Alle ondernemers die ik help in het opzetten van hun bedrijven adviseer ik om een framework te maken en te gebruiken. Zelf heb ik het FunnelGuru Framework bedacht als overzichtelijke leidraad voor online marketing die gegarandeerd klanten via je website oplevert. Dat is wat zo’n framework doet: het is een stappenplan die je in één oogopslag begrijpt en je helpt om je doelen te bereiken. Afgelopen week zag ik een briljant framework dat ik hier graag met je deel.
Iedere serieuze business heeft een framework nodig
Een paar jaar geleden las ik in een boek dat iedere serieuze ondernemer moet werken met een framework. Ik dacht meteen: oh ja, is dat zo? Direct gevolgd door: oh ja, zo werk ik ook. Ik moest een beetje lachen, want ik had dat eigenlijk helemaal niet door. De waarom van zo’n framework werd ook meteen uitgelegd: jij hebt een pak kennis, bent een expert in jouw vakgebied. Jij was ooit op het punt waar jouw ideale klant vermoedelijk nu is. Je kan je al bijna niet meer voorstellen hoeveel jij ondertussen geleerd en aan ervaring opgedaan hebt. Je wíl dat wel allemaal uitleggen aan die ideale klant. Maar hoe dan? Met een handig en overzichtelijk stappenplan dat iedereen begrijpt. Met een framework.
De kracht van een framework
Ondertussen werk ik alweer zo’n zes á zeven jaar met ons framework en hebben talloze ondernemers en organisaties dit omarmd als dé manier om online marketing goed te laten functioneren, zodat een website en alles eromheen doet wat het moet doen: zorgen dat er precies zoveel nieuwe klanten komen als gepland. Mijn framework blijkt tot mijn grote opluchting ook toekomstbestendig te zijn. Iedere keer wanneer er weer een nieuwe marketing- en/of salestactiek op de markt komt, dan past dat in mijn framework. Iemand die de kracht van een framework kent, wordt ook alert op die van anderen. Ik hoef het woord maar te horen of iemand heeft mijn aandacht. Zo hoorde ik afgelopen week Brooke Castillo over haar zelf-coaching framework. Aandacht!
CTFAR
Brooke is een succesvolle coach die wereldwijd werkt. Haar framework is er eentje die je direct snapt en anytime kan toepassen. Ik ga je het zo uitleggen en je zal in een voorbeeld direct merken hoe het werkt. Dat is ook hét kenmerk van een goed framework: het werkt. Brookes framework kan je onthouden aan de afkorting CTFAR – sie-tie-var. Check ook de afbeelding. Het hele idee is dat je vaak aan de verkeerde knoppen draait om je gewenste resultaten te krijgen. Welk resultaat je ook wil. Dat kan inderdaad een ondernemersresultaat zijn. Maar ook doelen voor je gezondheid, je vrije tijd, je vriendschappen, de liefde, wat je maar wil. Ik ga er stap voor stap doorheen.
Circumstances
Iedereen ‘heeft omstandigheden’ en vaak heb je er geen invloed op. Maar het triggert wel. Omstandigheden zijn feiten. Feiten die onomstotelijk zijn en meetbaar. Wat Brooke hier bedoelt gaat dan ook over je ervaringen. Jouw ervaringen uit het verleden en de acties van de mensen om je heen. Allemaal niet te beïnvloeden. Maar … het triggert wel iets in je en dat zijn je gedachten.
Thoughts
Je gedachten, de innerlijke gesprekken die je in je hoofd met jezelf voert. Bijvoorbeeld je mening over iemand, dat het niet aardig was hoe iemand je behandelde. Dat gaat de hele dag door, volgens Brooke hebben we zo’n 60.000 gedachten per dag. Veel dus. Over onze gedachten hebben we wel controle, daarover meer zo meteen. Je gedachten hebben ook een resultaat: gevoel.
Feelings
Gevoel zit in je lijf, het zijn trillingen van je lijf. Angst voel je bijvoorbeeld in je maag of in je keel. Boosheid voel je misschien wel in je armen of je benen. We zijn ook getraind om onze gevoelens te onderdrukken. Bijvoorbeeld in onze jeugd. Ik ben bijvoorbeeld ‘getraind’ om niet te reageren op welke lelijke opmerking dan ook van mijn aan alcohol verslaafde moeder. Die gevoelens hebben directe invloed op onze acties.
Actions
Wanneer je – zonder het te weten – ‘getraind’ bent om niet te reageren op lelijke opmerkingen, dan beïnvloedt dat direct je actie op andere mensen die niet oké met je omgaan. Ergens moet je de cyclus doorbreken. Het gaat dus om acties – de dingen die je doet en die je niet doet. Iets niet doen is ook een actie. Je voelt ‘m aankomen, die acties hebben weer directe invloed op wat je bereikt – of niet bereikt.
Results
Resultaten zijn de uitkomst van je acties. En daarmee dus van je gevoel, van je gedachten, van je omstandigheden. Wanneer jij resultaten hebt waar je niet blij mee bent, of je hebt nog niet de resultaten die je zo graag wil, aan welke knoppen moet je dan draaien? Het antwoord is zo vreselijk simpel en daarom hou ik van dit framework.
Die ene knop om aan te draaien
Je hebt net gelezen dat je geen invloed hebt op je omstandigheden. De volgende stap uit CTFAR dan, thoughts, onze gedachten, hebben we daar invloed op? Absoluut, 100% zelfs. Dat is niet hetzelfde dat het makkelijk is. Invloed uitoefenen op onze gedachten is zelfs 100% trainbaar. Een heerlijk gegeven.
Wanneer je op de omstandigheid ‘iemand doet lelijk’ altijd reageert met de (onbewuste) gedachte: ‘ik deug niet’, met bijbehorend gevoel van verdriet, dan voel je direct wat dat voor gevolgen heeft. Dan ga je jezelf niet verdedigen (actie) en blijven mensen over je heen lopen (result). Wanneer je je gedachte ombuigt en herprogrammeert in ‘mijn moeder deed lelijk, maar dat zegt niks over mij’ dan hertrain je ook je gevoel. Je wordt bijvoorbeeld boos omdat je weet: niemand verdient het om lelijk tegen te doen. Wanneer je boos wordt, is het tijd om je grenzen nog eens goed aan te geven, dat je er niet van gediend bent om op die manier te communiceren. Het is niet gek dat iemand zich dan waarschijnlijk anders gaat gedragen. Als je dit doet, dan is het in ieder geval niet meer zo dat er over je heen gelopen wordt, een veel beter resultaat.
Kies voor frameworks
Ik hoop dat je net als ik een soort van wow-gevoel overhoudt aan dit zelf-coach-framework van Brooke. Het is een heel simpel framework en het werkt. Maak – voor zover je dat nog niet hebt gedaan – zelf ook een framework. Mijn marketing- en salesframework leg ik stap voor stap uit in het boek Funnel Marketing – bij Bol € 12,95 maar via deze link gratis te downloaden: https://www.