Deze week was een heel andere week dan anders. De dagen zijn langer. Intensiever. Aanvankelijk behoorlijk volgestopt met onzekerheden en vooral met brandjes blussen. En dat allemaal omdat ik iets Heel Erg Cool vind. Iets waarvan een steeds kleiner wordende maar nog steeds forse groep ondernemers mij met regelmaat vraagt: “Ja maar Laura, is dat niet heel erg Amerikaans?”

Zoon op reis
Afgelopen maandag stond ik om 4 uur op. Ongebruikelijk vroeg. Van een gevoel van vermoeidheid was geen enkele sprake, ik sprong met veel energie m’n bed uit; ik ging mijn zoon naar Schiphol brengen. Zoonlief vertrok die dag naar Orlando voor een week die hij van zijn leven niet meer gaat vergeten. En ik wist en weet wat hij zou gaan meemaken. Een life changing event. Wat ik niet wist, is dat ik die dag bijna 24 uur wakker zou zijn.

Klein traantje
Omdat zoonlief met zijn 20 jaar voor het eerst zo’n grote reis alleen ging maken, hadden we alles doorgenomen. Bij de tickets alvast de stoelreserveringen voor alle vluchten geregeld, een fijn hotel uitgezocht en lekker een paar nachtjes extra om aan de nieuwe tijd te kunnen wennen. We hadden ruim de tijd genomen voor de incheck op Schiphol. Koffer inchecken lukte aanvankelijk niet, maar dat werd door American Airlines allemaal top geregeld. Daarna was het tijd voor De Dikke Knuffel want de volgende stop was de security check. Ik zwaaide hem uit, ging terug naar mijn auto en veegde een klein traantje weg. Toch een hele onderneming.

RENNEN!
De eerste van twee vluchten ging prima – op tijd vertrokken, iets voor schema geland. Fijn, had hij ruim twee uur om over te stappen. Helaas had de douane in de US serieus langere wachtrijen. Na flink wachten begonnen de zenuwen voor het missen van zijn aansluitende vlucht op te lopen. Ik kon zien dat die tweede vlucht vertraging had en stelde hem per Whatsapp gerust.

Eenmaal aan de beurt bleek dat US customs er zin in had; zo’n iets schichtig iets nerveus kijkende jongeman met rugzak, die gaan we eens fors ondervragen. Zijn rugzak moest helemaal leeg, zelfs het cadeautje dat hij had gekocht moest helemaal geopend worden … bah wat flauw. “RENNEN!!” typte ik toen hij meldde door de douane heen te zijn. Op het nippertje haalde hij zijn ‘connecting flight’. De deuren waren al dicht, maar de grondstewardess zag hem aan komen rennen met al z’n spullen in zijn armen en opende snel de gate: “Com’on love, you’re gonna make it!”

De beste foto van de dag
Twee uurtjes later landde hij op Orlando. Binnen een mum van tijd had hij zijn koffer en het liep allemaal op rolletjes. Een Uber taxi geregeld en 20 minuten later stond hij aan de balie van z’n hotel. Lang verhaal kort: omdat hij 20 jaar is weigerden ze hem in te checken en cancelden ter plekke z’n kamer. WAT? Het was hier in Nederland ondertussen 23 uur geweest. Ik dacht te gaan slapen, maar was weer klaarwakker. Van alles in gang gezet via de Facebookgroep van het event – direct ontzettend aardige reacties van mensen die meldden dat wanneer het niet lukte, ze zoonlief zouden opvangen. Mensen die we helemaal niet kennen hè. Uiteindelijk kreeg ik Vince aan de telefoon. Hij stond aan de balie van het tot de nok en overboekte hotel waar het event plaatsvond. Er was er een kamer vrijgekomen – “shall I put my card down Laura?” Magische woorden. “YES!” Zoonlief een taxi laten regelen en een half uur later piepte mijn telefoon: Vince stuurde een foto van hemzelf en zoonlief. Big smiles, duimen omhoog, de beste foto van de dag!

Funnel Hacking Live
‘Het congres’ waar zoonlief is, heet Funnel Hacking Live en is misschien wel het beste marketingcongres dat je tenminste als ondernemer één keer moet meemaken. Hacking is overigens geen ‘inbreken’, maar slang – populaire taal – voor ‘maken’/ermee bezig zijn. Het is echt heel Amerikaans – hoe kan het ook anders in Orlando. Veel sprekers. Veel succesverhalen. Veel informatie. Tot in de puntjes geregeld. Compleet met t-shirt en allerlei andere cadeautjes en verrassingen. Verrassingen die ontzettend cool zijn en je verbazen omdat je al het idee had dat de ticketprijs niet zo hoog is voor alles wat je krijgt. Een kleine 5000 deelnemers dus niet alleen groots, maar ook groot. Wat kan je ermee als 20 jarige net gestarte ondernemer? Wat kan je er überhaupt mee als Nederlandse ondernemer? Veel, heel veel.

Met funnels verkoop je makkelijker, leuker en meer
Toen ik drie jaar geleden zelf naar dit congres ging, ging ik voor de marketinglessen. Een beetje marketeer weet dat wat nu in de VS werkt, waait over een paar jaar ook over naar Europa. Nederland is meestal een van de eerste landen om iets nieuws te omarmen. Met funnels is dat overigens anders. Nog veel ondernemers en marketeers hoor ik zeggen: “Dat is veel te Amerikaans hoor. Lekker blijven zeggen, je ontdekt vanzelf dat het wel werkt en ik voorspel je dat je over minder dan vijf jaar zelf funnels hebt. Steeds meer ondernemers ruilen hun oude website in en willen nooit meer. Want met funnels … verkoop je makkelijker, leuker en meer. Een goede funnel volgt namelijk de klantreis. Filtert voor jou de kijkers van de kopers. Geeft precies de goede informatie op precies het goede moment. Exact waar je klant op zit te wachten. Gewone websites kunnen dat niet. Gewone websites leveren vrijwel nooit nieuwe klanten op.

Daarom ben ik hier hè?
Het was niet alleen een enerverende week omdat het even niet allemaal lekker liep daar in Orlando, ik krijg iedere middag, avond en ochtend verslag van de dag. Compleet met video’s en foto’s. Dat brengt de event-vibe van toen weer helemaal terug. Funnel Hacking Live gaat naast marketing ook over ondernemerschap. De sprekers zijn van topniveau en er worden geen flauwe praatjes gehouden over een passief inkomen dat als een soort van vanzelf op je afkomt. Íedereen daar weet: om grootse dingen te bereiken, moet je keihard werken. “Dáárom ben ik hier hè?” Yep, dat en meer. Je moet hard werken én de juiste dingen doen. Wat dat allemaal is, dat leer je daar. Ik heb al de lessons learned in mijn opleiding en coaching opgenomen en misschien daarom wel krijgen we zulke hoge waarderingen – het werkt. Juist in de Nederlandse markt.

Vision4Videos
Maandag ga ik zoonlief ophalen. Zoonlief heet Milan en zijn bedrijf heet Vision4Videos. Hij is op missie om zoveel mogelijk ondernemers te helpen om van hun missie video’s te maken (en van die video’s masterpieces te maken), zodat die missie ook echt aankomt bij de kijker. Eén ding weet ik zeker: die dame had gelijk … He is gonna make it!

Published On: september 25th, 2022 / Categories: Geen categorie /