Verkopen is moeilijk. Nou ja, niet voor iedereen, maar er zijn veel ondernemers die het minimaal een flinke uitdaging vinden om hun producten of diensten goed verkocht te krijgen. Online marketing en sales zijn niet de makkelijkste vakgebieden en het komt ook nog eens op de details aan. Het gaat soms ook behoorlijk mis, vaak zonder dat we het in de gaten hebben…

Tijdens mijn wekelijkse masterclass op Facebook, LinkedIn en YouTube deed ik een oproep: “Welk onderwerp wil je dat ik de volgende keer behandel?” Daar kreeg ik een geweldige reactie op: ‘Nurturing van klanten. Daar spreken we wel over, maar in de praktijk slaan we dat meteen over. Ik maak vaak het vergelijk dat je een leuk iemand tegen het lijf loopt en hij/zij zegt hallo en dan vraag je direct: zullen we trouwen, samen een huis kopen en proberen een kind te krijgen? Dat zouden we waanzin vinden privé, maar zakelijk zie je het vaak.’

Vragen om te trouwen op je eerste date
Nou dat is een duidelijke boodschap. Het gaat hier over bedrijven, ondernemers, marketeers en sales die vanaf het allereerste contact beginnen met verkopen. Je herkent het vast. Ik wel. Vanaf het eerste moment dat je een ebook hebt gedownload begint het bedrijf in kwestie meteen te mailen met haar aanbod. Je wordt direct verleid om snel iets te kopen. Dat vergeleek de schrijver met ‘vragen om te trouwen op je eerste date’.

Agressieve verkoop
Soms gaat dat zelfs nog verder. Dan wordt er nog forse druk op die boodschap gezet ook. Een soort van ‘Zeg, nou heb ik je een huwelijksaanzoek gedaan, wordt het niet eens tijd om ja te zeggen? Nou? Dus?’ Misschien moet je nu lachen. Mogelijk herken je deze tactiek. Dat heet agressieve verkoop.

Waarom wordt deze tactiek dan nog steeds toegepast?
Breaking news: er zijn GEEN potentiële klanten die daar blij van worden. Niet. Nul. Nada. Ik ga er vanuit dat jij dat allang weet. Je misschien afvraagt: waarom wordt deze tactiek dan nog steeds toegepast? Het trieste antwoord is: omdat het helaas soms werkt. Op de korte termijn dan.

Ik heb niks tegen op sales, op verkopen, als het maar respectvol gaat. Nu denk je misschien: als het werkt, waarom zou ik het niet doen? Het werkt op de korte termijn vooral voor jouw portemonnee. Als dat je enige doel is… maar daar ga ik niet vanuit.

Het gevolg van pushen en hard selling is dat je merk in verband wordt gebracht met dit gedrag. Vorige week nog hoorde ik over een concurrent: ‘dat zijn agressieve verkopers, heel vervelend want je voelt je bijna dom wanneer je niks koopt.’ Verschrikkelijk, dat wil je toch niet, dat er zo over je gesproken wordt?

Het andere uiterste
Het andere uiterste is dat je niks doet. Dat je leads krijgt en die potentiële klant verder geen aandacht geeft. Dat gebeurt ook. In de vergelijking met ‘Wil je met me trouwen?’ is dat misschien wel te vergelijken met dit: je droompartner komt aanlopen en jij verstopt je snel achter de bank/achter een struik en hoopt dat hij je belt.

Nurturing
Tja, zo werkt het dus ook niet. Je zal moeten opvolgen. In marketing- en salesjargon: nurturing. Ik heb er in mijn laatste #FreeFriday een masterclass over gegeven. Heb je leads, dan zijn er 3 dingen die je wel moet doen, wWaarmee je je succes vergroot, het aantal nieuwe klanten en je salesconversie omhoog gaan. Wat denk jij, wat zijn die 3 dingen?

1 ………………………………………………

2 ………………………………………………

3 ………………………………………………

Je gaat het horen en zien in deze video. Klik, kijk en … like!

Veel plezier bij het kijken én met het nurturen van je leads. Ik wens je weer een mooie week.

Published On: juni 24th, 2022 / Categories: Geen categorie /