Beste ondernemer, wanneer je mijn blogs leest en ook nog mijn wekelijkse masterclasses volgt, dan is het je misschien al opgevallen: ik waarschuw al een tijdje voor een recessie. Misschien heb je gedacht: ha die Laura schrijft dat wel, maar de Koning heeft tijdens Prinsjesdag gezegd dat het toch voor Nederland allemaal wel zal meevallen. En als de Koning het zegt … Menigeen fronste zijn wenkbrauwen. Hoe kan dit in de Troonrede staan terwijl álles wijst op de komst van forse financiële tegenwind?

Wat is een recessie?
Een recessie is een periode waarin de economie krimpt. Ik kan hier een hele verhandeling houden over allerlei economische termen, maar dat laat ik graag aan anderen over. Je hoeft als ondernemer over een recessie maar een paar dingen te weten. Er wordt bij de eerste krimp niet direct gesproken van een recessie. Over het algemeen stellen economen dat de krimp twee achtereenvolgende kwartalen moet aanhouden voor het gewraakte r-woord wordt genoemd. Een recessie hoort er helaas ook bij; de economie is een soort golfbeweging. Na (flinke) groei komt er geheid weer afname van die groei en krimp. Dat zijn, wat ik al een keer eerder schreef, de jaargetijden van de economie. Het goede nieuws is dus dat er na de winter, hoe streng ook, weer lente komt. Maar dat maakt die recessie niet minder erg, in tegendeel.

Potjes en reserves
Er zijn diverse voortekenen van een recessie: hoge inflatie, heftig stijgende kosten, minder (consumenten)uitgaven, stijgende armoede, stijgende werkloosheid… het zijn allemaal voortekenen. Je hoeft maar de krant, televisie, radio of je digitale nieuwsbron te raadplegen en je weet het. Onafhankelijk van de lengte van een recessie kunnen de gevolgen van een recessie heftig zijn, met name voor ondernemers. Het is natuurlijk een open deur om te stellen dat je daarom altijd voorbereid moet zijn op langdurige tegenvallers. Maar ja … je zal maar net uit de startblokken zijn, of je bedrijfsmodel hebben omgegooid en net in een investeringsperiode zitten. Of – zoals vele ondernemers – gewoonweg te weinig omzet hebben omdat het allemaal niet lukt en het bovendien ook nog eens superdruk is in de marktplaats. Potjes, reserves, oorlogskas? Als je die niet hebt dan moet je nu direct in actie komen.

Je eigen situatie inschatten
De eerste stap die je moet zetten is knetter eerlijk tegen jezelf zijn. Hoe sta je ervoor? Deel jezelf in in één van de volgende categorieën:

  1. Zwaar weer – de omzet is onvoldoende om van te kunnen leven.
  2. Stilte voor de storm – de omzet is net genoeg om de kosten van te kunnen betalen en jezelf een salaris van te kunnen uitkeren.
  3. Luwte – er is voldoende omzet en door rustig aan te doen kan je een tegenvaller goed opvangen, je hebt misschien wel een bescheiden maar solide spaarpot.
  4. Veilige haven – je hebt ruim voldoende omzet, werkt in een markt die niet sterk conjunctuurgevoelig is, je hebt flinke reserves en kan het meer dan een jaar prima volhouden mocht de omzet helemaal wegvallen.

Zit je in de categorie Zwaarweerondernemen?
Heb je jezelf ingedeeld in categorie 1? Dan is het nu tijd voor actie. Ga over op zwaarweerondernemen. Ik gebruik de definitie uit het gelijknamige boek:

zwaarweerondernemen
(werkwoord: het managen van een turnaround)
1 jezelf opnieuw uitvinden; kansen pakken; creatief zijn onder druk: ondernemerschap tonen in een zwaarweersituatie
2 beginnen te doen; versneld uitvoeren: verlies snel ombuigen naar winst
3 verbeteren van verhoudingen; samenwerken: weer geloof in iemand goede trouw en eerlijkheid krijgen

Zoek hulp
Helemaal in je eentje uit deze situatie komen is zwaar, onnodig vertragend en risicovol. Zoek hulp van iemand die echt snapt hoe ondernemen werkt en die al eerder met zijn of haar onderneming door een recessie is gekomen. Iemand die eerlijk is hierover en die zich in jouw situatie kan verplaatsen. Vrijwel iedere echt succesvolle ondernemer heeft ooit een zwaarweerperiode meegemaakt. Je hebt echt advies en echte hulp nodig.

Of zit je in de categorie Stilte voor de storm?
Ondanks dat deze term suggereert dat de storm onafwendbaar is, hoeft dat voor een ondernemer die zich in die tweede categorie bevindt niet perse zo te zijn. Vanuit categorie 2 kan je ook door naar 3, de luwte en 4, de veilige haven. Niettemin moet je net als de zwaarweerondernemer nu in actie komen. Het is verleidelijk om even weg te kijken van de echte situatie, maar totaal onverstandig.

Het moeilijkste in ons leven blijkt eerlijk te zijn over onze eigen situatie. Liever blijven we in vrolijke ontkenning en vertellen we de buitenwereld en onszelf dat het allemaal wel zal meevallen en goed zal komen. Sorry, sprookjes bestaan niet, ook niet dat iets vanzelf zal goedkomen. Kom in actie, nu. Want als je niks doet, dan komt die storm wel.

Kom nu direct in actie
Het is nu echt tijd voor actie, en voor de goede actie. Je hebt misschien wel de moeilijke eerste stap gezet: jezelf ingedeeld in categorie 1, 2, 3 of 4. Goed. Dapper. Tijd voor de volgende stap. Zoek hulp. Want je moet andere dingen gaan doen en de dingen anders gaan doen. Want je weet, als je blijft doen wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Je hebt een plan nodig om uit die instabiele situatie te komen.

Ik ga jou helpen
Echte ondernemers helpen elkaar in tijden van nood. Ik ruim extra tijd in mijn agenda in om jou te helpen. Nee, niet om je iets te verkopen, maar om je echt te helpen. Maak een afspraak. Klik op de link: https://funnel-guru.nl/30-minute-strategy-call/nl. Geen tijdblok meer beschikbaar? Mail me naar info@funnelguru.nl. Doen.

Masterclass ‘Zo verhoog je je prijzen’ 
Wat dacht je, ik ben de ondernemers in de categorieën 3 en 4 vergeten? Natuurlijk niet. Fijn dat je er goed of in ieder geval in rust voorstaat. Voor alle ondernemers zijn het spannende tijden, zeker wanneer een recessie langer duurt en/of heftiger is dan we vooraf verwachtten. Je hebt hopelijk de tijd en rust om eens te kijken naar bijvoorbeeld het verhogen van je prijzen. Of je uren-business onder de loep te nemen. Afgelopen week gaf ik deel 1 van de masterclass ‘Zo verhoog je je prijzen’. Heel nuttig voor iedere ondernemer. Die kan je hier terugkijken:

Hou je taai, maak er een goede week van en tot de volgende keer.
Published On: oktober 16th, 2022 / Categories: Geen categorie /