Afgelopen week interviewde ik een onderneemster en zij vertelde dat ze iedere ochtend start met iets nieuws leren. Herkenbaar. Dat doe ik ook, en al jaren. Een vast onderdeel van mijn ochtendroutine is een luisterboek of inspiratievideo luisteren of kijken. Dat luisterboek zet ik graag aan tijdens een stevige ochtendwandeling, maar … het regende. Dus, binnen oefeningen doen – die workout wil ik hoe dan ook – en iets later koos ik voor het kijken naar een inspirerende video. Daar kreeg ik een vette eye opener gepresenteerd die ik graag deel.

Springend over het podium
De spreker op die video was Brandon Burchard. Je moet er tegen kunnen om naar hem te kijken. Dat klinkt misschien wat onvriendelijk, maar is allerminst zo bedoeld. Ik merk dat veel mensen Amerikanen nogal schreeuwerig vinden. Ik heb daar minder last van, denk ik, heb misschien inmiddels een filter ingebouwd om er doorheen te kijken. Voor Brandon maak ik een uitzondering, hij ís druk. Hij springt – letterlijk – over het podium, maakt snelle grappen, reageert daar ook nog eens zelf op, en vertelt ondertussen in hoog tempo zijn verhaal. Ik snap dat dat druk overkomt, maar zijn verhaal was zo goed. En daarom deel ik het hier.

Het produceren van content is hartstikke lastig
Hij knalde er meteen in: “Je content is heel waarschijnlijk niet goed genoeg woehahahaha.” Hoppa. Hoe reageer jij op zo’n uitspraak? Mijn manier van reageren op dit soort, best wel oordelende uitspraken is met openheid en een klein beetje Hollandse (?) achterdocht. Maar vooral openheid, nieuwsgierigheid. Ik wéét namelijk dat het produceren van content – dit soort blogs, de teksten voor je website, je video’s, etc. – hartstikke lastig is. Ik weet ook dat het precies komt.

Ik was er slecht in
Kijk, een tekst schrijven, dat lukte me uiteindelijk wel, voor mij was dat een kwestie van doen en dan komt de tekst wel. Maar content maken die mensen aanzet om in actie te komen? Dat vond ik lang zo vreselijk lastig. Moeilijk. Ik was er slecht in. Heel erg slecht zelfs. Ik was heel erg slecht in overtuigende content produceren.

Ja ik weet het!
Maar … hoe reageerde jij nou op die ‘beschuldiging’? Grofweg kan je op drie manieren reageren:

  1. De eerste is dat je het verwerpt. Jij doet toch je best? Kom op zeg, gaat zo’n Amerikaanse springende druktemaker (of ik) jou even vertellen dat je content niet deugt, rot op. Ok, dat is wat grof taalgebruik dat wellicht niet bij je past, maar van binnen kan dit zomaar gebeuren, zelfs zonder dat je je ervan bewust bent.
  2. De tweede reactie is die van ‘ja ik weet het’. Je weet dat je aan de slag moet. Misschien koop je een boek, schrijf je je in voor een opleiding en neem je je voor hard aan de slag te gaan. Dat noem ik de ‘vriendelijke aanpassing’. Je weet dat je aan de slag moet, maar het gebeurt nog niet echt. Die opleiding blijft liggen, het boek belandt op de stapel van nog te lezen.
  3. De enige reactie die je van A naar B gaat brengen is de derde reactie: aan de slag vanuit je hart. Openstaan, nieuwsgierig zijn, echt luisteren. Omdat jij het echt wil. Omdat je zelf al weet, ik ben geen ‘wonderwoman’ of ‘superman’. Omdat je zelf al weet, fouten maken hoort erbij. Ik doe vast iets fout. En van fouten wil ik leren. Fouten maken is niet erg. Dat doen we allemaal, de hele dag door.

Je doet het voor je ideale klant
Ontkennen en wegkijken, daar schiet je niks mee op. Erger nog, dat kan zelfs gevolgen hebben voor je omgeving. Want zeg nou zelf, je bent in het geval van content produceren toch niet alleen voor jezelf bezig? Dat doe je voor je ideale klant die je heel wat te bieden hebt. Dat doe je voor de mensen om je heen omdat de ‘gevolgen’ van wat jij te bieden hebt ook weer goed is voor hen. Je bent een voorbeeld. Je zorgt voor inkomsten. Jullie kunnen gave dingen doen. Jullie kunnen weer gave dingen doen voor anderen.

Fight, flight en freeze
Nog even terug naar die eerste reactie, want ik kijk tegenwoordig met nieuwsgierigheid en duik in de actie, maar dat is niet altijd zo geweest. Je kent vast de menselijke stress-reactie op iets dat ons uit onze comfortzone trekt: fight, flight en freeze – vechten, vluchten en bevriezen. Daar hoort een vierde ‘f’ bij: de f van fawn. Freeze, fight, flight & fawn.

Fawn: kwispelen
Fawn betekent letterlijk ‘reekalf’, maar wordt ook vertaald als ‘kwispelen’. Deze reactie wordt gebruikt na een mislukte vecht-, vlucht- of bevriespoging. De fawn-reactie komt vooral voor bij mensen die zijn opgegroeid in onveilige gezinnen of situaties. De reacties behorend bij ‘fawn’ zijn onder andere instemmen, proberen overdreven behulpzaam te zijn met als primair doel om iemand anders gelukkig te maken. Daarmee – met dat pleasen – haal je de kracht en energie weg bij jezelf. Kwispelen is leuk bij honden en bij reetjes, maar niet bij jou. Jij mag gewoon goed voor jezelf zorgen. Mag? Moet! Pas toen ik dat zelf begreep en echt voelde, kon ik echt aan de slag en gebeurde op alle vlakken in mijn leven wat ik zo wenste. Voor mezelf én voor anderen, maar zonder te pleasen.

Hoe is het met jouw content?
Mijn blogs schrijf ik vrijwel altijd direct na de wekelijkse masterclass die ik geef via Facebook, LinkedIn en die zijn allemaal terug te vinden op YouTube via www.youtube.com/funnelguru. In de masterclass van zojuist ga ik verder in op bovenstaande, maar ook op hóe je dat toepast in je teksten, video’s en blogs. Aan de hand van de G-driehoek. Je kan die masterclass rechtstreeks terugkijken via:

Als altijd wens ik je een mooie week. In de masterclass noem ik nog een super belangrijke boodschap voor jezelf; neem die mee in alles wat je doet.

You. Can. Do. It!

Keertje kletsen? Een andere reactie? Laat me weten via laura@funnelguru.nl.

Published On: november 26th, 2022 / Categories: Geen categorie /