Afgelopen week hoorde ik iemand zeggen, een marketeer nota bene, “ik denk dat we een beetje funnelmoe zijn, het is meer een trucje”. Wat? Ik moest even schakelen. Als je bedrijf FunnelGuru heet dan word je toch even aan het denken gezet. In mijn ogen hebben de meeste ondernemers hebben nog helemaal geen goed functionerende funnel. Wat vaak als ongewenst gevolg heeft er te weinig omzet is. Zo’n opmerking trek ik me professioneel aan en besloot direct, hier ga ik een blog over schrijven. Spoiler alert: iedere ondernemer … heeft minstens één funnel.
We beginnen in Nederland net Nederland is nou niet bepaald de bakermat van marketing. In tegendeel. We lopen achter. Ik vind dat helemaal
niet fijn om te schrijven, maar het is wat het is. Het past ook helemaal niet bij ons kikkerlandje. Was het niet in Eindhoven dat slimme ingenieurs de compact disk bedachten? Onze Rotterdamse sleepdiensten varen over de
wereldzeeën en als het op dijken aankomt dan zijn wij Hollanders de onbetwiste experts. Om zomaar een paar takken van sport te noemen. Als het om marketing gaat, dan lopen we een beetje achter de muziek aan. Als het over funnels gaat, dan staan we nog maar aan de vooravond van een grote verandering, we beginnen nog maar net.
Iedere ondernemer heeft al een funnel
Funnels kan je op meerdere manier bekijken. Voor mij is een funnel het A-tot-Z aankoopproces van potentiele klant tot ambassadeur, inclusief alle tactieken die je nodig hebt om met die ideale klant te communiceren. Of het
nou je website is (salesfunnels), je emails (follow-up funnels) of de organisatie van je marketing en sales (funnelmanagement). Je ken er niet omheen, als jij ondernemer bent, dan heb je een funnel. Een funnel is namelijk niets meer en niets minder het proces van klanten werven.
Zijn we dan dom of …
Laat ik beginnen met dat ik niet vind dat we “er geen bal van snappen”. Ook niet dat we dom zijn. We hebben gewoonweg te weinig kennis over of goede ervaringen met funnels. We worden overspoeld door whitepapers en
webinars en al-dan-niet dwingende mails met boodschappen die maar op 1 ding neerkomen: koop nu. We zijn niet dom, we zijn een beetje whitepaper- en ebook-moe.
Whitepaper- en webinar-moe
In mijn opleiding geef ik les over het maken van een whitepaper of ebook. Daarbij waarschuw ik altijd voor de grootste valkuil: te weinig waarde leveren. Dat zijn bijvoorbeeld whitepapers van een pagina of 6 á 10 inclusief
voorkant, inhoudsopgave, reclame over het aanbod en een over ons bladzijde. Kijk, daar willen we onze voornamen en emailadressen niet voor ruilen, hallo! Gelijk hebben we. Toch gebeurt dit vaak en steeds vaker.
Wat de aanbieder van die dunne whitepapers dan niet goed begrijpt is dat de ontvanger precies de verkeerde indruk krijgt. Of de goede?
De perceptie van gratis
Iets gratis geven is gaaf, nuttig en kan een geweldige start zijn. Gaaf omdat het hopelijk goed voelt om je potentiele klant alvast een voorproefje te geven van wat jij te bieden hebt. Toen ik ons best-downloader-ebook
schreef had ik echt plezier. Dat maak je in de hoop dat het de lezer er veel waarde uithaalt en zo een hele forse sprong voorwaarts kan maken in het bereiken van zijn of haar doelen. Dat moet ook want dat gratis is eigenlijk
niet gratis. Je potentiele klant ‘betaalt’ met zijn of haar voornaam en emailadres. Als daar voor de geïnteresseerde in jouw weggever niet voldoende waarde tegenover staat, dan geeft dat direct een idee over wat
jij nog meer voor hem hebt: een potentiele kat in de zak.
Beheers de funnel
Wat die Amerikanen dus gewoon heel goed kunnen, is dat hele aankoopproces overzien en managen. Nee, niet iedere Amerikaanse ondernemer beheerst funnelmarketing maar de perceptie over funnelmarketing is veel beter, by far.
Iedere ondernemer heeft minsten één funnel
Al lezend denk ik en hoop ik dat je het met me eens bent dat iedere ondernemer een funnel heeft. Bij ieder product en iedere dienst die je verkoopt hoort een funnel. Hoe zich dat vertaalt op je website, je lead- en
salesfunnels, dat is ‘slechts’ de invulling van een van de tactieken die bij ondernemen komt kijken. Wel een hele belangrijke tactiek!
Als je vaste lezer van dit blog bent, dan weet je wat er komen gaat . Afgelopen week heb ik over dit onderwerp de #FreeFriday Masterclass gegeven. Kijk de #FreeFriday Masterclass terug via deze link
https://www.youtube.com/watch?v=HIjMzNdJ3y8 of door op onderstaande afbeelding te klikken.
Zoals altijd hoop dat ik je met de blog en bijbehorende masterclass weer wat verder heb geholpen in jouw succes en groei. Ik wens je een mooie dag en graag tot volgende week.
Groet van Laura
PS Benieuwd naar jouw ‘funnel’? Heb je voldoende klanten via je website of mag het wat meer? Met de online marketing en sales checklist ontdek je hoe. Wil je zelf zo’n checklist hebben? Stuur me dan een berichtje op
info@funnelguru.nl of via een van de socials: Facebook, LinkedIn of Instagram – dan heb ook jij die checklist en daarmee een marketingstappenplan in je bezit!