Een van de moeilijkste onderdelen van marketing is opvallen. Waarschijnlijk bevind ook jij je in een markt waar je niet de enige aanbieder bent en moet je flink je best doen om de aandacht te trekken van je doelgroep. Wellicht vraag je jezelf ook af hoe je dat het beste kan doen, aandacht trekken en opvallen. Geloof me, je bent niet de enige, dit is de hoofdbreker van iedere ondernemer en marketeer. En ik ga je vandaag op weg helpen om beter op te vallen.
Totaal niet aantrekkelijk
Bij opvallen of aandacht trekken denk je misschien aan advertenties. Geen gekke gedachte – want ook daar gebeurt dat – maar in de marketing gaat het verder. In álles wat we produceren onder de noemer marketing moeten we opvallen. Op onze websites, op social media, in emails, in presentaties, in blogs, kortom, in alles. Totdat ik op een heel makkelijk te onthouden concept stuitte deed ik maar wat. Met name op mijn website. Ik schreef over wat we te bieden hadden, hoe we werkten, hoeveel dat allemaal moest kosten, etc. Totaal niet aantrekkelijk bleek, want niemand las het. Wat was er aan de hand? Er was niks opvallend- of nieuwsgierig-makend aan.
Had ik een lapzwans in mijn team?
De eerste ontdekking was – doordat ik leerde om blogs te schrijven – om opvallende titels en koppen te schrijven. Dat vond ik aanvankelijk harstikke lastig. Vaak nog gebruikte ik een titel die meer inhoudelijk dan aantrekkelijk was. In ons toenmalige team moest iedereen op tourbeurt een blog schrijven. Dat deed ook iedereen trouw, op één iemand na. Nota bene mijn rechterhand en manager van het team. Hij vond het maar lastig en stelde het uit. Ik baalde enorm. Het was een slecht voorbeeld naar de rest, die ondertussen ook in de vertraging waren geraakt. En ik was er maar druk mee, zelf blogs schrijven om toch wekelijks te publiceren. Totdat die teammanager ein-de-lijk met z’n blog kwam. Hè hè, iemand anders moest ‘m wel publiceren, want dat kon hij zelf niet maar. Zo gezegd zo gedaan. Zijn blog werd het meest populaire blog van allemaal.
Giftige zinnen
Ik had het blog even kort gelezen en het was een leuke tekst. Niet echt super bijzonder, maar gewoon lekker praktisch. Over de titel was ik het niet eens, maar hij hield voet-bij-stuk, het moest ‘De giftige zinnen die je in sales niet moet gebruiken’ heten. Oké goed dan. Het bleek de titel te zijn die ervoor zorgde dat er massaal op dit blog geklikt werd. Als gevolg van goede SEO? Nope. Omdat het precies de lezer aansprak. We hadden hier een dijk van een ‘hook’ te pakken. Alhoewel ik toen nog niet wist wat een ‘hook’ is, laat staan ‘hook – story – offer’.
Gebruik ‘hook – story – offer’
Het concept van ‘hook – story – offer’ is een marketingtactiek die populair is geworden door Russell Brunson. Het gaat om het gebruik van een opvallende titel en dito verhaal om de aandacht van potentiële klanten te trekken en hen te overtuigen om actie te ondernemen. De ‘story’ bestaat meestal uit drie delen: het achtergrondverhaal, het soort van conflict en de oplossing. Door een herkenbaar en boeiend verhaal te delen kan de marketeer een emotionele band met het publiek creëren en vertrouwen opbouwen. ‘Hook – story – offer’ gebruik je dus op alle plekken in je marketing. Deze ontdekking was voor mij niet direct een game changer, want het bedenken van een goede ‘hook’ bleek hartstikke lastig.
Je moet uitdagend zijn
Voor alles in je marketing, en zeker voor het bedenken van een goede ‘hook’, het juiste haakje, moet je je klant gewoonweg kennen. Weten wat er speelt. Wat zijn de dromen, angsten, moeilijkheden van je ideale klant, van diegene met wie jij het liefste werkt? Om daarachter te komen doe je eerst een hele rits aannames die je vervolgens gaat toetsen (het buyer persona-onderzoek). Nou kende ik onze klant best wel goed, maar een goede hook schrijven bleek lastiger dan gedacht. Want je moet ook een beetje uitdagend willen zijn. Of misschien wel heel uitdagend. Net zoals die manager van mij. Die er ook om bekend stond om opvallende dingen te zeggen tegen mensen. Altijd een beetje op het randje, soms er ook over, maar meestal aan de goede kant. Hij had altijd de aandacht. En dus ook met zijn blog.
Die Máxima, die kan dat wel
Worden jouw blogs, mails of social posts net niet zo goed gelezen als je wil? Begin dan eens te kijken naar de titels. Zijn ze pauze-waardig? Wat ik daarmee bedoel? Vallen je titels zodanig op dat iemand even stopt met wat hij of zij aan het doen is, pauzeert, geïnteresseerd is geraakt en verder leest of klikt? Beantwoord die vraag ook voor jezelf: wat wekt jouw nieuwsgierigheid? Was het misschien de titel van dit blog over Máxima? Ik heb dit keer expres een titel gekozen die enorm opvalt. Ik heb namelijk helemaal niet de indruk dat onze koningin een hekel aan marketing heeft, zij is juist prima in staat om de aandacht maximaal op haar gevestigd te krijgen.
Misschien wel de leukste ondernemersclub van Nederland
Als je vaker mijn blogs leest dan weet je: er is een masterclass die nog wat verder ingaat op het bovenstaande onderwerp. Dit keer niet… Geintje! Tuurlijk wel. Je kan de masterclass over Hook Story Offer deze week nog in de Winstgevende Website Community op Facebook terugkijken of in de Entrepreneurs Club. En die Entrepreneurs Club, die is aan het groeien. We zijn nog maar net gestart en de eerste deelnemers zijn laaiend enthousiast. Iedereen weet: samen en met de juiste kennis ga ja sneller naar je doelen toe. Dat is precies wat er gebeurt in de Entrepreneurs Club. De leden zijn niet alleen maar met serieuze zaken bezig, de virtuele vrijdagmiddagborrel van afgelopen week was superleuk! Kijk op https://www.entrepreneursclub.nl/ en schrijf je in, nu nog tijdelijk voor slechts € 29 per maand (ex btw). Dan krijg je direct toegang tot masterclasses, boeken, de experts, de podcasts, kortingen en nog veel en veel meer!
Mooie week,
Groet Laura