Of je het nou branding noemt, reclame maken of aandacht vragen .. het vergroten van je naamsbekendheid is een van je belangrijkste doelen als ondernemer. Zeker wanneer het aantal klanten wel wat hoger mag of je je doelen hebt opgeschroefd naar dromen. Naamsbekendheid verdient daarom je strategische én praktische aandacht.

Toen ik Hans Klok vroeg …
Voor de PrepDays23 heb ik Hans Klok geïnterviewd. Van tevoren had ik aan een aantal mensen gevraagd wat ze wilden weten over deze wereldberoemde illusionist. De rode draad was: hoe heeft ‘ie het gedaan, hoe is hij zo beroemd geworden? Dat zette mij ook weer aan het denken. Zijn antwoord ook toen ik die vraag stelde en Hans er openhartig over vertelde. Aandacht, aandacht, aandacht vragen. In zijn geval met de middelen van toen: videobanden rondsturen aan degenen die hij belangrijk vond zodat ze hem leerden kennen.

Aandacht vragen = bijdragen
Niet alleen de middelen zijn veranderd sinds het videobanden-tijdperk, de markt is ook heel anders. Klok begrijpt dat als geen ander, want zijn hele business ís aandacht vragen. Maar niet alleen dat. Waar hij en wij allemaal mee te maken hebben is dat er heel veel aandacht wordt gevraagd. De marktplaats is vol en het aantal ondernemers groeit nog dagelijks. Hoe val je dan op tussen al je concurrenten? Door niet zomaar aandacht te vragen, maar door een bijdrage te leveren aan de doelen, wensen, dromen van degene voor wie jij het allemaal doet: je ideale klant. Aandacht vragen door waarde te leveren, door bij te dragen.

Stel jezelf een andere vraag
Er zijn heel veel manieren om aandacht te vragen. Dat zien we dagelijks om ons heen op social media, op televisie en in andere media. Voordat ik inga op de 3 manieren die als een soort van basis in je ondernemerschap thuishoren, eerst nog dit. Zo ongeveer alles wat je doet in je onderneming heeft een flinke dosis discipline nodig. Alles wat ik je zo ga vertellen kan je direct bij denken: ‘daar heb ik toch geen tijd voor Laura.’ Ik nodig je uit om er een andere vraag van te maken: ‘Hoe doet ze het?’ Hoe kan een ondernemer met een gezin, hobby’s, genoeg to do’s en een volle agenda iedere week toch weer al die middelen maken? Want … als ik het kan, geloof me, dan kan jij het ook. Het vergt een andere manier van denken en daarmee doen.

Discipline om er een gewoonte van te maken
Ik geef je meteen de 3 manieren. Het is voor een ondernemer essentieel om:
1) wekelijks te bloggen
2) wekelijks een waardebrief te versturen
3) wekelijks live te gaan

Ja wekelijks. Reden: consistentie en discipline. Consistentie naar degenen voor wie je het doet, discipline om ervoor te zorgen dat jij hierover niet meer nadenkt maar het gewoonweg doet. Dat het een gewoonte wordt.

Plannen
Hier een gewoonte van maken begint met plannen. Iedere vrijdagochtend is bij mij al jarenlang contentochtend. De hele ochtend staat in het teken van een masterclass maken, die live geven, een blog schrijven (zoals deze) en de waardebrief (iets anders dan een nieuwsbrief) maken. Check in de masterclass van afgelopen week:

 

 

Mijn belofte

De angst voor live-gaan heb ik uiteindelijk omgebogen naar de angst om mijn afspraak niet na te komen. Zelfde emotie, andere energie. Ik heb talloze jaren video afgewezen. Nee niet de videobanden of video’s kijken, video’s máken! Met allerlei smoesjes. Wetend hoe belangrijk het is voor mijn business om wel te bloggen, wel een wekelijkse mail uit te sturen en wel video’s te maken, ben ik dit gaan beloven aan diverse mensen met wie ik sprak, waaronder klanten. Nou en als je voor één publiek niet af wilt gaan of je belofte niet wilt nakomen, dan is dat voor je klanten toch?

Kom uit de coulissen van je eigen theater
Wanneer ik de knop heb omgezet? Een paar jaar geleden in een opleiding. Ik deed zelf een ondernemersopleiding en daar werd nog maar eens herhaald hoe belangrijk exposure is, jezelf laten zien. Veel ondernemers kruipen graag weg in de coulissen van hun eigen theater en je weet … in de coulissen word je niet gezien. Ik deed dat ook, met precies die reden (als niemand me maar ziet). Uit de angst en onzekerheid om het verkeerd te doen. Maar dit was 100% strategisch onhandig, want wanneer niemand je ziet … hoe wil je dan opvallen? In diezelfde opleiding werd nog iets belangrijks uitgelegd: in het begin heb je geen kijkers en ben je niet goed in bijvoorbeeld live gaan. Dat is niet erg en hoort erbij. Juist door het te blijven doen word je steeds beter. Dus kom op, kom uit die coulissen!

Hey jij bent die online marketing influencer
En dan op een dag gebeurt het. Vorige week was ik bij een sjieke Amsterdamse businessclub en daar werd ik aangesproken door iemand. “Hey ik ken jou, jij bent die online marketing influencer!” Zo, die had ik niet zien aankomen. Maar wat te gek! Een gesprek begon en anderen sloten aan. Niet iedereen kende bijvoorbeeld mijn FreeFriday masterclasses, maar degenen die het wel kenden vertelden aan anderen hoe blij ze ermee zijn en ter plekke werden telefoons erbij gehaald. Ik stond erbij, keek ernaar en … voelde trots. Deze mensen werden blij van wat ik voor hen betekenen!

Je tijd goed besteden
Het komt toch altijd weer op hetzelfde neer. We weten wel wat te doen, maar we vertellen onszelf allerlei reden waarom we het niet doen. Veelal onbewust, in mijn geval zei ik het hardop: ‘Ik ben te druk, een blog erbij lukt me niet, live gaan ben ik niet geschikt voor, wat heb ik nou te vertellen, dit past niet bij mij, het past niet bij mijn doelgroep, niemand zit op mij te wachten…’ Allemaal fout! En diep in je hart weet je dat ook wel. Jij kan iets, hebt iets, waar andere mensen heel blij van worden. Is het dan niet tijd om die ander en jezelf te gunnen om dat te laten zien? Ga het doen! Want je weet … You can do it!

Mooie week en groet van Laura

Published On: januari 20th, 2023 / Categories: Geen categorie /