“Marketing is als seks, iedereen denkt er goed in te zijn.” Het was een zondagochtend. Klassieke muziek aan. Kop thee. Joggingbroek. Bammetje jam. Ik zat lekker te lezen in een oud magazine van het Financieel Dagblad. Op de foto bij een artikel over Eveline Aendekerk, directeur van CPNM, hing naast deze topvrouw een tasje met die tekst. Wahaha, geweldige quote en zo waar. Een heerlijke aanleiding voor dit blog over een aantal marketing-misvattingen die je zomaar behoorlijk wat omzet kunnen kosten.
Geef je geld niet uit aan branding
Branding is het bijproduct van goede marketing. Branding helpt aan het vergroten van je naamsbekendheid. Marketing zorgt ervoor dat je echt in contact komt met je toekomstige klant. Doe marketing, en doe je marketing goed, dan val je vanzelf op. Een whitepaper aanbieden in ruil voor een voornaam en emailadres is marketing. De opmaak van de betreffende pagina en het whitepaper is branding. Doe dat voorlopig lekker zelf – dat whitepaper kan je heel simpel in Canva opmaken. Weet je niet hoe? Check de masterclass van Heleen de Canva Koningin via de Entrepreneurs Club.
Focus op leads in plaats van op bezoekers
In het verleden heb ik mijn hoofd gebroken over de vele SEO-tactieken (search engine optimization – zoekmachine optimalisatie). Uren zat ik te studeren op de nieuwste micro-tactiek om ervoor te zorgen dat ik beter gevonden zou worden door Google. Want ik wilde bezoekers op mijn website! Totdat ik leerde dat ik me beter op leads kan concentreren. Bezoekers zijn leuk, leads zijn beter. Omdat je met leads contact kan maken via email, en met bezoekers … niet.
Adverteer voorlopig niet met je homepage
Veel ondernemers adverteren met hun homepage. Omdat het zo belangrijk is om bezoekers op je website te krijgen. Met het vorige punt over leads in ons achterhoofd zie je ‘m aankomen. Adverteer met die landingspagina waar – uit het eerdere voorbeeld – dat whitepaper te vinden is. Dan investeer je in het verkrijgen van leads. De bijvangst zijn bezoekersaantallen.
Op welk social mediaplatform moet ik zijn?
Hoe vaak ik – al jaren lang – de vraag krijg over welk social mediaplatform het beste is om te gebruiken .. Ik stel dan altijd die wedervraag: wat staat er in je strategisch klantprofiel? Ofwel, heb je klantonderzoek gedaan en gevraagd waar je klanten rondneuzen? Je moet daar zijn waar je klanten zijn. Het is zo simpel. En tegelijk weet ik ook dat in het oerwoud van marketingstrategie en -weetjes je ook niet alles kan overzien en onthouden. Doe alsjeblieft dat onderzoek en stel die vragen.
Er gaan steeds meer mensen weg van Facebook
Ja die Arjen Lubach toch. Hij heeft geprobeerd ons weg te krijgen van Facebook, maar dat lukte dan weer niet zo goed als hij gehoopt had. Met name jongeren maken veel minder gebruik van Facebook. Maar voor een idee: in 2018 gebruikte zo’n krappe 11 miljoen Nederlanders Facebook. Na een paar stabiele jaren van zo’n 10,4 miljoen gebruikers, is er per 2023 een voorzichtige daling zichtbaar in de grafiek van Newcom. Facebook is daarmee van plekje aan het ruilen. Het was Facebook op 2, en YouTube op 3. Alleen met een bril op lijkt dat nu andersom te zijn. Met Whatsapp op 1.
Lange pagina’s op je website zijn verleden tijd
Er is veel ‘modegevoeligheid’ voor websites. En dat terwijl er niet zoiets is als one size fits all. De standaard website bestaat niet. Dat geldt zeker ook voor de lengte van de pagina. Er zijn kennisintensieve bedrijven die zich heel prima kunnen bedienen van lange pagina’s. Ook wanneer je iets wilt introduceren wat behoorlijk nieuw is heb je soms meer woorden nodig dan wanneer je iets aanprijst of uitlegt wat al gemeengoed is. Ik hanteer zelf deze regel: concurrenten die het minstens zo goed of veel beter doen weten vaak heel goed wat wel en niet werkt. Zeker wanneer het ook nog concurrenten zijn die duidelijk goed hun marketing-game op orde hebben. Geloof mij, wij gebruiken zelf en voor onze klanten nog steeds lange pagina’s met hoge conversie en veel bezoekers. Voor alles geldt: je moet natuurlijk wel de aandacht houden. En dat is moeilijker op een lange pagina dan op een korte. Maar wanneer je dat spel beheerst dan is de lange pagina de absolute winnaar in conversie.
ChatGPT is een game changer
Ja en nee. Even over ChatGPT, de software die met een redelijk simpel commando hele blogs en andere teksten genereert. In content is het super belangrijk dat er iets van ‘leven’ zichtbaar is. Omdat de lezer een levend wezen is. Computer gegenereerde teksten – bijvoorbeeld door ChatGPT – kunnen prima ondersteunend zijn in het maken van teksten. Mijn advies is om ze niet als 100% vervanging te gebruiken. Ik maak gebruik van ChatGPT net zoals ik af en toe een boek pak of een liniaal gebruik. Als ondersteuning, als hulpmiddel. Er zijn overigens ook steeds meer AI-checkers; programmaatjes die controleren of de tekst door een mens of door een computer is geschreven. Handig voor docenten die werkstukken krijgen van leerlingen die handig zijn met ChatGPT. Wij als ondernemers … wij willen authentiek zijn en leggen gevoel in onze teksten. We gebruiken tools om ons te ondersteunen, niet om onszelf te vervangen. Toch?
Marketing is een makkie
Dat dacht ik destijds eerlijk gezegd wel. Ik zag vooral op tegen de cijfers, het leren om begrotingen te maken, om de balans te leren lezen, etc. Met een paar goede sessies met een bevriend cijferwonder en mijn accountant blijkt dat allemaal heel overzichtelijk. Marketing daarentegen … niet. Mijn hemel wat is dat een veelomvattend en almaar bewegend vak! Het valt ook niet makkelijk uit te besteden.
Kies je voor het ondernemerschap, dan kies je voor marketing.
Je bent ondernemer, dus ben je marketeer.
Marketing is een kwestie van veel doen, uitproberen, oefenen en lol erin houden. Net als met seks.