Het regent de laatste dagen die ene opmerking: “ja ik weet het.” Het is de soort van standaard reactie wanneer ik iemand een advies geef. Zeker wanneer iemand al een tijdje ondernemer is. Dan vertel ik “ga nou mailen” bijvoorbeeld. Of “maak dat klantprofiel.” De reactie is dan meestal “ja ik weet het.” En heel eerlijk, ik heb het zelf ook een tijd gezegd. Vaak zelfs. Maar doen? Ahum. 

Voornemen vs actie 
Het is nog oktober en nu al praten over goede voornemens lijkt wat vroeg. Maar met alle pepernoten, kerstballen en waar-zijn-we-met-de-kerst-plannen neem ik dan toch maar alvast een voorschot op je goede voornemens. Laten we eerst eens beginnen met de goede voornemens van afgelopen jaar. Hoeveel zijn er gelukt? Wat is er terecht gekomen van je goede voornemens? Ben je over gegaan tot actie of zijn het voornemens gebleven?

Een echt beslissing
Je bevindt je in een heel groot gezelschap wanneer je niet aan je goede voornemens bent toegekomen. Dat terwijl je het echt van plan was. Veel mensen stappen onbewust allemaal in dezelfde valkuil. Je goede voornemen (je plan, dat ding wat je al die tijd nog moet doen) blijft een voornemen, een plan, een to do. Dat heeft maar één reden: je hebt er geen besluit over genomen. Besluiten in het Engels is decide. Het woord komt uit het Latijn waarbij ‘de’ hier ‘van’ betekent. Cide komt van ‘caedere’, wat ‘snijden’ betekent. Decide, de-cide is dus jezelf afsnijden van elke andere mogelijkheid. Het ‘sluiten’ van andere mogelijkheden. Maar hoe snijd je jezelf af van een andere mogelijkheid? Hoe neem je een echte beslissing?

Stap 1 – Waarom?
Het begint met waarom. Waarom wil je stoppen met roken? Waarom wil je afvallen? Waarom is het belangrijk om je lijst te mailen? Waarom moet je je website omzetten naar funnels? Wanneer je dat antwoord niet kan geven, dan kom je natuurlijk niet in actie en blijf je in je huidige ‘comfortabele’ situatie zitten. Ik zet inderdaad quootjes om dat comfortabele, want het is niet echt comfortabel. Je weet allang dat er iets moet veranderen aan de huidige situatie, maar veranderen is niet echt een hobby van mensen in het algemeen, dus liever houden we de dingen zoals ze zijn.

  • Waarom wil je stoppen met roken? Om weer schone longen te krijgen en te voorkomen dat je ziek wordt.
  • Afvallen? Om een gezonder lijf je hebben, je lekkerder te voelen, maatje 38 of zelfs 36 weer aan te kunnen.
  • Mailen? Om in contact te zijn met je (potentiële) klanten en hen te interesseren voor aanbod.
  • Funnels? Omdat een gewone website geen klanten oplevert en funnels wel.

Wat is een voornemen dat er nog steeds ligt? Pak pen en papier en geef zelf antwoord op de vraag waarom dit belangrijk voor je is.

Stap 2 – Voel!
Heb je er al bij stilgestaan wat het voor je betekent wanneer je dat voornemen gaat doen? Wat de uitkomsten zijn en hoe dat voelt? Doe je ogen dicht en plaats jezelf in de toekomst.

  • Je bent gestopt met roken. VOEL hoe je huid er beter uitziet, VOEL hoe je conditie verbetert is.
  • Je bent afgevallen. VOEL hoe je lijf voelt zonder die extra kilo’s. VOEL hoe je jezelf dan ziet in de spiegel.
  • Je hebt die emails gestuurd. VOEL hoe het is wanneer er extra klanten aan boord komen. VOEL hoe het is wanneer je omzet gegroeid is.
  • Je bent overgegaan op funnels. VOEL hoe het is wanneer je opeens wel afspraken in je agenda hebt van potentiële klanten die met je willen werken.

VOEL! Voel en maak dat gevoel heel groot.

Stap 3 – Ga maar eens lekker in de pijn zitten
Nu gaan we eens lekker in de pijn zitten van het niet doen. Terug naar jouw voornemen.

  • Je gaat NIETS doen. Je blijft roken. Je longen worden nog zwarter.
  • Je valt niet af, de kerst komt eraan, oeps weer een kilo erbij.
  • Je hebt geen emails gestuurd, die lijst wordt steeds minder waard en je omzet viel toch al tegen.
  • Je blijft erbij, funnels zijn niks voor mij, en blijft zitten met een website die niks oplevert – alleen maar een kostenpost is, want over een tijdje moet je toch weer dingen veranderen of vernieuwen. Je website is gewoon een kostenpost.

VOEL dat. Voel die pijn. Hoe voelt dat? Niet lekker hė? Precies!

Pain pleasure principle
Wat je nu hebt gedaan is door het zogenaamde pain pleasure principle heen gaan. Dit principe is heel simpel: als de pijn maar groot genoeg is, dan kom je wel in beweging. Maar als jij de pijn van bijvoorbeeld niks doen onvoldoende voelt, met allerlei innerlijke smoesjes aankomt, dan kom je niet in beweging. We kennen allemaal de roker die bij een levensbedreigende diagnose opeens die sigaretten kan laten liggen. De gevolgen van roken zijn niet veranderd. Het ‘genot’ van gezond zijn, langer leven is groter dan het genot van die sigaretten. De gevoelde pijn van doorgaan is opeens heel groot. Dat is het pain pleasure principle.

Aan de slag 
Heb je pen en papier erbij gehaald? Heb je meegeschreven met iets wat je weet wat je moet gaan doen? Niet? Je weet het toch … en toch doe je het niet. Niet straks. Nu. Of je voornemens nou voor je lijf, voor je business, voor je relaties, voor je financiële situatie zijn. Ga. Het. Doen! Je weet het wel. Nou doe het dan. Degenen met wie ik werk geef ik niet alleen advies, ik zit ook actief achter degenen aan waarvan ik gehoord heb “Ik weet het wel.” Want ík weet, ze gaan het zonder extra duwtje niet doen, ze gaan uitstellen. Daar hebben ze mij ook voor. Ik hoop beste lezer dat ik jou hier ook een duwtje heb gegeven. Deze keer geen links naar een masterclass of iets anders. Ik gun je dat je gaat doen wat er al zo lang lag. Ga het doen. Wat het ook is. Nu!

Published On: oktober 21st, 2022 / Categories: Geen categorie /