We gaan richting het einde van het jaar. De kerstboom staat in veel huishoudens, Mariah Carey knalt af en toe door je speakers, je smeert wellicht af en toe al een kerstbammetje, maar … heb je ook je planningen voor het nieuwe jaar al op de orde?

Planningen (meervoud)
Misschien dacht je bij het lezen van de titel al even: planningen, meervoud? Yep, meervoud. Lees lekker verder, ik ga het uitleggen en het gaat je echt helpen. Ik heb gemerkt dat veel ondernemers het niet zo op cijfers hebben. Sterker nog, in traditionele marketingopleidingen werd zelfs uitgelegd dat marketinginspanningen gewoonweg niet meetbaar zijn. En wat je niet kan meten, tja, daar kan je niet op plannen. Tel daarbij op dat de meesten niet zo van boekhouden houden – ik ook niet – en je hebt de ingrediënten voor … stuurloosheid. Want in de meeste ondernemingen wordt keihard gewerkt, maar niet gestuurd.

Begroting
Laten we beginnen bij de begroting. Zeg eens, nu, tegen jezelf, weet je precies hoeveel omzet je per maand nodig hebt? Omdat je weet hoeveel salaris je nodig hebt? Omdat je precies weet wat je kosten – zakelijk en privé! – zijn? Als je op een van deze vragen “nee” hebt gezegd, dan is er wat te doen. Want ik denk dat je “ja” zegt op dat je graag wil dat je onderneming zo loopt als jij graag wil. Een goede begroting is daarvoor noodzakelijk.

Stap 1 – Privé-begroting
Begin met je privé-begroting. Maak een lijst van alle kosten die je hebt. Vergeet niet om een schatting van je boodschappen te maken, de kapper, cadeautjes, uitjes. En – als daar ruimte voor is – het maandelijkse bedrag dat je spaart. Wat een handige manier is om dit te doen is door je afschriften na te lopen. Neem je afschriften van een heel jaar door. Er kan namelijk iets tussen staan dat je maar een keer per jaar betaalt en net niet aan denkt. Kijk ook naar wat er naast je salaris aan inkomsten zijn. Wellicht een uitkering, een tegemoetkoming in iets, wat dan ook. Als je dit in Excel zet, de bedragen UIT en IN optelt, dan weet je wat je maandelijks nodig hebt. Dat moet je minimale netto (!) salaris zijn.

Stap 2 – Zakelijke begroting
Nu is het tijd voor je zakelijke begroting. Ik hou het hier ‘simpel’ door alleen naar de kosten te kijken. Maak een lijst van alle kosten die je hebt. Maak ook rubrieken. Bijvoorbeeld kosten voor je automatisering (Word, mail, website hosting, etc.), personeelskosten (ook inhuur van bijvoorbeeld een VA), administratiekosten (accountant, boekhoudpakket), marketingkosten (advertenties, editor) en alle andere rubrieken die bij jouw onderneming horen. Het gaat erom dat je een gestructureerd overzicht maakt. Vergeet ook je salaris niet. Hier moet je met je bruto salaris rekenen, ofwel inclusief de af te dragen belastingen over je netto salaris. Let ook op de eventueel te reserveren bedragen voor vervanging van apparatuur (bijvoorbeeld een laptop die aan vervanging toe is, een printer die opeens kapot gaat). Let op, check dit soort overzichten met je accountant en check goed of je al je kosten hebt! Tel alle kosten bij elkaar op en voilá .. daar is het bedrag dat je minimaal moet omzetten.

Van begroting naar planning
Nu je weet wat je moet omzetten, is het tijd om na te gaan denken over je plan. Want hoeveel klanten heb je nodig om alle kosten te kunnen betalen? Naast het dekken van je kosten wil je waarschijnlijk ook graag dat je onderneming groeit. Wellicht had je een heel ander, hoger gewenst omzetgetal in je hoofd. Ook prima. De vraag blijft staan: hoeveel klanten heb je nodig om de door jou gewenste omzet te halen? Zodra je dat getal hebt, dan kunnen we echt gaan plannen. Want wat je nu wilt weten: wat heb je allemaal te doen om dat aantal klanten te gaan halen?

Stap 3 – Terugrekenen 
Ik heb weer een vraag voor je: wat is jouw closing-rate? Oftewel, van alle offertes die je verstuurt, hoeveel zijn een ‘ja’? Of wanneer je geen offertes verstuurd, maar mensen naar een salespagina stuurt, of een verkoopgesprek doet, hoeveel slagen er naar klant? Met dit antwoord weet je hoeveel van dit soort gesprekken je bijvoorbeeld moet voeren om de gewenste omzet te halen.

Ik geef een voorbeeld. Stel je voor, je wilt een omzet van € 100.000 per jaar. De gemiddelde klantwaarde is € 10.000. Dan heb je per jaar 10 klanten nodig. Wanneer één van de door jou uitgebrachte offertes geheid een ‘ja’ is, dan heb je dus minimaal 30 offertes nodig. Serieuze offertes hè.

De vervolgstap is: wat en hoeveel heb je nodig om die offerte te kunnen versturen? Is dat bijvoorbeeld het aantal mensen in een webinar dat op de knop klikt naar een persoonlijk gesprek met jou? Wat het ook is, maak hiervan een inschatting. Wat je nu aan het doen bent, is terugrekenen. Je rekent van je omzetbehoefte terug naar de hoeveelheden leads die je nodig hebt.

Zo simpel is marketing en 3 tips
Nee, marketing en planningen maken is niet simpel. Dit proces kost tijd. En je moet je gehele marketing- en salesproces niet alleen begrijpen, je moet het kunnen besturen. Ik wil je oproepen om hiermee aan de slag te gaan. Maak die begrotingen én de planning. Ik heb 3 tips voor je om je hierbij te helpen.

  • Tip 1: Schrijf je in voor de PrepDays – het event voor ondernemers – en kijk in ieder geval naar spreker Oskar Barendse van KNAB-bank die deelt hoe je een begroting maakt. https://www.prepdays.nl/reserveren.
  • Tip 2: Gun jezelf de PlusPas voor € 27 met o.a. de workshop ‘2023 = Succes’ waarin we samen de planning gaan maken (en een Canva-opleiding, en finance-workshop, en opleidingen, en nog veel meer). De PlusPas kan je via de PrepDays aanschaffen.
  • En tip 3: Kijk naar de masterclass/workshop van afgelopen keer, zie hieronder. Daarin leg ik uit hoe je dat terugrekenen doet.
Published On: december 17th, 2022 / Categories: Geen categorie /