
Als er een vak aan snelle verandering onderhevig is, dan is het marketing. Wat gisteren werkte is vandaag achterhaald, en wat vandaag nog werkt kan morgen hopeloos verouderd zijn. Van het ene op het andere moment kan er een nieuwe tactiek zijn waar marketeers en ondernemers bovenop springen. Marketeers van weleer hadden twee wetten. Nummer 1: als er maar over je gepraat wordt, positief of negatief, dan is het goed. Nummer 2: we weten dat ongeveer 50% van ons budget doel treft, we weten alleen niet welke 50%. Beiden totaal achterhaald. Daar is nog iets bijgekomen. De ondertussen verwende – want er is keuze – veeleisende consument wil geholpen worden.
Marketing is je klant echt kennen
Wanneer je iemand wilt helpen, dan moet je precies weten hoe. Vergelijk het met je liefdesrelatie. Er zijn vijf universele liefdestalen: aanraking, cadeautjes geven (hoe klein ook), iets voor iemand doen, positieve woorden zeggen en iets samen doen. Stel je voor, je partner heeft als primaire taal iets voor iemand doen, en jij hebt cadeautjes geven als primaire liefdestaal. Denk je dan dat door bij jezelf te blijven, het op jóuw manier te doen, je de ander superblij maakt en zijn of haar hart vult? Je kan beter in de voorkeurstaal acteren, dat werkt veel beter. Zo werkt dat ook in de marketing. Alleen als we onze ideale klant goed kennen, kunnen we ‘helpen’.
Marketing is problemen oplossen – hun problemen
Dit is de meest cruciale ‘denkfout’ die in marketing gemaakt wordt. Je ideale klant helpen is niet hetzelfde als uitleggen dat hij of zij jouw product moet hebben. Helpen is begrijpen wat de problematiek is waar je ideale klant mee loopt, last van heeft, wakker van ligt. Zeker in het eerste contact is het 100% niet de bedoeling dat je marketinguitingen over jouw gaan. Er is in Nederland ergens iets ontstaan waarbij iemand heeft bedacht dat een website – zeker de homepage – over de ondernemer moet gaan. Dat zie je terug in homepages vol met foto’s van de ondernemer m/v/o. Dát vind je kijker dus niet interessant. Sorry voor deze boodschap. Ja natuurlijk krijg je complimenten over je vol-met-jouw-foto’s-website. Maar van wie? Het gaat erom dat je in je marketing laat zien dat je je klant begrijpt. En meteen laat zien dat het probleem waar ze mee rondlopen, opgelost kan worden. Die herkenbaarheid heeft je klantengroep nodig. Niet jouw fotoreportage.
Marketing is je tactieken in de goede volgorde zetten
Veel ondernemers worstelen met het vraagstuk ‘hoe vallen we op in een drukke marktplaats’. Het antwoord is niet lukraak adverteren met je eigen toko. Vroeger was marketing een equivalent voor adverteren. Wanneer je niet direct begon te adverteren dan liep je achter. Toch? Nope. Vraag het je advertentie-expert en die zal zeggen dat adverteren mega belangrijk is, bijvoorbeeld voor je naamsbekendheid. Geef een creatieveling de opdracht om advertenties te maken en je krijgt ongelooflijk sexy materiaal terug waar je supertrots op zal zijn. Maar dat soort advertenties werken helaas niet meer. Adverteren met dat je er bent, wat je doet, wat je verkoopt kan flink kostbaar zijn en vaak is de ROI (het terugverdienen van je investeringen) erg laag. Adverteren doe je pas wanneer je al het andere ‘huiswerk’ hebt gedaan.
Marketing is eerlijk zijn
Wat is dat nou weer voor een uitspraak? Nou laat ik het zo zeggen. Marketeers zijn nou niet bepaald de beroepsgroep met de beste reputatie. Een marketeer wordt per definitie gewantrouwd. Daarom raad ik ‘respectvolle marketing’ aan. Dat is marketing waarin je eerlijk bent. Waarin je niet belooft dat iemand in 4 maanden een succesvol (online) bedrijf bouwt en moeiteloos goed betalende klanten aantrekt (komt letterlijk van een willekeurige website). Je kan niet in zo’n korte tijd je business opbouwen. Was het maar zo’n feest, dan zaten de meeste ondernemers er warmpjes bij in plaats van dagelijks te struggelen. Wees een missionpreneur – een ondernemer met een missie om anderen echt beter te maken en bombardeer je inkomsten tot bijproduct. Hoe hard je je omzet ook nodig hebt. Vertel het eerlijke verhaal en je klanten komen. Iets minder snel dan bij valse beloftes, maar ze zijn blijer met je en blijven veel langer.
Marketing is logisch
Afgelopen week gebeurde het weer. Ik had een sales professional aan tafel en legde uit hoe ik marketing zie in relatie tot branding en sales. Hoe alle tactieken een volgorde hebben en hoe we eerst investeren in het echt leren kennen van klanten, zijn klanten in dit geval, en daarna pas materiaal gaan maken. Materiaal waarmee zijn ideale klanten denken ‘hé maar dat is handig, dat wil ik hebben’, of ‘wauw, dit is precies wat ik zoek, waar ik vragen over heb.’ Toen ik het marketing framework (dat we al meer dan tien jaar gebruiken) verder uitlegde, zei hij (zoals zovelen): “ik snap het, want dat is toch eigenlijk allemaal logisch.” Dan ben ik blij. Want dat moet het zijn. Marketing – de acties, de volgorde – moet logisch zijn. Logisch vanuit jouw ideale klant en daarmee voor jou.
Wil je in klare taal meer weten over marketing?
Over die volgorde, over het framework en over de hele logische stappen om te zetten en je (online) marketing rendabel te krijgen? Waarschuwing, dat lukt je niet in slechts 4 maanden. In de Entrepreneurs Club – www.EntrepreneursClub.nl – geef ik wekelijks masterclasses en vind je boeken, whitepapers en experts om je te ondersteunen in jouw ondernemersreis. Omdat het allemaal wat langer duurt dan je vaak hoopt, is de Entrepreneurs Club lekker laagdrempelig. Voor 29 euro per maand ben je lid en doe je mee met álles en kan je ook altijd alle experts vragen stellen. En nog veel meer.