Heb jij zoiets als regels voor hoe je je marketing inricht en uitvoert? Aan welke regels hou jij je als het gaat om je marketing? Misschien ben jij, net als zoveel ondernemers, nieuwsgierig naar de rode draad van succesvolle marketing. Wat doen die bedrijven bij wie nieuwe klanten als water binnenstromen? En wat doen ze niet? Denken en doen zij anders dan vele anderen? 

Zijn er bepaalde standaarden waar jij je aan houdt, no matter what? Ik bedoel niet welke tactieken je gebruikt en welke het beste voor je werken. Dat is deels voor iedere ondernemer anders, want afhankelijk van o.a. je publiek. Bijvoorbeeld: voor de een is Facebook belangrijk, voor de ander LinkedIn. Het gaat me om jouw ‘spelregels’.

‘Ze’ – de bedrijven die allemaal voorspelbaar en consistent nieuwe klanten aantrekken – doen hun marketing allemaal aan de hand van een 10-tal regels. Let op, dit zijn niet mijn regels, het zijn dé regels.

Ken je klant
De – en mijn – nummer 1 regel is: ken je klant. Al jaren stimuleer ik ondernemers om gebruik te maken van strategische klantprofielen. Bij ons betekent dat buyer persona-templates invullen. Persona’s, avatars… het maakt mij niet uit hoe je het noemt. Als je ze maar hebt. Voor al je verschillende klantgroepen heb je zo’n beschrijving en onderzoek nodig.

Veel ondernemers denken dat ze hun klanten goed kennen. In de praktijk pakt dat alleen vaak net anders uit. Ze doen bijvoorbeeld aannames over hun klanten die ze vervolgens vergeten te verifiëren. Serieus gevaarlijk voor je marketing.

Zijn jouw gewenste klanten actief op LinkedIn?
Niet zo lang geleden startte iemand met de opleiding en coaching. Ze had bijna een LinkedIn-opleiding gekocht. Ze belde, want ze twijfelde tussen die opleiding en ons programma. Ik vroeg haar: “Zijn jouw gewenste klanten actief op LinkedIn?” Er kwam een volmondig “nee” en direct achteraan een stilte. “Oh jee, dan heb ik helemaal niks aan die LinkedIn-opleiding! Maar ze vroegen me helemaal niet naar mijn klanten!” Tja, ik val mijn concurrenten nooit openlijk aan, maar dit verhaal is wel illustratief voor vele gesprekken die ik voer.

Klantonderzoek
Heb jij ingevulde en onderzochte klantprofielen? Niet? Snel gaan maken. Gelukkig zie ik in steeds meer opleidingen het klantonderzoek wel verschijnen. We waren een tijdje de enige opleider die hier überhaupt mee bezig wars, maar nog steeds is onze aanpak grondiger dan menigeen. In onze klassen en thuis als huiswerk worden die klantprofielen ingevuld. Met grote verbazing wordt er peinzend gezocht naar antwoorden; “Jemig Laura, daar heb ik nog nooit over nagedacht.”

Een paar vragen uit onze templates om hier al zelf te beantwoorden:

  1. Wat is de grootste pijn van je ideale klant?
  2. Wat is het favoriete social media platform van je ideale klant?

Je ideale klant heeft je vertrouwen nodig
Als je deze vragen niet direct kan beantwoorden, dan heb je wat te doen. Dat klinkt heel rigide, maar ik ben serieus: zonder deze en nog veel meer andere kennis over je klant is je marketing heel waarschijnlijk als praten in het luchtledige. Je ideale klant heeft je vertrouwen nodig. Om van je ideale klant vertrouwen te krijgen, moet hij of zij het gevoel krijgen dat je hem of haar kent. Dat je bijvoorbeeld begrijpt waar ze tegenaan lopen. Regel 1 is voor ons allemaal dus om onze klant écht te kennen. En zo heb ik nog een aantal van die regels, in totaal 10.

Betere resultaten van je marketinginspanningen
Het klinkt misschien een beetje simplistisch of kort door de bocht; kan je met 10 regels je marketing zo inrichten dat je hierdoor klanten krijgt? Ja dat kan. Ik beloof je dat wanneer je je aan die regels houdt je betere resultaten krijgt van je marketinginspanningen.

Twee video’s
Om te voorkomen dat dit blog te lang wordt, vind je de overige regels in een tweetal video’s. Schenk jezelf wat lekkers in en neem de tijd om te checken of jouw marketing voldoet aan de 10 regels. Want we willen toch allemaal dát doen wat echt werkt. Deze regels werken, ook voor jou.

Wil je meteen hulp met je marketing?
Maak een afspraak. Kost je niks en levert je zeker weten nieuwe inzichten op. We gaan samen kijken naar jouw marketing tijdens het gratis strategiegesprek. Boek je gesprek hier: https://funnel-guru.nl/30-minute-strategy-call/nl.

Published On: juni 17th, 2022 / Categories: Geen categorie /