Waarom is het toch dat de meeste ondernemers geen planning hebben? Geen jaarplan. Geen maandoelen. Geen blokkenplanning. Maar wel een knettervolle agenda. Aan het einde van de week een to do-lijst die niet volledig is afgevinkt. Het weekend in met een knagend gevoel wetend dat er nog ‘moetjes’ zijn. Ik ga je in dit blog uitleggen hoe je dit allemaal opgelost kan krijgen, in 4 simpele stappen.
Er was eens …
Er was eens een ondernemer die een bureau vol post-its had, een digitale agenda bommetje vol afspraken, een hoofd vol ideeën, dromen en doelen, en die aan het einde van de week met een to do lijst het weekend in ging en talloze zaterdagen en zondagen doorwerkte. Die ondernemer … dat was ik! Het was iedere week weer hetzelfde liedje. Ik had zoveel ideeën. En zoveel werk. Eens in de 2 weekenden waren de kinderen bij hun vader en dat gaf mij de gelegenheid om in dat ‘vrije’ weekend alles eens even bij te werken. Totdat zelfs die extra werkdagen onvoldoende bleken. Het liep nog verder de spuigaten uit toen ik in de kerstvakantie zo ziek werd, dat in ‘mijn’ week met de jongens zij voor mij moesten zorgen in plaats van andersom. Het roer moest om.
Wat een blamage
Ze zijn ondertussen 18 en 21 jaar, dus het is ondertussen heel wat jaren geleden dat dit gebeurde. Maar ik vond het zo erg dat ik het nog steeds weet. Snotterend en kuchend belde ik hun vader met de vraag of hij ze eerder kon ophalen. Ik baalde en was verdrietig; er ging een dikke streep door al onze leuke plannetjes zoals bijvoorbeeld naar de Winter Efteling gaan en samen koekjes bakken en spelletjes doen. Daarnaast vond ik het een blamage. We maken hier nog steeds wel eens het grapje van de ontaarde ouder wanneer de pizza-jongen voor de deur staat maar dit was ‘beyond ontaard’. Wanneer ik dit opschrijf weet ik weer hoe ik me voelde. Ik vat het samen in ‘pijn’. Die pijn was de brandstof om het helemaal anders te gaan doen. De projectleider van heel mijn leven De koorts was nog lang niet gezakt toen ik het besluit nam dat ik de projectleider van heel mijn leven moest worden. Niet alleen voor mijn klanten – waar ik wel super concrete planningen voor maakte en wekelijkse rapportages opleverde met meetbare resultaten en oplossingen voor uit de planning gelopen activiteiten. Dit moest ook in mijn eigen bedrijf en in mijn gezin. Mijn eerste stap was zo’n leuke maandplanner te kopen voor het
gezin.
“Geen idee lieverd”
Die planner lag een dag later op de mat en ik ging meteen van start. Alles wat ik al wist dat ging gebeuren zette ik in de kalender, zoals verjaardagen en vakanties. Dat was een klusje van niks en zo klaar. Het knaagde. Dit was niet genoeg. Mooi ‘voor de bühne’ maar dit ging niet voorkomen dat ik nog zo’n blamage-moment zou krijgen. Het denken startte. Wat is er nou echt nodig om een goede planning te maken? Om te voorkomen dat dingen weer uit de hand lopen? Wat gebeurt er op kleiner niveau, wat zijn de wekelijkse dingen waar ‘gedoe’ ontstaat. Ik wist er meteen eentje: wat eten we vanavond? Standaard vraag van de boys, met mijn standaard antwoord: “geen idee nog lieverd”. Vaak aangevuld met “ik moet nog even boodschappen doen”. Ik ging de hele week het eten plannen, deed nog maar 1x per week boodschappen en schreef wat we zouden eten op de kalender. “Geen idee lieverd” werd “kijk even op de kalender lieverd”.
De planning onder controle
En zo plande ik nog veel meer. Wat dat deed? Het gaf rust. Enorme rust. Ik kreeg mijn gezinsplanning onder controle. Met een flexibele mindset kunnen uitzonderingen prima opgevangen worden – “mag vanavond die of die mee-eten?” – want ik had altijd voldoende in de vriezer om dit soort spontane acties op te kunnen vangen. “Ja hoor!” – lang leve de vissticks met spinazie en frietjes. De kinderen wendden eraan dat dit soort dingen op de kalender stonden – “vanavond moet je niet blijven eten hoor, we eten witlof en van mijn moeder moet je je bord leegeten”. Heerlijk.
Plannen voor je bedrijf is anders
De gezinsplanning liep goed. De planningen voor mijn klant liepen al goed. Nou moest ik nog plannen voor mijn bedrijf. Plannen voor je onderneming gaat net iets anders. Ik raad iedereen aan om te plannen vanuit dat ene doel: je gewenste jaaromzet. Dat is stap 1. Dat doel bestaat heel simpel uit 1 getal. Stap 2 zijn je tussenstations. Wat betekent dat jaardoel voor de kwartalen? Wat ga je omzetten in de 4 kwartalen van het jaar, hoe is de omzet verdeeld? Dan ga je naar subdoelen; per maand bepaal je wat er nodig is om die omzetdoelen te halen. In deze stap 3 bepaal je bijvoorbeeld hoeveel klanten je daarvoor nodig hebt bijvoorbeeld. En als laatste en 4 e stap vertaal je die maanddoelen naar acties. Acties per maand en acties per week.
Ging deze te snel?
Nou kan ik me voorstellen dat de 4 simpele stappen net ff te kort door de bocht zijn voor je. Mijn masterclass van
deze week gaat helemaal over die 4 stappen en hoe je dat allemaal heel makkelijk zelf kan doen – inclusief een super vet template om die planning helemaal onder controle te krijgen. De masterclasses zijn onderdeel geworden van de Entrepreneurs Club, misschien wel de leukste ondernemersclub van Nederland. In ieder geval eentje die in smaak valt bij ondernemers: “Hier word je toch absoluut blij van? Bedankt voor het toevoegen en het opzetten van al dit moois.” Is een van de reacties van de deelnemers! Kijk op https://www.entrepreneursclub.nl/ en schrijf je in voor slechts … € 29 per maand (ex btw). Dan krijg je direct toegang tot masterclasses, boeken, de experts, de podcasts, kortingen en nog veel en veel meer!
Groet,
Laura