Is marketing nou moeilijk? Wat vind jij? Die vraag mag, nee moet je jezelf echt stellen. Geef ik je hier alvast mijn antwoord: ja. Ja, marketing is moeilijk. Dat heeft diverse redenen, en een van de redenen is dat het marketinglandschap de laatste jaren enorm is veranderd. Maar niet alleen de marketing zelf. Wij mensen zijn (daardoor onder andere) veranderd. En daardoor … moeten we best veel, of we het nou leuk vinden of niet.

 

Marketing ‘in the old days’

Het vak marketing is de afgelopen mega veranderd. De komst van het internet en de steeds weer nieuwe toepassingen zijn daarvoor grotendeels verantwoordelijk. Marketing ‘in the old days’ zonder internet is soort van ondenkbaar. Want hoe bereik je je markt nog? Ondernemers waren in ieder geval veel meer lokaal georiënteerd. Ze begonnen meestal ook lokaal. Zoals Albert Heijn de eerste winkel opende in Oostzaan en alleen mensen die daar in de buurt woonden bedienden. Hoefden ze ook alleen daar maar een folder in de brievenbus te doen met reclame. Overzichtelijk en veel simpeler. Maar ook minder groeimogelijkheden. 

 

De etalage was belangrijk

Mijn moeder was zo’n lokale onderneemster. Ze had een fotowinkel in Den Haag. Of ze aan folderen deed weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de etalage belangrijk voor haar business was. Haar winkel was gevestigd in een winkelcentrum. Maar ze was niet de enige want er was nog een fotowinkel, een keten zelfs. Wij woonden in die tijd boven die winkel en uit verhalen van mijn ouders weet ik dat ze ’s avonds nog wel eens die etalage veranderden. Dan liepen ze met de honden even langs de concurrent, checkten de etalage en de aanbiedingen om vervolgens hun prijzen aan te passen. Mijn moeder ‘won’ het uiteindelijk op service en een warme ontvangst van al haar klanten, of je nou voor een fotorolletje of camera kwam. De etalage was belangrijk. Nog steeds maar lang niet meer het belangrijkste. 

 

The hard way

Denk nu niet, aha, die Laura heeft het allemaal van haar moeder geleerd. Die komt uit een ondernemersgezin. Ja en nee. Ja mijn moeder en mijn oma waren onderneemsters. Nee, ik heb het alleen uit verhalen. Ik heb geen enkele herinnering aan die winkel en ken de verhalen en heb de foto’s, letterlijk. Een business starten heb ik ‘the hard way’ geleerd. Met vallen en opstaan. Met ontzettend veel moeten leren. Want als ondernemer moet je best veel weten, van vele markten thuis zijn. Afhankelijk van je ambitie is dat veel of heel veel leren. En krijg je in deze ingewikkelde tijd daar het vak van marketing gewoon bij. 

 

Marketing krijg je niet cadeau

Marketing is een lastig vak. En iedere ondernemer móet zijn of haar marketing skills op orde hebben. Dat is een vereiste van ondernemen in deze tijd. Er zijn meer ondernemers dan ooit en vrijwel iedere ondernemer werkt landelijk in plaats van lokaal. Sommige ondernemers zelfs internationaal. Of je nou enigszins of rete-ambitieus bent, je marketing moet op orde zijn. Er zijn een heel aantal skills die je moet beheersen. 

  1. Copy writing: Schrijven van teksten, copy writing, is niet een aangeboren talent, het is een vak op zich. Onmisbaar in je marketing. Schrijf en schrijf veel. Schrijf blogs. Daar leer je echt van schrijven. Schrijf wekelijks. Je zal zien dat je er steeds beter in wordt. 
  2. Conversie: Conversie begrijpen is hetzelfde als begrijpen hoe je potentiële klant door het aankoopproces beweegt. Van de ene naar de andere, volgende stap. Wanneer je die conversiepunten niet kent, hoe kan je je klant dan faciliteren om bij jou te kopen?
  3. Funnels: Vergeet brochure websites, denk ik funnels. Een brochure website is leuk voor je branding, een funnel website levert je klanten op. Ik hou het hier kort en haal een van de grootste marketeers aller tijden, Dan Kennedy, aan: “Branding is een bijproduct van marketing en mag geen cent kosten”. Ferme uitspraak he? Hij heeft gelijk. Je naamsbekendheid groeit met goede marketing. Investeer in marketing, nooit in branding. Maak van je website een set van funnels. Daar ga je wel en meer klanten door krijgen.
  4. Analytics: Wanneer je mijn blogs vaker leest dan weet je dat ik er meestal een video aan koppel met meer uitleg. Dat doe ik nu ook. Daarin ga ik dieper in op analytics dan ik hier. Kort en goed: analyseer je business en jezelf. Zorg ervoor dat je minstens op weekbasis weet wat er op je website en op je socials is gebeurd. Hoeveel bezoek had je website? Hoe was de kanalengroei op je socials? Wanneer je niet weet wat er in je marketing gebeurt, hoe kan je dan bijsturen en verbeteren voor de komende week
  5. Lanceren: Je weet met wie je wil werken. Je hebt een product of dienst. Je wil de markt in en het is tijd. Heb je ook een idee over de lancering van je aanbod? Of ga je – nadat je je (brochure) website live hebt gezet – zitten wachten totdat de telefoon gaat? Ik heb slecht nieuws: die rinkelt niet zo vaak als jij hoopt. En nodig hebt om je omzetdoelen te halen. Zorg voor een lanceerplan! Lanceren is niet makkelijk en ook nog eens hartstikke spannend. Want je moet jezelf laten zien. Maar … lanceren moet. Moet ook.

Wat moet er veel 

Wanneer je nu wat in de weerstand bent geraakt omdat je het idee hebt dat ik je nogal dwingend vertel wat er allemaal móet, dan snap ik dat. Ik hoop echter dat je denkt, die Laura, die snapt dat ondernemersspelletje wel aardig want dat doet ze al meer dan 20 jaar. Ondernemen is anno nu moeilijker dan ooit. De markt is overvol. Om in contact te komen met je potentiële klanten en je aanbod te kunnen verkopen móet je marketing goed doen. Afgelopen vrijdag heb ik in de masterclass verteld over die 5 marketing skills die ik hierboven kort beschrijf. Bekijk de masterclass hier: https://youtu.be/cwSng3okT6o

 

Als altijd wens ik je een mooie week en heel veel succes van je marketing. Want je onderneemt toch om daadwerkelijk je klanten te helpen. Kom op, aan de slag!  

 

Groet van Laura 

Published On: november 11th, 2022 / Categories: Geen categorie /